تحقیق شطرنج و قوانین آن

دانلود تحقیق شطرنج و قوانین آن دانلود تحقیق در مورد شطرنج دانلود تحقیق شطرنج دانلود مقاله در مورد شطرنج مقاله مدیریت شطرنجی مقاله در مورد شطرنج مقاله در مورد ورزش شطرنج مقاله درباره شطرنج مقاله ورزشی شطرنج تحقیق درباره بازی شطرنج تحقیق درباره ورزش شطرنج تحقیق راجع به شطرنج تحقیق راجب شطرنج دانلود تحقیق شطرنج

Research chess rules

 

بخشی از متن:
شطرنج مأخوذ از شترنگ فارسی که بازی معروف است و به فارسی آوند خوانند و سین لغتی است که در آن و آن مأخوذ است از شطاره یا شطیر. تفسیرها و معانی گوناگونی که در لغت نامه ها برای شطرنج و واژگان آن آمده گواه آن است که واژه شطرنج معرب «شترنگ» فارسی و از ریشه ی «چترنگ» پهلوی آمده است. بعضی گفته اند: شطرنج در اصل « شتورنگا» بوده که یک لفظ هندی است و از دو لفظ «شتو» به معنای چهار و «رنگا» به مفهوم بخشی از سیاه ترکیب شده است که معنای حقیقی آن چهار ستون لشکر است که در صفحه ی شطرنج به صورت فیل و اسب و ارابّه ی جنگی و پیاده ها نشان داده شده است. بعد از حمله ی اسکندر به هند«ارابّه ی جنگی» به علت عدم کارآیی منسوخ شد و «رخ» یا «قلعه» جایگزین آن شد. به نظر جونزشتورنگا در قرن هشتم میلادی به ایران آمد و به مقتضای لهجه ی ایرانی تبدیل به شترنگ گردید. پس از آمدن تازیان به ایران و غلبه ی زبان عربی، شترنگ معرّب گردیده و شطرنج شد. تاریخچه ی پیدایش شطرنج به روایت فردوسی در شاهنامه، در زمان خسرو اول انوشیروان، سفیری از هند با هدایای فراوان و از جمله شطرنج به ایران آمد و از خسرو خواست، که دانشمندان ایران رمز بازی با شطرنج را بگشایند، و در صورتی که از عهده بر نیایند وی از تقدیم هدایا معذور خواهد بود. خسرو هفت روز مهلت خواست. در این مدت هیچ یک از فرزانگان دربار ساسانی به فهم آن نائل نیامدند جز بزرگمهر که راز شطرنج را گشود و سپس به هند سفر کرد و بازی نرد را که خود اختراع کرده بود، به هندیان عرضه داشت. کارنامه ی اردشیر بابکان (اشکانیان)کهن ترین سندی که در آن از لغت شطرنج صحبت شده است کارنامه ی اردشیر بابکان (کارنامک ارتخسیر بابکان) می باشد. تاریخ نوشتن این سند در حدود سال ششصد میلادی است و به زبان پهلوی بوده و د ارای ۵۶۰۰ کلمه است. کتاب مزبور توسط صادق هدایت ترجمه شده است که بخشی از آن در اینجا نقل می شود: « اردوان، چونش اردشیر بدید، شاد شد، و گرامی کرد و فرمود که: هر روز با فرزندان و سپوهرگان خویش به نخجیر و چوگان شوید، و اردشیر همگونه کرد. و به یاری یزدان به چوگان و اسوباری و چترنگ و نو اردشیر و دیگر فرهنگ از ایشان همگی چیرو ورد بود».

فهرست مطالب:
مقدمه
واژه شطرنج
ساسانیان
شطرنج از دیدگاه شطرنج بازان
تاریخچه شطرنج
قوانین و مقررات شطرنج
ماده ۱: ماهیت و اهداف بازى شطرنج
ماده ۲: پوزیسیون اولیه مهره ها در صفحه شطرنج
ماده ۳: حرکت مهره ها
ماده ۴: عمل حرکت دادن مهره ها
ماده ۵: اتمام بازى
مقررات مسابقه
ماده ۶: ساعت شطرنج
ماده ۷ : وضعیتهاى غیر عادى
ماده ۸: ثبت حرکتها
ماده ۹: بازى مساوى
ماده ۱۰: اتمام سریع بازى
ماده ۱۱: امتیازها
ماده ۱۲: رفتار بازیکنان
ماده ۱۳: نقش داور
ماده ۱۴: فیده (FIDE)
شطرنج در ایران


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 25

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.