تحقیق در مورد خرما

دانلود تحقیق و مقاله کامل در مورد خرما khorma

مقدمه :
خرما یکی از محصولات بسیار مهم کشور ایران است که از دوران باستان تاکنون کشت می شود . این محصول یک غذای طبیعی و پر ارزش می باشد و خوراک مهمی برای کودکان ، شاهان و فقیران در همه ادوار تاریخ بوده است . بلی سخن از نخل است ، درختی صبور در مقابل ناملایمات طبیعت که از تقدس و پیوند معنوی بسیاری با مردم برخوردار می باشد .
این طلای شیرین که میوه درخت امید و زندگی نیز نامیده می شود ، نقش مهمی در تغذیه مردم در هنگام بروز قحطی های منطقه ای داشته است . اعراب معتقدند که درخت خرما دارای قدرت درک و احساس است . بنابراین با در نظر گرفتن ارزش غذایی خرما و نیز با توجه به اینکه در ادوار گذشته ایران با قحطی های منطقه ای زیاد مواجه بوده و نیز به علت تغذیه مردم از خرما هیچگاه مشکل قحطی و کمبود مواد غذایی برای ساکنین این مناطق وجود نداشته است .
شناخت جایگاه واقعی خرما و توجه بیشتر به تولید ، آماده سازی و صنایع تبدیلی ، موجبات توسعه کشت این محصول کشاورزی پر ارزش را فراهم می آورد . این محصول از نظر صادرات نیز برای کشور ایران اهمیت بسیار زیادی دارد ، لذا با اعمال راه کارهای موثر و بهبود کشت و برداشت خرما می توان به مقام ممتازی از نظر صادرات و رقابت با سایر کشورهای صادر کننده دست یافت . درخت خرما یا نخل قدیمی ترین ، گیاهی می باشد که در دنیا وجود داشته است . این درخت بیشینه ای هفت هزار ساله دارد و پیدایش آن را در جهان به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره تریاس و ژوراسیک نسبت داده اند . میوه این درخت نقش مهمی در ارتزاق و اشتغال مردم در گذشته های بسیار دور داشته است .
نام نخل در بسیاری از کتب مذهبی و دعاهای بودا آمده است . بابلی ها درخت خرما « راکشمارو » و سومریان آن را « دتله » می نامیدند . در قرآن مجید در بیش از ۲۰ مورد به نخل و خرما اشاره شده و این بیانگر اهمیت نخل از نظر اسلام و قرآن است .
گیاه شناسی خرما
خرما ، محصول درختی از خانواده نخل ها می باشد . هر دانه ( میوه ) خرما از سه قسمت زیر تشکیل شده است :
۱ ـ قسمت خوراکی ( گوشتی ) با پوست نازک
۲ ـ هسته سخت
۳ ـ کلاهک
میوه درخت خرما به شکل خوشه بزرگ از درخت آویزان می شود و غنی از مواد مغذی برای انسان می باشد . ۷۵ درصد آن را مواد قندی و کربوهیدرات ها تشکیل می دهند . علاوه بر پروتئین ( ۲ درصد ) ، چربی ( ۵/۲ درصد ) و مواد معدنی ( ۲/۱ درصد ) حاوی مقدار کافی از ویتامین های A ، B و C می باشد .
قسمت گوشتی خرما بسیار شیرین و خوش طعم است و حدود ۸۸ ـ ۵۰ درصد از وزن خرما را به خود اختصاص می دهد . تقریباً از این وزن را انواع مختلف قندها و حدود آن را آب موجود در میوه خرما و بقیه وزن را پروتئین ، چربی ، مواد معدنی و انواع ویتامین ها تشکیل می دهند . املاح موجود در خرما شکل آهن ، منگنز ، کلسیم ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم و مس است .

مراحل رشد
برای بیان مراحل رشد خرما اصطلاح هایی به کار برده می شود که از زبان عربی گفته شده است . این اصطلاح ها مراحل رشد میوه خرما را مجزا می سازند . به طور کلی خرما از مرحله شکوفه تا چین ۴ مرحله را پشت سر می گذارد و هر مرحله نام و مشخصاتی دارد که به شرح زیر تقسیم بندی می شود :
۱ ـ کیمری
هنگامی که میوه درخت خرما کمی رشد و رنگ آن سبز روشن بشود به آن کیمری می گویند .
۲ ـ خلال ( خارک )
خلال دومین مرحله رشد خرما می باشد و آن هنگامی است که رنگ سبز خرما تبدیل به زرد می شود . گاهی در سطوح زرد ، زنگدانه های قرمز رنگی هم دیده می شود .
۳ ـ رطب ( به معنای تر )
در این مرحله بافت میوه ترد و رنگ آن تیره می شود .
۴ ـ تمر ( ثمر )
آخرین مرحله رسیدن میوه خرما را تمر ( ثمر ) می گویند . در این مرحله میوه مقدار زیادی از آب خود را از دست می دهد و خشک به نظر می رسد و برای حمل و نقل به نقاط دور دست یا ذخیره در انبار مناسب تر است .
فهرست مطالب:
مقدمه
گیاه شناسی خرما
مراحل رشد
طبقه بندی
صنایع تبدیلی خرما
تعریف قند مایع
ساختمان قند مایع شامل
مراحل تهیه صنعتی شهد خرما و قند مایع
تصفیه جزئی
تصفیه کلی
تصفیه نهایی
مصارف شهد خرما و قندمایع
قند مایع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 31

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط