مقاله انواع بیماری اوتیسم چیست درمان و علائم
صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  اوتیسم چیست و بیشتر چه کسانی دچارش می شوند؟

اوتیسم چیست و بیشتر چه کسانی دچارش می شوند؟


اوتیسم چیست و بیشتر چه کسانی دچارش می شوند؟

اوتیسم باعث می شود یکی از حس های کودکان بسیار قوی شود مراقب باشید که حساسیت آنان در یک سری از مسائل بالا می رود.

تعریف اوتیسم و بررسی علل انواع اوتیسم در کودکان
واقعیت این است که برخی بچه های مبتلا به “اوتیسم”، جزایر کشف نشده ای از هوش و استعداد دارند؛ یعنی ممکن است نبوغی در زمینه های مختلف مانند موسیقی، ریاضی، بویایی و… نشان بدهند و به طول کلی، یکی از حس ها آنها به صورت خاصی، قوی عمل کند.

بیماری اوتیسم چیست؟
اختلال طیفی اوتیسم (ASD) و اوتیسم، برای گروهی از اختلالات پیچیده رشد مغز هستند. این اختلالات در درجات مختلفی با مشکلات در تعامل اجتماعی، ارتباط کلامی و غیر کلامی و رفتارهای تکراری مشخص می شوند.
به نظر می رسد که اوتیسم، ریشه در رشد خیلی کند مغز داشته باشد با این حال، مهم ترین نشانه های اوتیسم و علائم آن از 2 تا 3 سالگی شروع می شود.
هم، کودکان و هم بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، به طور معمول مشکلاتی را در ارتباط کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های متفاوت نشان می دهند.اوتیسم با اختلالات طیفی، معیارهای تشخیصی خاصی دارد که در راهنمای آماری مربوط به تشخیص اختلالات ذهنی (DSM – IV – TR) می باشد.
چه کسانی تحت تاثیر قرار می گیرند؟
در همه گروه های نژادی، قومی و اجتماعی – اقتصادی رخ می دهد، اما در میان پسران تقریباً پنج برابر بیشتر از بین دختران شایع است.تخمین زده اند که حدود 1 در 68 کودک (CDC) با اختلال طیف اوتیسم (ASD) وجود دارد.

اوتیسم در کودکان چگونه است؟
انواع ASD یا همان بیماری اوتیسم:
سه نوع مختلف از اختلالات طیفی اوتیسم وجود دارد:
اختلال اوتیسم (همچنین “اوتیسم کلاسیک” نیز نامیده می شود)
این چیزی است که بیشتر مردم هنگام شنیدن کلمه “اوتیسم” به آن فکر می کنند، افراد مبتلا به اختلال اوتیسم معمولاً دارای تاخیرهای زبانی قابل توجهی، چالش های اجتماعی و ارتباطی و رفتارها و علایق غیر معمول هستند.
بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اوتیسم هم دارای معلولیت ذهنی هستند.

اوتیسم چیست و چند نوع دارد؟
سندروم آسپرگر:
افراد مبتلا به سندرم آسپرگر معمولاً علائم کمی نسبت به اختلال اوتیسم دارند. آن ها ممکن است چالش های اجتماعی و رفتارها و علایق غیر معمول داشته باشند.
با این حال، معمولاً مشکلات زبانی یا ناتوانی ذهنی ندارند. این بیماری همچنین “اوتیسم غیر طبیعی” نیز نامیده می شود.
افرادی که برخی از معیارهای اختلال اوتیسم یا سندرم آسپرگر را می بینند، اما همه آن ها ممکن است با PDD – NOS تشخیص داده شوند. افراد مبتلا به PDD معمولاً علائم کمتری نسبت به افراد مبتلا به اختلال اوتیسم دارند. این نشانه ها ممکن است تنها موجب چالش های اجتماعی و ارتباطی شوند.

انواع سندرم اوتیسم کودکان
نشانه ها و علائم اوتیسم چیست؟
علائم آنها قبل از سن 3 سالگی شروع می شوند و در طول زندگی فرد باقی می مانند، اگرچه نشانه ها ممکن است در طول زمان بهبود یابند.
برخی از کودکان مبتلا به ASD نشان از مشکلات آینده در چند ماه اول زندگی نشان می دهند. در برخی دیگر، نشانه ها ممکن است تا 24 ماه یا بعد از آن ادامه پیدا نکنند.
برخی از کودکان مبتلا به ASD به نظر می رسد که معمولاً تا سن 18 تا 24 ماهگی رشد می کنند و سپس توانایی یادگیری مهارت های جدیدشان را از دست می دهند، یا مهارت هایی که زمانی داشتند را از دست می دهند.

اوتیسم چه نشانه هایی دارد؟
یک فرد مبتلا به ASD و اوتیسم :
تا 12 ماه به نامشان پاسخ نمی دهند
به اشیایی اشاره نمی کنند که علاقه نشان دهند ( مثلا به یک هواپیما که در حال پرواز است)
بازی نمی کنند (وانمود به ” غذا دادن به عروسک می کنند) تا 18 ماهگی
از تماس چشمی دوری میکنند و می خواهند تنها باشند
به درک احساسات دیگران و یا صحبت کردن در مورد احساسات خود دچار مشکل میشوند
مهارت های کلامی و گفتاریشان را دیر کسب می کنند
کلمات یا عبارات را بارها و بارها تکرار می کنند
از تغییرات جزئی ناراحت می شوند
وسواس فکری دارند
دست هایشان را تکان می دهند، بدنشان را تکان می دهند، یا دایره وار می چرخند
واکنش های غیر معمول به نحوه صدا، بو، مزه، نگاه، و یا حس ها

از کجا بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟
شیوع اوتیسم:
افراد مبتلا به اوتیسم از مراکز کنترل و پیش گیری بیماری آمریکا (CDC، آوریل 2012) نشان می دهد که از هر 86 کودک، یکی مبتلا به این مشکل است. تحقیقات دقیق نشان می دهند که این افزایش تا حدودی با بهبود تشخیص و آگاهی وجود دارد.
مطالعات نشان می دهد که اوتیسم در پسران پنج برابر بیشتر از دختران است.در پسران از هر 48 کودک یکی مبتلا می شود و در دختران از هر 252 نفر، یکی مبتلا می شود.
دلایل و عوامل خطر:چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند؟
همانطور که در این بخش از سلامت نمناک شرح خواهیم داد دانشمندان تمام علل ابتلا به ASD را نمی داند. با این حال، آن ها فهمیده اند که احتمالاً دلایل بسیاری برای انواع مختلف ASD وجود دارد.
ممکن است عوامل مختلفی وجود داشته باشند که باعث می شوند کودک به احتمال بیشتری مبتلا به ASD شوند، از جمله عوامل محیطی، بیولوژیکی و ژنتیکی.
اکثر دانشمندان بر این باورند که ژن ها یکی از فاکتورهای اصلی این ریسک هستند. کودکانی که خواهر یا بردار یا والدی با ASD دارند در معرض خطر بالاتری هستند.
معمولاً در افرادی رخ می دهد که شرایط پزشکی دارویی دارند. حدود 10 % از کودکان مبتلا به ASD دارای یک اختلال ژنتیکی قابل شناسایی، مانند سندرم شکننده ایکس، اسکلروزیس سلولی، سندرم دان و اختلالات کروموزومی هستند.
برخی داروهای مضر که اگر در طول دوران بارداری مصرف شوند، ریسک اوتیسم را بالا می برد، داروهای تجویزی تالیدومید و والپرویک اسید است. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که دوره بحرانی مربوط به توسعه ASD، قبل از تولد رخ می دهد.

عوامل خطر سندرم اوتیسم چیست؟
رفتار های کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم:
همه کودکان می توانند به گونه ای رفتار کنند که کنترل آنها برای والدین دشوار یا چالش آور باشد. اما کودکان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم (ASD) بیشتر این کار را انجام می دهند.
کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم ممکن است:
_درخواست ها را رد کنند
_از نظر اجتماعی نامناسب رفتار می کنند، مثل درآوردن لباس هایشان در ملا عام.
_پرخاشگر و یا عصبانی هستند.
_رفتار خود تحریک کنندگی دارند، مانند تکان دادن دست.
_برای مثال، به خاطر ضربه زدن یا گاز گرفتن، به خودشان و یا بچه های دیگر آسیب می رساند.

اوتیسم و رفتار در این نوع اختلال
چرا کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم به روش های چالش برانگیزی عمل می کنند؟
کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم (ASD) ممکن است به روش های چالش برانگیزی رفتار کنند، زیرا آن ها:
در درک اینکه چه اتفاقی در اطراف آن ها می افتد مشکل دارند- برای مثال، افراد درباره چه چیزهایی حرف می زنند.
راه های موثری برای ارتباط دادن نیازها و خواسته های خود را ندارند که منجر به سرخوردگی می شود.
خیلی نگران هستند.

نگرانی های بی مورد در سندرم اوتیسم 
اوتیسم و شناخت محرک های بدخلقی آنان
رفتار سخت کودک نیز ممکن است محرک های خاصی داشته باشد، مانند موارد زیر:
کودکان مبتلا به ASD اغلب شبیه محیط های قابل پیش بینی هستند و اگر امور عادی آن ها شکست بخورد، خیلی ناراحت می شوند.به عنوان مثال، اگر شما مسیری را که معمولاً از مدرسه به خانه می بریدشان را تغییر دهید، ممکن است ناراحت شود.
انتقال:
کودک شما ممکن است درک نکند زمان حرکت از یک فعالیت به یک فعالیت دیگر، چه زمانی است یا مانند اغلب کودکانی که در حال رشد هستند، ممکن است مایل به این کار نباشد.
حساسیت های حسی:
اگر کودک شما حساسیت های حسی داشته باشد، ممکن است نوازش و یا لمس کردن سطوح و یا اشیا خاصی را دوست داشته باشد. اگر به او اجازه ندهید، ممکن است ناراحت بشود.

حساسیت های حسی کودکان اوتیسم به اشیا
چه چیزی کودکان اوتیسمی را اذیت می کند؟
حس زیاد:
اگر که چیزی در اطراف او اتفاق بیفتد یا اگر یک سر و صدا خاصی بوجود آید، ممکن است کودک شما خیلی ناراحت شود.
انتظارات غیرواقع گرایانه:
مانند همه کودکان، فرزند شما با ASD می تواند در صورتی که از خودش انتظار کاری فراتر از توانایی هایش را داشته باشد و نتواند آن را انجام دهد، ناراحت شود، مثل لباس پوشیدن.
خستگی:
کودکان مبتلا به ASD می توانند مشکلات خواب داشته باشند.اگر کودک شما به اندازه کافی خواب خوب ندارد، این می تواند باعث رفتار مشکل روز شود.

مشکلات خواب و خستگی در کودکان اوتیسم
اوتیسم و شناخت عوامل موثر در آن
ناراحتی:
این می تواند شامل چیزهایی مانند احساس لباس در برابر پوست، برچسب خارش زا، شلوار خیس، ضربه یا درد باشد.اگر مشکوک هستید که آیا ممکن است شرایط پزشکی وجود داشته باشد که باعث رفتار کودک شما شود، به پزشک مراجعه کنید.
شرایط دیگر:
کودک شما ممکن است شرایط دیگری همانند ASD، اختلال روحی یا اختلال کم توجهی و بیش فعالی، داشته باشد. اینها می توانند باعث رفتار سخت او شوند. یک ارزیابی پزشکی به شما کمک می کند این شرایط را شناسایی و مدیریت کنید.
مدیریت رفتار چالش برانگیز:چیزهایی برای امتحان در خانه:
برای تغییر رفتار فرزندتان، باید بفهمید چه چیزی باعث آن می شود و چه چیزی او را از آن حالت بیرون می آورد.

اوتیسمی ها چگونه رفتار می کنند؟
محرک های بد رفتاری کودکان اوتیسم را می شناسید؟
به رفتار خود به عنوان یک ساندویچ ABC فکر کنید:
سابقه – اینها “محرک ” رفتار هستند.
رفتار – این روشی است که کودک شما به محرک پاسخ می دهد.
عواقب یا “پاداش ها” – این چیزی است که کودک شما را از این رفتار خارج می کند. برای مثال، او ممکن است مجاز باشد که فعالیت مورد علاقه اش را ادامه دهد، یا یک وضعیت استرس زا را ترک کند.

آیا علت بد رفتاری کودک اوتیسمی خود را می دانید؟
اوتیسم را چگونه کنترل کنیم؟
شما می توانید با تغییر محرک های رفتار و یا “پاداش ها” روی رفتار فرزند خود کار کنید.
مراحل آن، اینگونه است:
مرحله 1: انتخاب یک رفتار:
یک رفتار را انتخاب کنید تا بر روی آن تمرکز کنید. برای مثال، شاید کودک شما در حالی که گریه می کند، به عقب و جلو حرکت می کند.
مرحله 2: شناسایی محرک ها و پاداش های رفتاری که انتخاب کرده اید:
شما می توانید با یادداشت برداری از رفتار مشکل دار او برای 1 تا 2 هفته، محرک ها و پاداش ها را شناسایی کنید.
این یک مثال از یک دفتر خاطرات با استفاده از روش ساندویچ ABC است:
رفتار مشکل دار:تکان ها و فریادهای کودک.
چه زمان:4 بعد از ظهر، دوشنبه هفتم دی.
کجا:در راه بازگشت به خانه از مدرسه و در ماشین.
چیزی که قبل از رفتار اتفاق افتاد:در مغازه توقف کرد و قصد خرید شیر را داشت.
چیزی که بعد از آن اتفاق افتاد:
کمی سعی کردم کودک را آرام کنم، سپس بدون خرید شیر به خانه رفتم.
در این مثال، به نظر می رسد که محرک تغییر در برنامه روتین کودک پس از مدرسه باشد.
“پاداش” برای تکان خوردن و گریه کردن روتین است (چون پدر و مادر بدون خرید شیر به خانه می روند). توجه داشته باشید که گاهی ممکن است که بیش از یک محرک برای یک رفتار وجود داشته باشد.

شناخت علل بد خلقی های کودکان اوتیسم
چگونه کودک اوتیسمی خود را آرام کنیم؟
مرحله 3: ایجاد تغییرات:
زمانی که بدانید چه چیزی باعث آغاز رفتار می شود و کودک شما از آن عبور می کند، می توانید از این اطلاعات برای ایجاد تغییرات استفاده کنید. در اینجا چند مثال آورده شده است:
سازماندهی روال های کاری قابل پیش بینی، شاید با استفاده از جداول زمانی تصویری.
برای مثال، با دادن یک هشدار پنج دقیقه ای به کودک خود، او را آماده کنید (این می تواند یک هشدار بصری مانند یک ساعت باشد). استفاده از تصاویر نیز می تواند مفید باشد.
در مثال بالا، می تواند یک عکس از یک مغازه یا شیر باشد.
برنامه های اجتماعی می توانند مفید باشند – به عنوان مثال، تصویر مدرسه، سپس مغازه می رویم، سپس خانه، با داستانی مانند “مادر اول شما را از مدرسه بیرون می آورد، بعد شما به مغازه می روید، سپس به خانه می روید”.
معرفی تدریجی محیط هایی که ممکن است تحریک کننده باشند را تنظیم کنید.
به طور مثال، با بازدیدهای کوتاهی که در طی آن کودک چیزی را که دوست داشته باشد و یا زمانی که کم تر شلوغ است، شروع کنید.

جلوگیری از بدرفتاری اوتیسمی ها با شناخت آن ها
چگونگی پیشگیری از رفتارهای نامناسب کودکان اوتیسم 
با فرزندتان ارتباط برقرار کنید:
به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید کودک زمانی که به او می گویید چه اتفاقی خواهد افتاد، به شما توجه می کند. از یک درخواست یا دستور در یک زمان استفاده کنید.
از زبان، نماد و یا تصاویری که کودک شما درک می کند، استفاده کنید.
به فرزند خود بیاموزید که چگونه آنچه را که می خواهد و یا نیاز دارد درخواست کند:
برای مثال،به او بگویید از “کمک ” و یا از یک علامت “کمک” زمانی که کار دشواری برایش وجود دارد، استفاده کند.
برای وضعیت هایی که می دانید دشوار است برنامه ریزی کنید.
به عنوان مثال، زمانی که کودک خسته می شود چیزهای جدیدی انجام ندهید، یا اجازه دهید او اسباب بازی مورد علاقه اش را هنگام رفتن به جایی که باعث ناراحتی او می شود، داشته باشد.
به آرامی به اعتراضات کودک توجه نکنید
اما وقتی کار درستی را انجام می دهد، خیلی از او تعریف و تمجید کنید.



هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,