گزارش تخصصی راههایی برای ایجاد انگیزه ی خواندن و یادگیری درس تاریخ

دانلود گزارش تخصصی راههایی برای ایجاد انگیزه ی خواندن و یادگیری درس تاریخ

دانلود گزارش تخصصی راههایی برای ایجاد انگیزه ی خواندن و یادگیری درس تاریخ
چکیده:
تاریخ یکی از بهترین و مهمترین منابع تعلیم و تربیت است.نظام تربیتی کشورها بر درونی شدن ارزشهای انسانی از قبیل عدالت طلبی-میهن دوستی-سخت کوشی-علم آموزی و درست کرداری تاکید دارند.مطالعه منابع تاریخی نظیر سفر نامه ها –خاطرات-زندگی نامه ها-کتابهای مقدس و…….هر کدام حاوی نکته هائی از سجایای والای انسانی هستند که موجب بهره مندی فرا گیران از اندرزهای اخلاقی میگردند{این منابع به دلیل ارتباط مستقیم و موثری که با زندگی واقعی و شخصیت های حقیقی دارندآموزه های عملی را عرضه میکنند و به دلیل باور پذیری اثر یخشی بیشتری در انتقال صفات انسانی دارند}آشنایی با گذشته پر افتخار احساس مباهات و تمایل به پیشرفت را در دل نو جوانان و جوانان بیدار میکند و به ایشان انگیزه و اعتماد به نفس میبخشد از طرفی تاریخ به آنان یادآوری میکند که ساختار قدرت همواره در تغییر است.

مقدمه:
تاریخ هر ملتی، نمادی از هویت آنان است که در شکل‌گیری شخصیت و هویت جوانانش، نقش اساسی خواهد داشت. تاریخ یکی از مهم‌ترین و بهترین مآخذ تعلیم و تربیت برای انسان‌هاست و همانطور که گفته شده «هیچ قسمتی از فرهنگ یک جامعه به اندازهی تاریخ در هویت بخشی مؤثر نیست».
این مسئله تنها با آموزش درست تاریخ میسر می‌شود. و در این راه باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای جذب درس تاریخ و فلسفهی حاکم بر آن کرد که بعد از پایان درس، آنان خود به دنبال چرایی مسائل بروند و به غور و تحقیق در امور بپردازند.
در ارائهی درس تاریخ، چه به صورت سنتی و یا شکل نوین آن، باید روحیهی کنجکاوی، حقیقت‌جویی و دنبال کردن دلایل، علت‌ها و نتایج تاریخی و نقش آن‌ها را در زندگی حال و آیندهی دانش‌آموزان ایجاد کنیم؛ و کاربرد تاریخ برای حال و آینده را واقعاً در روح و جان آن‌ها و کسانیکه تاریخ را تنها حدیث گذشتگان (مردگان) می‌پندارند، به صورت علمی و کاربردی تقویت کنیم.
«آنچه انسان امروز از تاریخ می‌تواند آموخت شناخت خویش است شناخت معنی حیات خویش در واقع…تاریخ تنها محدود به دنیای حاضر- زمان جاری- هم نیست؛ با دنیای گذشته و با آنچه در آینده خواهد بود نیز پیوند اتصال دارد. و …» ۲
درس تاریخ در طی سالهای اخیر شاید برای اولین بار با رویکرد روشمداری و پیوند دادن مباحث تاریخ با زندگی روزمرهی دانش‌آموزان، با طرح مباحث متفاوت و متنوع جهت بیان جایگاه و نقش زندگی تاریخی انسان‌ها در رویکرد پژوهش در تاریخ و ارتباط تاریخ با علوم دیگر تدوین و تألیف شده است. که می‌توان این امر را نوید بخش تحولی در چگونگی تنظیم کتب درسی بحساب آورد.

فهرست
چکیده: ۲
مقدمه: ۳
بیان مساله: ۴
الف: عوامل مرتبط با کتاب درسی ۵
ب: علل مرتبط با دبیران تاریخ ۶
۳- اقدام راه حل پیشنهادی ۷
بیان محدودیت‌ها ۱۲
ارائه نتیجه گیری و پیشنهادات ۱۳
منابع ۱۵


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 15

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط