صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » جدید  »  تحقیق در مورد جغرافیای استان تهران

تحقیق در مورد جغرافیای استان تهران

دانلود تحقیق در مورد جغرافیای استان تهران

فصل اول: مطالعات منطقه ای
۱- موقعیت
۱-۱ موقعیت استان تهران
۱-۱-۱ موقعیت جغرافیایی: استان تهران وسعتی معادل ۳۲۱۲۸ کیلومتر مربع دارد و از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از شرق به استان سمنان، از مغرب به استان قزوین و مرکزی محدود و مرکز آن شهر تهران است.
استان تهران در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع است که دارای ارتفاعات بلند و زمین های نسبتاً پستی استو مهم ترین کوه های این استات عبارتند از:
– دماوند با قله ای به ارتفاع ۵۶۷۰ متر
– کوه طالقان با ارتفاع ۳۸۰ متر
– توچال با ارتفاع ۳۸۷۰ متر
در قسمت شمالی استان به علت وجود کوه های مرتفع و گسترش آن ها دشت های وسیعی به چشم می خورد. ولی در قسمت جنوبی به ویژه در جنوب غربی و شرقی استان دشت های حاصلخیز نظیر کرج، ری و ورامین وجود دارند.
این استان بین ۲۴ تا ۳۶ درجه عرض شمالی و ۵۰ تا ۵۳ درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویژ واقع است.
۲-۱ جمعیت استان تهران
جمعیت استان تهران بر اساس سرشماری ۶۵، ۷۰، ۷۵ به ترتیب ۸۷۵۴۷۳۶ و ۹۹۸۰۵۹۹ و ۱۱۱۷۶۲۳۹ نفر اعلام شده است. بر این اساس نرخ رشد استان در دوره های ۷۰-۶۵ و ۷۵-۷۰ و ۷۵-۶۵ به ترتیب ۷/۲% و ۳/۲% . ۵/۲% بوده است.
۳-۱ موقعیت شهرستان تهران در استان تهران
شهرستان تهران یکی از شهرستانهای استان تهران است که در مرکز این استان واقع شده و مرکز آن شهر تهران است. این شهرستان دارای ۱ شهر به نام تهران است. همچنین شهرستان تهران دارای ۲ بخش، ۲ دهستان، ۶۱ آبادی دارای سکنه و ۲۷ آبادی خالی از سکنه است.
۴-۱ جمعیت
در آبان ۱۳۷۵، جمعیت شهرستان تهران ۶۷۹۴۳۴۸ نفر بوده است. از این تعداد ۶۷۵۸۸۴۵ نفر ساکن نقاط شهری ۳۵۳۵۶ نفر ساکن در نقاط روستایی و بقیه غیرساکن بوده اند. از جمعیت ساکن در نقاط روستایی شهرستان ۱۹۴۳۳ نفر را مردان و ۱۵۹۲۳ نفر را زنان تشکیل داده اند و نسبت جنسی در این جمعیت نشان می دهد که در مقابل هر ۱۰۰ نفر زن ۱۲۲ نفر مرد وجود داشته است در آبان ۱۳۷۵ از کل خانواده های شهرستان، ۱۶۶۰۵۱۷ خانوار ساکن در نقاط شهری و ۱۴۲۳ خانوار ساکن در نقاط روستایی و ۱۰۸ خانوار غیر ساکن بوده اند.
در این شهرستان میانگین تعداد افراد در خانوارهای معمولی ساکن در نقاط روستایی ۲/۴ نفر بوده است. در نقاط روستایی این شهرستان بیشترین تعداد خانوار، مربوط به خانوارهای ۴ نفر و کمترین مربوط به خانوارهای ۱۰ نفر و بیشتر است. در ابان ۱۳۷۵ از ۳۰۷۰۰ نفر جمعیت ۶ ساله و بیشتر نقاط روستایی شهرستان ۱۴/۸۵ درصد باسواد بوده اند. نسبت باسوادی برای مردان ۷۹/۸۲ درصد برای زمان ۰۹/۸۳ درصد بوده است. در آبان ۱۳۷۵ افراد شاغل و بیکار (جویای کار) در مجموع ۷۹/۱۴ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۷۹/۴۱ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نقاط روستایی شهرستان را تشکیل می داده اند. این نسبت برای مردان ۹۳/۷۰ درصد و برای زنان ۳۹/۴ درصد بوده است.
۵-۱ شناسایی دهستان سولقان
ویژگیهای جغرافیایی و طبیعی دهستان سولقان
دهستان سولقان در شمال غرب شهرستان تهران یا جهت شمال شرق در موقعیت ۵۱ درجه ئ ۹ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۱۹ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۴۹ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۲۵ دقیقه عرض شمالی واقع شده است. آخرین تقسیمات سیاسی شهرستان تهران در سال ۱۳۷۵ این دهستان جزء بخش کن بوده و روستای طالقان در حال حاضر به عنوان مرکز دهستان سولقان مطرح می باشد و کلیه ۱۴ روستای دهستان یولقان به عنوان مرکز اداری به این روستا مراجعه دارند. همچنین این روستا به دلیل قرارگیری در دره سولقان و راه آسفالته عبوری از روستا در مسیر امام زاده داود به عنوان یک مرکز تفریحی گردشگری و تفریحی در روزهای گرم تابستان مطرح است. این روستا دارای ۴ روستای بهداشتی درمانی شامل کشار، سنگن، رندان و کیگا می باشد. اهالی روستا جهت مقاطع تحصیلی دبیرستان و بالاتر بجز دبیرستان دخترانه سال اول ناچار به مراجعه به تهران می باشد لازم به ذکر است قرارگیری روستا در جوار این شهر و پایتخت کشور یعنی تهران تاثیر خاصی بر نحوه استفاده از خدمات عمومی این شهر گذاشته است. به گونه ای که بسیاری از نیازهای روستا و حتی اشتغال منطقه۹ و سکونت را تحت تاثیر خود قرار داده است.


تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود