تحقیق کاهش بلایای طبیعی

دانلود تحقیق کاهش بلایای طبیعی – مقاله رشته زمین شناسی
هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹ میلادی با تصویب قطعنامه ای، دومین چهارشنبه ماه اکتبر میلادی را «روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری کرد.
در جهان برای کاهش اثرات بلایای طبیعی روزی را به این عنوان اختصاص دادند و در جهت رفع و کاهش هرگونه بلای طبیعی کوشش می کنند. بهترین راه در این امر آموزش به مردم مخصوصاً دانش آموزان است.
لزوم آموزش کودکان به عنوان آسیب پذیرترین قشر به هنگام رخداد بلایای طبیعی، آشنایی، هشدار و رویارویی با خطرات آن امری ضروری به شمار می آید. آموزش به کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان فردا بهترین و اصولی ترین روش برای کاهش اثرات رخداد های طبیعی است. در کنار آن مقاوم سازی مدارس و ساختمان های آموزشی نیز لازم است.
برنامه‌های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی به طور هماهنگ و سراسری در سطح تمامی استان‌ها از روز چهارشنبه(۱۸/۰۷/۱۳۸۶) اجرا می‌شود.
هفته کاهش بلایای طبیعی با محوریت “معنویت، آموزش، پیشگیری” در کاهش اثرات بلایای طبیعی از روز چهارشنبه هفته جاری به مدت یک هفته برگزار خواهد شد.
ستاد حوادث وسوانح غیر مترقبه وزارت کشور از استانداران و روسای ستاد حوادث استان‌ها خواسته است در جهت اجرای برنامه‌های ویژه هفته کاهش بلایای طبیعی برنامه ریزی و اقدام کنند.

اسامی روزهای هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی:
ستاد حوادث غیر مترقبه کشور اسامی روزهای هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی را اعلام کرد.
هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی از ‪۱۸‬ تا ۲۵ ‬مهر ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.
بر این اساس روز چهارشنبه‪ ۱۸‬ مهر ماه به نام “مدیریت بحران، تعاملات بین المللی “،
پنج شنبه ۱۹‬ مهر ماه به نام” مدیریت بحران، پیشگیری و پیش آگاهی”،
جمعه ۲۰ ‬مهر ماه به نام “مدیریت بحران ، معنویت و مکارم اخلاقی ”
و شنبه ۲۱ ‬مهر ماه به نام ” مدیریت بحران، زلزله، پدیده‌های جوی و اقلیمی” نامگذاری شده است.
همچنین روزیکشنبه ۲۲ ‬مهر ماه به‌ عنوان” مدیریت بحران، ایمنی واستاندارد”،
روز دوشنبه ۲۳ ‬مهر ماه به عنوان” مدیریت بحران، امداد و نجات، سلامت و نیروهای مسلح”،
روز سه‌شنبه ۲۴ ‬مهر ماه به عنوان “مدیریت بحران، آموزش و رسانه ها”
و روز چهارشنبه ۲۵ ‬مهر ماه به عنوان “مدیریت بحران، بسیج، تشکل‌های مردمی و بانوان ” نامگذاری شده است.
کارگروه ستاد حوادث غیر مترقبه کشور درسطح وزارت‌خانه‌ها، دفاتر بین‌المللی مستقر در سطح کشور، مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با این ستاد، تشکل‌های مردم نهاد، نیروی مقاومت بسیج و در سطح استان‌ها تشکیل شده است.

کاهش اثرات بلایای طبیعی در مدارس
شعار روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی امسال کاهش اثرات بلایای طبیعی در مدارس می باشد که بر اهمیت حفظ سلامتی کودکان و تشریک مساعی آنان در مبارزه و آمادگی آنان در کاهش اثرات بلایای طبیعی تاکید دارد.
لزوم آموزش کودکان بعنوان آسیب پذیر ترین قشر بهنگام رخداد بلایای طبیعی، آشنایی، هشدار و رویارویی با خطرات آن امری ضروری بشمار می آید. آموزش به کودکان و نوجوانان بعنوان آینده سازان فردا بهترین و اصولی ترین روش برای کاهش اثرات رخداد های طبیعی است.
در کنار آن مقاوم سازی مدارس و ساختمان های آموزشی نیز لازم است. در خلال دهه گذشته حوادث طبیعی جان بیش از شصد هزار نفر که اکثر آنها در کشورهای در حال توسعه بودند را گرفت.
در سال های اخیر ایمن سازی شهرهای کشور در برابر حوادث و سوانح غیر مترقبه مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت شهری در سرتاسر کشور ناگزیر است برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها، از کارایی بسیار بالایی برخوردار باشد و آن را با گذشت زمان افزایش دهد؛ همچنین، همواره روش های مدیریت و فناوری های موجود را به ویژه در مورد ایمن سازی خدمات تأسیسات و ساختمانهای شهر بهبود بخشد و به هنگام نماید.
ابعاد وسیع خسارات و تلفات ناشی از بلایای طبیعی در شهرهای گوناگون جهان سبب شده است پژوهش های کاربردی گسترده ای در زمینه بهینه کردن ایمن سازی شهرها انجام گیرد. از سوی دیگر، روش های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن سازی شهرها، افزایش کارایی روش های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن سازی شهری را ضرورت بخشیده است.
بنابراین آشکار است که پژوهش های کاربردی در امور مربوط به ایمن سازی شهرها در برابر بلایای طبیعی سبب افزایش ابتکارات در طراحی ها و یافتن بهترین سیاست ها و کارآترین و با صرفه ترین روش ها و فناوری ها خواهد شد. برای دستیابی به این هدف، گنجاندن برنامه های کاهش آسیب پذیری شهروندان و جامعه که در معرض مخاطرات و بلایای طبیعی هستند در طرح های توسعه شهری ضرورت دارد .
در حقیقت، حفاظت از جان و مال مردم، گنجینه های دانش و مهارت های موجود ابزار تولیدی و صنعتی و تأسیسات و خدمات شهری در مقابل اثرات بلایای طبیعی باید بخش جدا ناپذیری از طرح های آزمایشی کشور و مدیریت شهری قلمداد گردند.
خوشبختانه در سالهای اخیر مدیریت بحران و ایمن سازی شهرهای کشور مورد توجه قرار گرفته است، زیرا مدیریت شهری کشور ناگزیر است برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها منسجم تر و کارآتر از گذشته عمل نماید و روش های مدیریت و فناوری های مرتبط با ایمن سازی خدمات تأسیسات و ساختمانهای شهر را دائما بهبود بخشد و به روز نماید.
در این راستا، در طرح های توسعه شهری، کاهش آسیب پذیری شهروندان و جامعه در معرض مخاطرات و بلایا ضرورت دارد. بنابراین، برای توسعه پایدار، نخست شهرها باید در جهت بقای سالم خود بکوشند.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار
هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی ۱
اسامی روزهای کاهش بلایای طبیعی ۲
کاهش اثرات بلایای طبیعی در مدارس ۳
حوادث طبیعی ، راههای پیشگیری و کاهش خسارات ۵
طبقه بندی بلایای طبیعی ۷
پیش اگاهی ۸
افزایش خسارات ۹
روشهای پیش بینی وپیشگیری ۱۱
بحران ۱۲
منابع ۱۴


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 15

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط