دانلود مقاله بررسی اجمالی نرم افزار AP2000 به منظور مدل کردن یک خرپای ماکارونی

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود دانلود مقاله بررسی اجمالی نرم افزار AP2000 به منظور مدل کردن یک خرپای ماکارونی در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۰ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


مقدمه:
با توجه به آنکه اینجانب منبع مناسبی برای آشنایی با نحوه مسابقات خرپای ماکارونی نداشتم و برای شرکت در این مسابقات هم وقت زیادی نبود برآن شدم تا نتایجی را که در این دوره بدست آوردم را دراختیار دیگر دوستان قرار داده تا توانسته باشم در حد امکانم زکات العلم خویش را پرداخت کرده باشم.

۱- طراحی شکل سازه :
چندین حالت و سلیقه مختلف برای خرپاها وجود دارد. ابتدا میبایست یک شکل کلی برای سازه خود انتخاب نمائید مثل اینکه یال بالای آن قوس داشته باشد و یا مستقیم باشد یا مثلا خرپا معین و یا نامعین باشد , به هر گره آن حداکثر چند عضو وارد می شود و یا بطور مثال به سادگی در کار اهمیت می دهید و دقت در اجرای آن و یا کاهش نیروهای داخلی را مد نظر دارید . چراکه هنگام ساخت خرپا با دو مساله مواجه خواهید شد:
۱ – تحلیل نیروی داخلی و کاهش این نیروها با توجه به نتایج تحلیل و کم و زیاد نمودن اعضا خر پا تا به نتیجه مطلوب رسیدن.
۲ – اجرای مشکل بعضی خرپاها.
بنا براین بر اساس یکی از پارامترهای فوق طراحی سازه را آغاز می نمائیم.

طراحی سازه:
طراحی دستی یک خرپا حتی اگر خرپای معین باشد بازهم کار مشکل و طولانی است. پس برای سرعت و دقت بیشتر در کار تحلیل نیروهای موجود در خرپا نیاز به یادگیری یکی از نرم افزارهای عمرانی در زمینه سازه می باشد که با توجه به شهرت و سادگی کار با نرم افزار SAP2000 به بررسی این نرم افزار مبادرت می نمائیم. این نرم افزار برای محاسبه اکثر مقاله های عمرانی مناسب است و براحتی می توان مقاله ها را مدل کرد.

۲- نسخه های نرم افزار SAP2000 :
نسخه های SAP2000 که توسط شرکت CSI تولید می گردد تقریبا هر دو یا سه ماه به روز می شودو همواره در جهت سادگی مدل کردن و دقت در تحلیل و طراحی سازه پیش خواهد رفت. نکته مهم در این زمینه آن است آیا تمام نسخه های این نرم افزار قابل استفاده برای کار است یا خیر. گاهی اوقات برخی از نسخه های به بازار آمده این نرم افزار دچار برخی از مشکلات می باشد. علت آن این است که کپی های غیر مجاز باعث بسته شدن برخی آیکونهای برنامه از جمله آیکون RUN می شود. بنابراین سعی کنید همواره نام نسخه های جدید و سالم نرم افزار را از افراد مطمئن بپرسید.
آخرین ورژن این نرم افزار ۳/۰/۹ است که در سال ۲۰۰۵ تولید شده وسالم است. البته ورژن ۳۳/۸ نیز نسخه قبلی و خوبی است. در مقاله حاضر به تشریح کار با ورژن ۳/۰/۹ می پردازیم.

۳- مدل کردن سازه :
برای ساخت خرپا باید ابتدا ابعاد کلی سازه را وارد کنید . در واقع چهارچوب مدل با استفاده از خطوطی شطرنجی نرم افزار مشخص می گردد برای همین عمل پس از وارد شدن به نرم افزار در قسمت File>New گزینه Grid Only را کلیک میکنیم.

دانلود مقاله بررسی اجمالی نرم افزار AP2000 به منظور مدل کردن یک خرپای ماکارونی

سپس در پنجره باز شده ابعاد مورد نیاز را وارد کرده و Ok کرده و خارج می شویم. دقت کنید که دراین قسمت فواصل محورهای شکل در جهات x وy وz خواسته میشود. همچنین فاصله این محورها پرسیده میشود.
اگر بخواهیم یک خرپا را مورد بررسی قرار دهیم نکته مهم این است که برای سادگی کار و زیبایی ظاهر بهتر است مقدار Y Direction را برابر ۱ قرار دهیم و مقدارZ direction اهمیتی ندارد.

دانلود مقاله بررسی اجمالی نرم افزار AP2000 به منظور مدل کردن یک خرپای ماکارونی

پیش از شروع به ترسیم می بایست به تنظیم نوع ماده مورد نظر اقدام نمود.
مواد پیش فرض SAP2000 برای سازه ها معمولا شامل بتن و فولاد و آلومینیوم میباشد. اگر بخواهیم این مواد را به عنوان ماده یک خرپای ماکارونی استفاده کنیم مشکل ایجاد شده این است که وزن این مواد باعث ایجاد خمش در اعضا شده و دیگر حالت خرپایی سازه از دست خواهد رفت. به این منظور و همچنین برای جلوگیری از ایجاد تنشهای غیر واقعی در مدل می بایست ماده ای را با خواص ماکارونی به نرم افزار معرفی کنیم.
به قسمتDefine>Materials رفته و در قسمت زیر جرم و وزن را برابر صفر قرار می دهیم. سایر موارد نیاز به تغییر ندارد.

دانلود مقاله بررسی اجمالی نرم افزار AP2000 به منظور مدل کردن یک خرپای ماکارونی

سپس ok کرده و خارج میشویم.
نکته: دقت کنید که ماکارونی مقاومت فشاری خوبی دارد ولی از آنجا که در خرپا طول اعضا نسبت به مقطع آنها زیاد است(لاغری زیاد) باید سعی شود اعضای فشاری کمترین طول ممکن را داشته باشند.

دانلود مقاله بررسی اجمالی نرم افزار AP2000 به منظور مدل کردن یک خرپای ماکارونی

۴- مشخصات مقطع:
در خرپا مقطع اعضا تفاوتی نمی کند. ولی برای اطمینان از درستی محاسبات مقطع یک ماکارونی ضخیم با قطر ۴ میلی متر را برای آن معرفی می کنیم. دستور زیر را اجرا میکنیم و جداول زیر را پر میکنیم Define>Frame Section :


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 20

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.