صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » هنر و گرافیک  »  تحقیق در مورد سینما از بدو تولد

تحقیق در مورد سینما از بدو تولد

دانلود تحقیق و مقالات رشته هنر و گرافیک با عنوان دانلود تحقیق در مورد سینما از بدو تولد در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۳ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

تحقیق در مورد سینما از بدو تولد

پیشگفتار:
این تحقیق برای واحد تاریخ سینما (۲) دانشکده سینما وتئاتر دانشگاه هنر نوشته شده است. یکی از دغدغه های همیشگی دوستداران سینما مطلع شدن ودنبال کردن راه هایی است که سینما از بدو تولد در نقاط مختلف جهان رفت وتحولاتی است که دچارش شد. یکی از این سرزمین ها که از تاریخ سینمای قابل توجهی برخوردار است کشور هلند است ودر این تحقیق به مطالعه سرگذشت سینما در این سرزمین می پردازیم.
متاسفانه به دلیل عدم پرداخت کافی به این موضوع به خصوص در کشور ما منابع ومواخذ کافی برای پرداختن به این موضوع وجود نداشت وهم چنین به دلیل ضیق وقت امکان بررسی بیشتر در این زمینه میسر نشد. از این جهت در این تحقیق کوتاه نواقص وکمبودهایی وجود دارد.
با توجه به منابع ومرجوعات موجود این تحقیق در چندین بخش تنظیم شده است.بخش اول درباره سرزمین هلند بخش دوم نگاهی به سینمای هلند و بخش سوم نهادها و موسساتی که در این سرزمین در زمینه سینما فعالیت می کنند.
در این تحقیق به منابع مکتوبی مراجعه شده در آخر به آن ها به تفضیل اشاره خواهد شد. عبارات یا واژه هایی که احتمال می رود خواننده با آنها ناآشنا باشد در پاورقی صفحه ها تعریف شده وهمچنین به نقل قول ها وتعاریف به طور جامع پرداخته شده است.
امیدواریم بتوانیم در این چند صفحه کوتاه به طور مناسب به این موضوع پرداخته باشیم  و تلاشمان در این باره نتیجه مطلوبی داشته باشد.

مقدمه
سینما از بدو تولد به سرعت در سرزمین های متعدد ومختلفی گسترش یافت وطبق ویژگی ها و خصیصه های این سرزمین ها دچار تحولات وپیشرفت هایی شد که از طرفی مهم واز جهت دیگر جالب و خواندنی هستند.
سینما مانند هر هنری به هر سرزمینی که رفت جزئی از آن شد و یک شخصیت پیدا کرد. اینگونه سینما شد یک سرزمین ، یک ملت.
سینمای هر کشور راه درازی را طی کرده راهی که در آن متولد شده شکل گرفته ،بزرگ شده ،تغییر کرده وروح گرفته است .سینمای کشور هلند هم تاریخ بزرگی دارد.سینمایی که بسیار تحت تاثیر حوادث سیاسی وا جتماعی وعوامل فرهنگی بوده است. سینمایی که مانند دوچشم به تمام تاریخ این سرزمین چشم دوخته و آن را ثبت کرده است.
همیشه تاثیر پذیرترین رسانه هر سرزمین ،سینماست ودقیقا به همین دلیل است که شیوه فیلمسازی ونوع آنها در هر نقطه از جهان منحصر به فرد است. در سرزمین سینمای داستانی رونق دارد و در جای دیگر مستند وانواع دیگر.
به هر حال تحول جزء‌جدایی ناپذیر سینماست و در همین مسیر است که کامل وپخته می‌شود. سینمایی که تاریخ بزرگی دارد حرفهایی بیشتری هم برای زدن دارد.

درباره کشور هلند:
هلند منطقه ای است که در مرکز اروپای غربی قرار دارد. از جنوب در همسایگی کشور بلژیک و از شرق به خاک آلمان منتهی می‌شود واز دو طرف دیگر به اقیانوس می رسد. این سرزمین از دو قسمت هلند شمالی هلند جنوبی تشکیل شده که با هم کشور هلند را تشکیل می دهند.
این کشور در سال ۱۸۴۰ مستقل شد. سایر مناطقی که از نظر تاریخی هلندی محسوب می شدند طی تصرف فرانسوی ها در سالهای ۱۸۱۳-۱۷۹۵ به قسمتهایی از ایالات دیگر تبدیل شدند.
اسم کشور هلند ریشه در کلمه (wooded land) holt land به معنای کشور جنگل ها دارد.
یک اعتقاد عامه والبته غلط بر این است که این کلمه از کلمه (hollow land) یا (hol land) می آید.استان های بزرگ هلند از اهمیت فرهنگی ،سیاسی واقتصادی زیادی در بین ایالات های دیگر منطقه برخوردار هستند .بزرگترین شهرهای هلند عبارتند از:
آمستردام، رتردام،لیدن، آلکمار، دلفت و هارلم.
هلند در قرن نهم میلادی به عنوان یکی از استان ها امپراطوری هالی رومن بود.مهمترین مناطق هلند در آن زمان عبارت بودند از: هاینوت، فدندرز و زیلند که تا دوره های متوالی تا حدود قرن سیزده شد که تا سال ۱۴۷۷ حدود هفده استان را شامل می شد.
در طول هشتاد سال جنگ های داخلی شمالی ترین ایالت هلند با پیروزی از زیر سلطه وقوانین اسپانیا خارج شد و به مهترین و مترقی ترین ایالت منطقه تبدیل شد. تشکیل جمهوری (با تاوین) که با انقلاب فرانسه اتفاق افتاد ومنجر به تشکیل یک حکومت مرکزی شد. سلطه حکومت هلند با یک تغییر ساختاری در حکومت در سال ۱۷۹۸دچار ضعف شد. در طول سلطه فرانسه هلند به دو ایالت کنونی هلند شمالی و هلند جنوبی تقسیم شد (۱۸۴۰)
بیشتر مردم بومی هلند به زبان بومی هلندی صحبت می کنند. زبان هلندی زبان آلمانی غربی یعنی همان زبان فرانکی شمالی است . این زبان ریشه در هلند قرون وسطی دارد که در قرن شانزدهم میلادی اصلاح شده و تاثیراتی از زبان فرانکی وآلمانی شمالی دارد.
وقتی هلند در قرن هفدهم مستعمره «سورینام» را تشکیل داد این زبان در آنجا هم رواج یافت. گروه زیادی از مردم فنلاند هم به زبان هلندی صریحی صحبت می کنند.
در منطقه فریزیلند هم زبان رسمی مردم زبان هلندی است. درصد قابل توجهی از مردم غیر بومی منطقه از جنوب آسیا یا ملیت های خاورمیانه هستند وبه همین دلیل به زبان های متفاوتی صحبت می کنند که هیچ کدام از این زبان ها به عنوان زبان اصلی هیچ منطقه ای رسمیت ندارد. هلند یکی از سکولارترین کشورهای اروپاست.
طبق آماری که در سال ۱۹۹۸ بدست آمده %۴۰ از مردم این سرزمین مذهب خاصی ندارند. از بقیه مردم حدود %۳۱ از آنها کاتولیک ،%۲۱ پروتستان و%۴/۴ مسلمانند.
پروتستانها بزرگترین جمعیت این سرزمین را تشکیل می دادند ولی در قرن گذشته با تجزیه کلیسای های پرتستان جمعیت آنها رو به کاهش نهاد. اخیرا اسلام در این سرزمین رشد قابل توجهی داشته است.
این کشور از نظر فرهنگی و هنری از مهم ترین کشورهای آن منطقه است .حدود هفت روزنامه از روزنامه های این کشور شهرت جهانی دارند و حدود هفتاد مجله فرهنگی و هنری در این کشور منتشر می‌شود که مهمترین آنها Donald Duck , Disney magazine , play boy هستند .
کشور هلند دارای یک کتابخانه بزرگ ملی است که در بیشتر علوم مورد استفاده است و تمام د انشجویان این کشور می توانند به طور رایگان از خدمات این کتابخانه سی ساله بهره مند شوند. این کتابخانه (Koninklijke Bibliotheek) نام دارد که از کتابخانه های مهم اروپاست.
کشور هلند دارای انواع متعددی ازموسیقی سنتی است که شباهت بسیاری به فرم های سنتی آلمانی وبلژیکی دارد. مهاجران آفریقایی و خاورمیانه هم تاثیرات زیادی بر این فرم های سنتی داشته اند. هلند بیش از هر کشور غیرانگلیسی زبان اروپا به سوی فرم های موسیقی انگلیسی و آمریکایی تمایل دارد. برای فهمیدن تاثیر فرهنگ وجامعه غیربومی هلند در موسیقی این سرزمین می‌توان به موسیقی ملی این کشور اشاره کرد که توسط «لانگ فرانز» و«باس بی» ساخته شده است. این موسیقی به طور جزئی جنبه هایی از فرهنگ هلند شمالی هم اشاره دارد. در کشور هلند چندین ارکستر بزرگ فعالیت می کنند که مهمترین آنها گروه (Rotterdams Filharmonich orkest) است.
تئاتر این کشور هم تئاتر غنی است که از تئاتر کشور آلمان بسیار تاثیرگرفته است.
کشور هلند در دیگر زمین های فرهنگی وهنری هم دارای اهمیت فراوانی است. نقاشی و گرافیک این کشور دارای نوابغی مثل موندریان ،اشر، کارل اپل، بوش و.. است و چهره های سرشناس دیگری هم در عرصه فرهنگی وهنری این سرزمین وجود دارند که نه تنها در اروپا که در تمام دنیا می درخشند.

سینمای هلند در یک نگاه:
صنعت سینمای هلند بیشتر به دلیل مستند بودن شناخته شده است.بیشتر کارگردانان برجسته هلندی مثل «یوریس ایونس» و«برت هانستر» از یک پیش زمینه مستند پا به این عرصه گذاشتند به خصوص آن دسته که فعالیت خود را قبل از جنگ جهانی دوم شروع کردند.
از اوایل دهه ۱۹۷۰ باوجود اینکه آینده سینمای مستند با شروع سینمای داستانی تنزل کرد ولی این ژانر( سینمای مستند) به سمت مستندهای تلویزیونی کشیده شد.
به دلیل اینکه صنعت سینمای هلند از ارتباطات کم وکوچکی برخوردار است وبازار فروش جهانی مناسبی ندارد فیلم های هلندی بیشتر به حمایت های دولتی وابسته هستند که این پشتوانه ها میتواند باعث تشویق نهادهای مستقلی مثل (Dutch Film Fund) و یا (Dutch public broadcast network -omroopen) شود. به همین دلیل در سالهای اخیر دولت هلند تعدادی پشتیبانی مالیاتی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی سینمای هلند در نظر گرفته است.

تاریخچه:
اگر چه سینمای هلند از روابط محدودی در بخش بین المللی برخوردار است، امادارای چندین دوره فیلمسازی پرکار است. اولین دوره در جنگ جهانی اول شکل می گیرد. بی طرف ماندن هلند در طول جنگ منجر به هجوم تجارت بین المللی به داخل کشور می‌شود و فرصت مناسبی را برای فیلمسازی مهیا می‌کند. معروفترین تهیه کننده وفیلمساز دوره صامت، «موریس بینگر» نام دارد. در همین دوران هلند به عنوان کشور دارای موضوع های بدیعی برای ساختن آثار مستند مورد توجه قرار می گیرد و فیلمبردار متبحری مثلی «ویلی میولنز» با دور بینش آثار برجسته ای را می سازد. دهه سی دوره دوم توفیق سینمای هلند را رقم می زند. در اولین سالهای این دهه فیلم های ناطق به سینمای این کشور وارد شدند. این قضیه به استقبال مردم ومنتقدان از سینمای صدا دار منجر شد که یک توفیق بزرگ را در زمینه تولید فیلمهای داستانی نتیجه داد. برای همراه شدن با این پیشرفت سریع ، سینمای هلند درصدد استخدام یک پرسنل تجربه خارجی در زمینه تکنولوژی صدا در سینما برآمد. بیشتر این نیروها آلمانی هایی بودند که به خاطر رهایی از زیر سلطه هیتلر از کشور خود فرار کرده بودند. بین سالهای ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۹، ۳۷ فیلم داستانی ساخته شد بسیاری از کارگردانان بزرگ آلمانی که بعدها در هالیوود به کار خود ادامه دادند، در این دوره از سینمای هلند شروع به کارکردند مثل «داگاس سیبرک».
آثار بزرگی مثل (دختری با کلاه آبی-۱۹۳۴) از «رودلف مایز» (جوانی گیخن) از «کرت گران» (یک کمدی درباره پول –۱۹۳۶) از «ماکس فولس» (پیگمالیون –۱۹۳۶) از «لودویک برگر» متعلق به این دوره هستند .
در طول جنگ جهانی دوم سینمای هلند دچار یک رکود ووقفه شد.در طول سالهای جنگ تمام تلاشها به سوی ساختن دوباره کشور بود چون این مسئله مقدم بر فیلم وسینما بود. در اواخر دهه ۱۹۵۰ سینمای هلند به سوی حرفه ای شدن رفت و موسسه های Film academi ,Film fund)) در سالهای ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ تشکیل شدند.
در سال ۱۹۵۸ مستند ساز بزرگ هلندی «برت ها نسترا» اولین فیلم داستانی خود را به نام (Fanfare)ساخت.با اینکه فیلم اثر بزرگی بود ولی در آن دوره فقط یک موفقیت جزئی محسوب شد .
بزرگترین ودرازمدترین موفقیت در سینمای هلند در سال ۱۹۷۰ به وقوع پیوست، آن هم فقط توسط یک نفر، «پاول ورهوفن».
دهه هفتاد بافیلمسازهایی مثل «پاول ورهوفن» وفیلنامه نویس هایی مثل «ژرارسوتمان» نقطه اوج سوم سینمای هلند است. سه فیلم مشترکی که این دو باهم می سازند، در عرصه بین المللی مورد استقبال فراوان قرار میگیرند.(تجارت ،تجارت است-۱۹۷۱)و (لذت ترکی-۱۹۷۵) و(فرار برای بقا –۱۹۷۷). از این دوران با عنوان عصر طلایی سینمای هلند هم یاد می‌شود؛ روزهایی که سینمای هلند بیش از ده درصد فروش بلیت سینماها را به خود اختصاص می دهد .
در اواسط دهه ۱۹۹۰ ، دولت هلند حمایت های مالیاتی از فیلم ها را برای تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی رواج داد.بعد از اجرای این قوانین سینمای هلند شاهد یک پیشرفت فوق العاده در بخش تهیه کنندگی شد.این فیلمها، مخصوصا فیلم (costa)برای مخاطبان نسل جوان جامعه ساخته می شدند. مثلا این فیلم درباره تعطیلات گروهی از جوانان هلندی در سواحل اسپانیاست. موفقیت این فیلم باعث رواج فیلمهایی از این دست شد، مثل فیلم (Full moon –۲۰۰۲ ) فیلمهایی که برای چند فصل به طور مداوم روی پرده سینماها وشبکه های هلندی پخش شدند)
فیلمسازهای معروف هلندی معمولا به خارج از مرزهای خودر فته اند. کسانی مثل «یوریس ایونس» ،«تئوفرانکل» و«پل ورهوفن»‌از آن جمله هستند. فیلمسازهایی که نامشان برای همه آشناست. فیلمبردارهای هلندی نیز جایگاه ویژه ای برای خود دارند.
کسی مثل «روبی مولر» که با جیم جارموش کار می‌کند یا «رژاراندربرگن» وبعد کسی مثل «یان دوبانت» که از فیلمبرداری از اثار آمریکایی به مقام فیلمسازی می رسد و اثری مثل (سرعت) را می سازد که نقطه عطف سینمای اکشن دهه نود هم هست.
بازیگران هلندی که به شهرت بین المللی رسیده اند، زیاد نیستند اما میتوان از کسانی مثل «سیلویا کرسیتل» ،«روتگرهاور» ،«ویلکه ون املروی» و«یرون کراب» هم نام برد. در حالی که سینمای انیمیشن هلند با حضور کسانی مثل «مارت توندر»،«بورگ رینگ» و «پل درسین» جوایز بسیاری کسب کرده است .
سینمای مستندهلند با وجود فیلمسازهایی مثل «ایونس» و«هانسترا» بی تردید جایگاه تثبیت شده تری در عرصه سینمای بین امللی دارد.
چهره های برجسته سینمای هلند:
• یادن دی بونت (کارگردان)
• مارلین یوریس( کارگردان)
• برت ها نسترا(فیلمبردار- کارگردان)
• راب ها ور( تهیه کننده)
• یوریس ایونس (کارگردان)
• پال ورهوفن(تهیه کننده وکارگردان)
• الکس ون وارمر دام(تهیه کننده وکارگردان)
• مارلنه گاریس (فیلنامه یونس وکارگردان)
و……….


تعداد صفحات : 33 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود