صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » اقدام پژوهی  »  اقدام پژوهی چگونه توانستم نظم و انضباط را در ساعت تدریس حرفه و فن سال سوم راهنمایی در کلاس برقرار کنم؟

اقدام پژوهی چگونه توانستم نظم و انضباط را در ساعت تدریس حرفه و فن سال سوم راهنمایی در کلاس برقرار کنم؟

دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم نظم و انضباط را در ساعت تدریس حرفه و فن سال سوم راهنمایی در کلاس برقرار کنم؟

چکیده
عده‌ای کنترل رفتار فراگیرندگان و تسلط بر عوامل رفتاری آنان را انضباط می نامند, برخی معتقدند؛ نظم و انظباط شامل هر نوع سازماندهی در محیط مدرسه و کلاس است، به نحوی که سبب افزایش یادگیری ‌شود.
پایبندی به ضابطه ها در یک گروه اجتماعی باعث تداوم آن می شود. انضباط، اخلاق کلاس درس است و بدون آن کلاس تبدیل به یک ازدحام یا غوغا می شود. (سی ام فلینگ، الیزابت پروس،۱۳۷۳ ، ص ۸۰)
در سال تحصیلی اخیر شاهد مسأله ی بی انضباطی بچه ها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخی همکاران می شد، بودم.
تقریباً هفته ای سه بار و هر هفته یکی از همکاران می نالید در حالی که از شدت عصبانیت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر می شد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس سوم می نالیدند و آن ها را دانش ‌آموزانی نفهم و بی انضباط می خوانند که به همه چیز توّجه دارند مگر درس و تکالیفشان و اینک آن ها هیچ احساس مسئولیتی در قبال وظایف تحصیلی و مدرسه خود ندارند و تنها برای گذراندن وقت به مدرسه می آیند و هیچ ارزشی برای زحمات معلم هایشان قائل نیستند.
خوشبختانه با راه کارهایی که در این پژوهش هم به آنها پرداخته شده ، توانستم تا حد زیادی این رفتارها را کنترل کنم و مانع تکرار مجدد آنها توسط دانش آموزان گردم.

کلید واژه : بی انضباطی – حرفه و فن – سوم راهنمایی

مقدمه
توصیف مسئله و وضیت موجود
اینجانب ……….. ، دبیر حرفه و فن ، در سال …… به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آمدم . در حال حاضر با …..سال سابقه مشغول به کار در آموزش و پرورش و حرفه ی دبیری می باشم. سال های نخستین خدمتم را در روستاهای دور و نزدیک و همراه با دانش آموزانی گذراندم که اغلب دارای شخصیت های پر تحرک و در عین حال سر شار از فهم و نجابتی شایسته یک پسر ایرانی بودند شاید نحوه زندگی آن ها سبب شده بود بزرگتر از سن شان رفتار کنند. آن ها بچه هایی آرام و منضبط بودند و مشکلی برایم ایجاد نمی کردند فقط به فکر درسشان بودن چون در خانه هایشان وظایف زیادی را باید انجام می دادند. پس در منزل فرصت کمتر می داشتند و سعی می کردند از همه لحظات کلاس برای برطرف کردن مشکلات درسی شان استفاده کنند . امادر این چند سال اخیر که بیشتر ساعات کاری را در شهر مشغول خدمت شدم، شاهد مسأله ی بی انضباطی بچه ها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخی همکاران می شد، بودم. من در مدرسه راهنمایی سیدجمال الدین اسدآبادی شهر فاضل آباد شهرستان علی آبادکتول، مشغول به کار شده ام و نسبت به دیگر مدارس که درس داشته ام کلاس هایی پر جمعیت دارد..
ساختمان آموزشگاه دارای نماز خانه کتابخانه وفضایی برای آزما یشگاه وکارگاه حرفه وفن که امکانات محدودی دارداختصاص یافته ودفتر آموزشگاه واتاق دفتری داری می باشد.اکثر دانش آموزان دارای وضعیت اقتصادی وفرهنگی متوسطی واغلب آنها در خانوادهای با باورهای دینی قوی رشد کرده اند.وطبق پرسشنامه ای که از والدین داشته ایم .بیشتر با مشکلات اقتصادی وخانوادگی دست وپنجه نرم می کردنددر عین حال تعدادی از والدین به لحاظ اجتماعی از رتبه خوبی برخوردار بودند.
البته من در مدارس پرجمعیت دیگری هم تدریس داشته ام که می توان گفت در آن مدارس هم این مشکل احساس می شد البته خود من از جهت برقراری ارتباط با بچه ها راحت هستم و مشکل چندانی نداشتم اما از تنش هایی که بین بچه ها و سایر معلمان ، مدیر و معاون و … ایجاد می شد بسیار رنج می بردم تقریباً هفته ای سه بار و هر هفته یکی از همکاران می نالید در حالی که از شدت عصبانیت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر می شد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس سوم می نالیدند و آن ها را دانش ‌آموزانی نفهم و بی انضباط می خوانند که به همه چیز توّجه دارند مگر درس و تکالیفشان و اینک آن ها هیچ احساس مسئولیتی در قبال وظایف تحصیلی و مدرسه خود ندارند و تنها برای گذراندن وقت به مدرسه می آیند و هیچ ارزشی برای زحمات معلم هایشان قائل نیستند.
من به آنها حق می دادم حضور چند دانش آموز اخلال گر باعث شده بود دیگران را تحت تاثر قرار داده با خود همراه سازند و بجه ها این کلاس مرا هم با وجود اینکه علاقه بسیار زیادی به بچه ها دارم و دوست دارم همیشه آن ها را شاد ببینم تا سرو صدا و حرف زشت زدن به یکدیگر ، تحریک کردند و نزدیک بود قانون مخصوص خودم را فراموش کنم اختیار و نفوذ اخلاقیم را رها کرده و وارد گود رقابت با آنها شدم اما به سرعت خودم را کنترل کردم و اجازه ندادم خشم و غصب بر من چیره شود و من هم به کسی توهین کنم و یا اینکه بخواهم کسی را تنبیه کنم وقتی محیط های آموزش مختلف را مقایسه می کردم مثل روز برایم روشن بودکه تفاوت رفتار و آرامش و انضباط و متقابلاَ ارزشی که دانش آموزان برای خود قائل بودند مستقیماً در نحوه آموزش و یادگیری آنها مؤثر بود و امر آموزش و تسهیل می کرد و مهم تر اینکه در کلاس های منظم از زمانیکه با یکدیگر می گذراندیم لذّت می بردیم امّا امسال باید همیشه در یک حالت کاملاً هوشیار می بودم تا اینکه مشکلی پیش نیاید که مانع آموزش شود. خیلی خسته می شدم و جالب اینکه بچه ها همیشه نا آگاهانه سعی داشتند بلکه فرصتی پیدا کنند تا مساله ای ایجاد کرده و وقت کلاس را تلف کنند و من همیشه سعی می کردم حسن روابط را با آن ها حفظ کنم و آن ها را زیر نظر بگیرم . نمی گذاشتم موفق شوند و من گواه و مهر تائیدی بر محکومیت هایی باشم که به رفتار منفی بزرگترها نسبت می دهند به هر حال به سختی فشار بی انضباطی و به قول برخی همکاران بی ادبی و بی فرهنگی بچه ها را تحمل می کردم و بر خلاف خلقیاتی که داشتم و با بچه ها به شوخی طبعی و لطافت بر خورد می کردم حالا باید خیلی با احتیاط رفتار کنم و سنگینی گذشت زمان را احساس می کردم که بسیار برایم ملال آور بود و می ترسیدم این حالت به بچه ها منتقل شود این مسأله بسیار فکرم را مشغول کرده و بود و تصمیم گرفتم با دیگر همکاران در این باره صحبت کنم با تعجب دیدم بیشتر آن ها اظهار می کنند دانش آموزان این کلاس را رها کنید این ها به هیچ وجه قابل کنترل نیستند باید برویم کلاس درسمان را بدهیم و خارج شویم به آن ها رو ندهید و خارج از حیطه درسی با آن ها صحبت نکنید که کارتان پس معرکه است آن ها معتقد بودند باید از روشی خشک استفاده کرد که بچه ها به خود اجازه ندهند کلاس را شلوغ کنند و یا اینکه از همان تدابیری استفاده کند که سعی دارند آن را ریشه کن کنند مثلاً برای اینکه سرو صدای بچه ها را آرام کنیم خودمان صدایمان را بلند کنیم و یا وقتی می خواهیم دعوایی را خاتمه دهیم از زور استفاده کنیم در مقابل بی ادبی دانش آموز بی ادب باشیم . اگر بد دهن است بد و بی راه بگوییم و قبل از همه اینها اینقدر خشن و خشک رفتار کنیم و مقررات سخت وضع کنیم که جرأت حرف زدن نداشته باشند .

فهرست مطالب
چکیده ۴
مقدمه ۵
توصیف مسئله و وضیت موجود ۵
تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی ۸
یافته های علمی ۹
مشاهده ۱۲
پیشینه تحقیق: ۳۱
تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها ۱۵
منابع ۳۳

 


تعداد صفحات : 35 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود