تحقیق درباره بانکداری بحرین و بانکداری اسلامی

تحقیق درباره بانکداری بحرین و بانکداری اسلامی

دانلود تحقیق درباره بانکداری بحرین و بانکداری اسلامی

بانکداری خصوصی در بحرین چند گام به پیش
از نظر سرمایه‌گذاران خارجی، بحرین هم‌اکنون به لحاظ قوانین محافظت از ثروت خصوصی و نیز رازداری بانکی و سیاست‌های مالیاتی از موقعیت مطلوبی برخوردار است.
افزایش چشمگیر بهای نفت و روی برگرداندن ثروتمندان عرب از سرمایه‌گذاری در بازارهای غرب باعث شده است جریان نقدینگی بسیار عظیمی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس سرازیر شود. بدین ترتیب موقعیت تازه‌ای برای بانکداران خصوصی در بحرین ایجاد شده و آنان را از بازار بسیار سودآوری برخوردار کرده است.
روند اخیر اقتصاد جهانی، موقعیت آژانس پولی بحرین (BMA) را به‌عنوان کانون فعالیت‌های بانکداران خصوصی در حوزهٔ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و به‌طور کلی بازارهای خاورمیانه مستحکم کرده است.
آمار بسیار گویاست: دارائی ثروتمندان عرب حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارددلار برآورد می‌شود. این در حالی است که براساس تحقیقات انجام شده کمتر از ۲۰ درصد سرمایه ثروتمندان عرب در کشورهای حوزه خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری شده است.
در پی حملات یازدهم سپتامبر، شمار فزاینده‌ای از سرمایه‌داران عرب خواستار بازگرداندن سرمایه‌های خود به بانک‌های محلی حوزه خلیج‌فارس شده‌اند. این امر، نتیجه نگاه خصمانه غرب به عرب‌ها پس از وقوع حملات یازدهم سپتامبر بود.
● بازگشت سرمایه‌ها
افزایش قابل ملاحظه بی‌میلی از سرمایه‌گذاری در بازارهای غرب می‌تواند موجب شود بخش قابل ملاحظه‌ای از سرمایه‌های موجود در کشورهای یاد شده به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بازگردد. همچنان‌که آژانس پولی بحرین خاطرنشان می‌سازد افزایش نگرانی در میان ثروتمندان عرب، به‌دلیل احتمال بلوکه شدن سرمایه‌های‌شان از سوی مراجع قضائی کشورهای غربی، سبب گردیده که آنان تصمیم بگیرند، دست کم سرمایه‌های خود را از کشورهای همسایه در حوزه خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به شرایط پیش آمده، کشور بحرین انتظار دارد از این وضعیت در جهت گسترش بانکداری خصوصی نهایت بهره را ببرد.
بر این اساس آژانس پولی بحرین در نظر دارد بار دیگر به تغییر ساختار بانک‌های خصوصی خود پرداخته، مجوزهای لازم را برای ارائه انواع خدمات مالی در یک شعبه در اختیار آنان قرار دهد. یکی از مهم‌ترین ابتکارهای آژانس‌های پولی بحرین در سال ۲۰۰۴ طرحی موسوم به ”برنامه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای“ است. این طرح، با اتکاء به بنیان هنگفت مالی، برای جذب بازرگانان و تجار سرشناس تدوین شده است. براساس برآوردها مجموع دارائی سرمایه‌گذاران در بخش بانکداری خصوصی بحرین در پایان سال ۲۰۰۳ حدود ۲۴ میلیارددلار بود. این رقم ۲۲ درصد کل دارائی‌های بخش بانکی این کشور را شامل می‌شود که بالغ بر ۱۰۶ میلیارددلار است.
بحرین هم‌اکنون دارای ۱۴ بانک خصوصی است. آخرین بانک خصوصی ”نوریبا بانک“ است که براساس قواعد و تعالیم اسلامی فعالیت می‌کند، گرچه مالکیت آن به بانک سوئیسی UBS تعلق دارد.
آژانس پولی بحرین در نظر دارد بر تعداد مجوزهای بانک‌های خصوصی بیفزاید. در واقع مقامات بحرین در این اندیشه‌اند که به موازات رشد بازارهای خدمات مالی در منطقه، کشورشان به‌عنوان پیشرو صنعت بانکداری معرفی شود. ”عبدالرحمان البکر“ مدیر مؤسسات مالی در آژانس پولی بحرین در این‌باره می‌گوید: درست ۲۰ کیلومتر دورتر از بحرین، عربستان سعودی قرار دارد که مجموع دارائی‌های بخش خصوصی آن ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارددلار است.
اگر بزرگترین بانک‌های خصوصی جهان نظیر UBS و ”کردیت“ سوئیس فقط ۵ تا ۱۰ درصد بازار عربستان‌سعودی را در اختیار بگیرند، این رقم به تنهائی ۱۵ درصد کل دارائی آنان را تشکیل خواهد داد. این رقم، بسیار هنگفت است و بانک‌های بزرگ جهان می‌توانند با اتکاء به چنین حجمی از سرمایه، فعالیت خود را در منطقه بسیار گسترده کنند.
بانک‌های محلی و منطقه‌ای در حال مستحکم کردن روابط خود با مشتریان هستند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به‌خود اختصاص دهند. البکر می‌گوید: هر روز بر شمار سرمایه‌گذارانی که برای رفع نیازهای مالی‌شان در جستجوی بانک‌های فعال در این منطقه از جهان هستند، افزوده می‌شود.
● حضور قدرتمندانه
مدیر مؤسسات مالی در آژانس پولی بحرین با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله برخی از بزرگ‌ترین مؤسسات مالی بحرین می‌گوید: با وجود این پیشینه، وضعیت کنونی ایجاب می‌کند تا توانائی‌های عظیم از لحاظ گسترش بانکداری خصوصی در کشور از قوه به فعل درآید و به‌گونه‌ای مؤثر در صحنه بانکداری منطقه به‌کار گرفته شود. اگر خواستار آنیم که بانک‌های خصوصی بحرین از روند جدید اقتصاد جهانی نفع ببرند، باید آنها را قادر سازیم حضوری قوی در منطقه داشته باشند؛ امری‌که ضروری است.
از نظر سرمایه‌گذاران خارجی، بحرین هم‌اکنون به لحاظ قوانین محافظت از ثروت خصوصی و نیز رازداری بانکی و سیاست‌های مالیاتی از موقعیت مطلوبی برخوردار است.
● بازیگران بین‌المللی
جذابیت‌های یادشده باعث شده‌اند روند جذب سرمایه تجار بزرگ به این منطقه تقویت شود و شرایط لازم برای بهره‌برداری از این سرمایه‌ها فراهم آید. هم‌اکنون چندین بانک بزرگ بین‌المللی واحدهای بانکداری خود را به بحرین انتقال داده‌اند. به تازگی غول صنعت بانکداری ایالات متحده یعنی ”سیتی بانک“ عربستان سعودی را ترک گفته و از سال ۲۰۰۴ واحد بانکداری خصوصی خود را در بحرین مستقر کرده است. در عین حال تعدادی از بانک‌های معتبر بین‌المللی در جستجوی فرصتی برای گسترش فعالیت‌های خود در این منطقه از جهان هستند.
علاوه بر اجراء قوانین جاری، به تازگی قوانین و مقررات جدیدی نیز در بحرین در دست تدوین است. براساس این قوانین، آژانس پولی بحرین فرصت می‌یابد تا در زمینه مدیریت ثروت، امور تجاری، افزایش آگاهی و شناخت دربارهٔ تأمین نیاز بانک‌های خصوصی و مشتریان، گام‌های جدی بردارد.
به احتمال زیاد قانون جدید ضدتراست نیز در بحران به تصویب خواهد رسید. تصویب این قانون می‌تواند به بحرین در زمینه جذب و مدیریت سرمایه ثروتمندان بزرگ منطقه کمک کند. براساس برآورد آژانس پولی بحرین، دست کم ۲۰ هزار نفر از سرمایه‌داران منطقه بیش از ۱۰ میلیون دلار دارائی دارند که می‌توان آن‌را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرد. ناگفته پیداست که در میان این افراد متمول، دارائی عده‌ای بسیار فراتر از این رقم است و هریک از آنان می‌تواند ۲۵ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری کند.


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 12

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط