صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  بهترین اقدامات درمان یبوست

بهترین اقدامات درمان یبوست


بهترین اقدامات درمان یبوست
براى درمان یبوست مى ‏توان اقدامات زیر را بعمل آورد:

۱- جهت درمان یبوست هر فردى باید روزانه مقدارى حرکت جسمى داشته باشد بخصوص نرمش قبل از صبحانه و ورزش‏هائى که ماهیچه‏ هاى شکمى را به انقباض و انبساط درآورد.

۲- برای درمان یبوست از غذاهاى پرحجم مانند سبزیجات و میوه ‏جات بیشتر استفاده نماید.

۳- از ملین‏ هائى که جنبه غذائى نیز دارند استفاده شود مانند انجیر خیسانده‏ شده و چنانچه انجیر خیسانده‏ شده را با مقدار شیر میل نماید ملین بسیار خوبى خواهد بود.

۴- بعضى از افراد براى رفع یبوست از روغن‏هاى گیاهى استفاده مى‏ کنند لازم بتذکر است که روغن بادام شیرین از سایر روغن هاى گیاهى بهتر است و مقدار خوراک آن اگر در یک وعده خورده شود پانزده سى‏ سى (۱۵) و اگر چند نوبت مصرف شود هر نوبت ۵ مى ‏باشد و مى‏ توان هر شب تا مدتى وقت خواب مقدار مذکور را مصرف نمود.

۵- در مزاجهاى خشک مى‏ توان از تخم ختمى و بارهنگ و قدومه هریک دو مثقال را انتخاب و دم کرده به‏ طورى‏ که دو تا سه لیوان آب آن گردد سپس نیمى را صبح و نیم دیگر را عصر مى‏ خورند و یک روز در میان و در دو سه نوبت این عمل را انجام مى‏ دهند رفع یبوست خواهد شد.

در خاتمه لازم بیادآوریست که افراد مى‏ توانند دفع مدفوع را با اراده خود بصورت منظم درآورند مثلا هر روز در زمان معینى بعد از غذا به مستراح رفته و حالت اجابت بخود بگیرند پس از مدتى براى آنان بصورت یک عادت درآمده و حرکات دفع در روده آنان منظم شده و اجابت بموقع صورت مى‏ گیرد.

منبع:
خسروى، سید مهدى، طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ۱جلد، نشر محمد – تهران، چاپ: هفتم، ۱۳۸۱ ه.ش.