صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  دانلود مقاله جنگ نرم

دانلود مقاله جنگ نرم

دانلود تحقیق و مقاله با عنوان دانلود مقاله جنگ نرم در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۵۲ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله جنگ نرم

چکیده
اگر ایجاد دگرگونی در جوامع با تکیه بر تغییر دیدگاه‌ها و نگرش‌های حاکمان و مردم بحث اصلی جنگ نرم باشد؛ در آن صورت این جنگ، مدلی نوین از فعل و انفعال‌های این دولت‌ها غربی برای سلطه، روی کشورهای مختلف را نمایش می‌دهد، چرا که سلطه و استیلا با تعاریفی از قدرت، بسط و توسعه یافته که قدرت را توانایی تمرکز، تنظیم و یا هدایت رفتار می‌دانست. خلق بحران‌های اجتماعی به منظور زیر سؤال بردن مشروعیت و کارآمدی حکومت یکی از راهکارهای جدید طراحان جنگ نرم در این راستا می‌باشد. این رویکرد از موضوعاتی آغاز می‌کند که ضمن امکان وجود آسیب‌پذیری‌های داخلی، ظرفیت‌های مناسبی برای خلق بحران در آنها وجود دارد. به طور مثال تمرکز بر مقوله جوانان، اقشار آسیب‌پذیر، زنان، قومیت‌ها، معضلات اجتماعی، تئاتر، سینما، موسیقی و مواردی از این دست از جمله محورهای مورد توجه آنان است. مقاله حاضر تلاش دارد به بررسی راهکارهای امریکا برای خلق بحران‌های اجتماعی به منظور جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

مقدمه
با پایان یافتن رویارویی ایدئولوژیک میان دو اردوگاه متعارض شرق و غرب پس از پایان جنگ سرد و اهمیت یافتن تضادهای هویتی و فرهنگی به همراه کاربرد بیشتر جنگ نرم پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در منطق امپریالیستی امریکا برای مقابله با جهان اسلام، مفاهیم امنیت ملی نیز تغییراتی مهم پیدا کرد. بنابراین، از این پس تأکید بر افزایش قدرت فرهنگی و هویتی به‌عنوان مبنای اساسی برای قدرت ملی و پیروزی در جبهه جنگ نرم مطرح شد. این تغییر منطق امنیتی نظام بین‌الملل باعث شد تا ایران در رأس توجه نظریه‌پردازان، کارشناسان و طراحان جنگ نرم امریکایی قرار گیرد و در گزارش کمیسیون امنیت ملی امریکا در قرن ۲۱ و سند ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶، نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین چالش امریکا در ابتدای قرن ۲۱ معرفی شود (عبدالله‌خانی، ۱۳۸۵) به‌کارگیری تعبیرات و مفاهیمی از قبیل ایران کشور یاغی یا ایران دشمن آزادی، عدالت و صلح یا مخالف روند صلح خاورمیانه نشان‌دهنده همین مطلب است. طراحان مقاله فروپاشی در چارچوب جنگ نرم معتقدند جمهوری اسلامی ایران از بسترهای مناسبی برای بهره‌گیری از این روش برخوردار است. وجود مکانیسم‌ها و سازوکارهای مردم‌سالاری، سازمان‌های غیردولتی گسترده، رسانه‌های مختلف و متفاوت، نظام انتخاباتی و نقش و قدرت مردم در نظام سیاسی از جمله ظرفیت‌های مناسب در این راستاست.
بر همین اساس باراک اوباما نیز همانند بوش بودجه ۵۵ میلیون دلاری پنتاگون برای جنگ نرم علیه ایران را امضا کرد. با امضای اوباما لایحه اختیارات دفاعی کنگره امریکا به‌طور مستقیم به قانون تبدیل شد. از بودجه ۵۵۰ میلیون دلاری وزارت دفاع امریکا، ۵۵ میلیون دلار برای نفوذ در ایران، مقابله با فیلترینگ سایت‌های ضد ایرانی، تحریک به اصطلاح قربانیان سانسور، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه‌سازی اینترنتی برای اغتشاش‌گران پس از انتخابات ریاست جمهوری، و عرضه آموزش‌های لازم رسانه‌ای و رایانه‌ای برای راه‌اندازی سایت‌ها به‌منظور اطلاع‌رسانی اختصاص یافته است. شبکه‌سازی در چارچوب اقدامات مدنی، بحران‌سازی اجتماعی، بهره‌گیری تاکتیکی از قومیت‌های ایرانی و حمایت از فرقه‌های ضالّه همانند وهابیت، راه‌اندازی جنبش‌های فرهنگی ـ اجتماعی، جنگ رسانه‌ای و کاربرد گسترده شبکه‌های اجتماعی به همراه فشار اقتصادی و نظامی بر جمهوری اسلامی ایران به منظور زیر سؤال بردن مشروعیت دولت و کاهش اعتماد، حساسیت و انعطاف‌پذیری ملی از جمله راهکارهایی است که امریکا در جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است (ماه‌پیشانیان، ۱۳۸۸).

جنگ نرم: تعریف، اهداف و روش‌ها
جنگ نرم به وسیله کمیته خطر جاری در سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ طراحی شد. کمیته خطر جاری در اوج جنگ سرد و در دهه ۱۹۷۰ با مشارکت اساتید برجسته علوم سیاسی و مدیران کهنه‌کار و باتجربه سازمان سیا و پنتاگون تأسیس شد. در آن مقطع و در پی اصلاحات گورباچف مبنی بر ایجاد فضای باز سیاسی و تغییر در قوانین اقتصادی (پروسترویکا) این کمیته با منتفی دانستن جنگ سخت و رو در رو با اتحاد جماهیر شوروی تنها راه به زانو درآوردن بلوک شرق را جنگ نرم و فروپاشی از درون معرفی کرد. سیاست‌گذاران پنتاگون و سیا با سه راهبرد دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی نافرمانی مدنی اتحاد شوروی را به فروپاشی و شکست واداشتند (افتخاری، ۱۳۸۷).
نظریه جنگ نرم طی دهه‌های اخیر وارد ادبیات سیاسی شده است. در این باره منسجم‌ترین کتابی که با عنوان – قدرت نرم  – انتشار یافته به ژوزف نای تعلق دارد. وی معتقد است قدرت سخت یا جنگ سخت بر “اجبار” و قدرت نرم بر “اقناع” استوار است. او برخلاف بعضی از صاحب‌نظران، اقتصاد و دیپلماسی را در زیرمجموعه قدرت سخت قرار داده، تنها از رسانه به‌عنوان قدرت نرم نام برده است (نای ۱۳۸۳). البته اگر مبنای قدرت سخت بر اجبار و مبنای قدرت نرم بر اقناع باشد می‌توان به این تفکیک ژوزف نای خورده گرفت، چرا که رسانه، اقتصاد و دیپلماسی می‌توانند در ذیل هر دو عنوان سخت یا نرم قرار گیرند. نرم یا سخت بودن آن بستگی به این دارد که در نهایت برای وادار کردن طرف مقابل به انجام کاری یا بازداشتن او از کاری استفاده می‌شود یا اینها به‌عنوان یک اقدام تشویقی و “اقناعی” در نظر می‌شوند. اما به هر حال در اینکه امروز استفاده از قدرت نرم برای تأمین منافع ملی و تمامیت ارضی و حفظ کشور یک ضرورت است و مراقبت از کشور در برابر تهدید نرم حیاتی است، اختلافی وجود ندارد (ژوزف نای، ۱۳۸۳).
در تعریف جنگ نرم باید گفت جنگ نرم در برابر جنگ سخت در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که جامعه هدف یا گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وامی‌دارد (افتخاری، ۱۳۸۷). عملیات روانی، جنگ رایانه‌ای، جنگ رسانه‌ای برای ایجاد تصویر‌سازی و کنترل اذهان و قلوب مردم، براندازی نرم، راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و شبکه‌سازی در بین مسلمانان از اشکال جنگ نرم هستند. جنگ نرم در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه‌های فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی- اجتماعی حاکم تزلزل و بی‌ثباتی تزریق کند. به‌طور کلی جنگ نرم در روش نرم‌افزاری و در پیامد غیرکشنده است. در جنگ نرم تلاش می‌شود به مراکز ثقل موضوعات مرجع امنیت نرم یعنی مشروعیت نظام سیاسی، وحدت و تمامیت ملی کشور، اعتماد ملی، وفاق ملی ـ سیاسی که خود از منابع بسیار مهم سرمایه اجتماعی‌اند صدمه وارد شود؛ یعنی تلاش می‌شود تا حد امکان میزان رضایت مردم نسبت به کارایی نظام کاهش یابد. کاهش رضایت مردم نیز می‌تواند نقشی بسیار مهم در کاهش انعطاف‌پذیری ملی و حساسیت سیاسی داشته باشد.  جنگ نرم، دو “پیکارگاه” دارد، یکى قلب و دیگرى مغز، تصرف قلب‌ها و مغز‌ها و تصرف دل‌ها و ذهن‌ها هدف منازعات نرم است. در جنگ نرم عامل تهدید به دنبال فراهم کردن الگو‌هاى اقناعى است و تلاش مى‌کند مخاطب را به‌گونه‌اى تحت تأثیر قرار دهد که ترجیحات و اولویت‌‌هاى خود را مطابق خواسته‌‌هاى عامل تهدید فهم و درک کند (نای، ۱۳۸۳). یک بخش تأثیرگذارى بر افکار از طریق “باورسازى” و “الگوپردازى” است و بخش دیگر آن را “باورسوزى” و مسخ الگو‌هاى رایج تشکیل مى‌دهد. برای مثال در منازعه نرم امریکا با ایران در سال‌‌هاى اخیر، باورسوزى، باورسازى، الگوپردازى و تلاش براى مسخ و بى‌اعتبار کردن الگو‌هاى رایج هم‌زمان اجرا می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت جنگ نرم عبارت است از هرگونه اقدام غیر خشونت‌آمیز که ارزش‌ها و هنجار‌ها را مورد هجوم قرار داده و در حد نهایى منجر به تغییر در الگو‌هاى رفتارى و خلق الگو‌هایی جدید شود که با الگو‌هاى رفتارى نظام حاکم تعارض داشته باشد. تذکر این نکته لازم است که زمینه‌هاى تهدید نرم‌افزارى مانند موانع ساختارى مشروعیت یا بحران مشروعیت می‌تواند به شکل‌گیری یا تشدید تهدیدات نرم‌افزاری یا حتی سخت‌افزاری مانند حمله نظامی منجر شود. کسانى که به جنگ نرم تن در مى‌دهند اساساً احساس و ادراک تهدید از آن ندارند، بلکه آن را مطلوب خود و تسلیم شدن در برابر آن را اولویت خود می‌دانند. این اولویت می‌تواند به عمد یا ترغیب، آموزش و پرورش و فرهنگ‌سازی انجام شود. این‌گونه از تهدید نرم که در واقع نقطه مقابل قدرت شرطی است با تغییر اعتقادات افراد و ملت‌‌ها، اساسی‌ترین کارکرد‌ها را در حکومت، اقتصاد، سیاست و…کشور‌ها ایفا مى‌کند (کالبرایت، ۱۳۷۱).
حضرت امام خمینی(ره) مهم‌ترین هدف دشمن در جنگ نرم را، هجوم به اسلام و قرآن کریم می‌داند. نکته جالب اینکه حضرت امام(ره) سلاح دشمن در تهدید اسلام ناب و قرآن را، استفاده از منحرفین و تمسک به ظاهر قرآن می‌داند، تعبیر ایشان این است که دشمن از قرآن علیه قرآن استفاده می‌کند. روشنفکرمآبان خودفروخته که از اسلام هیچ نمی‌دانند و بر اساس آموخته‌ها و مبانی علمی غربی و اومانیستی، دین را متعلق به سده‌های گذشته می‌دانند و آن را برای عصر فعلی کارآمد نمی‌دانند و متحجرین خشک مغز و متعصب که از اسلام تنها به ظاهر و پوسته آن گرایش پیدا کرده‌اند از دید حضرت امام خمینی(ه) بانیان جنگ نرم هستند. (وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره)، برگرفته از سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره)
براندازی نرم، فروپاشی و استحاله در حاکمیت از اهداف کلی جنگ نرم است. افزون بر این گفتمان‌سازی، مرجع‌سازی، تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای، نخبه‌سازی مصنوعی و سلطه اطلاعاتی از مهم‌ترین اهداف جنگ نرم است.

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
جنگ نرم: تعریف، اهداف و روش‌ها
راهکارهای امریکا برای بحران‌‌آفرینی اجتماعی و فرهنگی با هدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران
الف. فرقه‌سازی، تبلیغ و ترویج افکار الحادی
ب. رواج عرفان‌های کاذب
ج. تجهیز سربازان شیطان
د. مخالفت و ضدیت با ولایت فقیه
ذ. بهره‌برداری تاکتیکی از قومیت‌های ایرانی
ر. ایجاد اتحاد در اپوزیسیون خارجه‌نشین
ز. مهندسی انقلاب رنگی در چارچوب افزایش قدرت مردمی
راهکارهای امریکا در جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران
دلایل به کارگیری قدرت نرم علیه جمهوری اسلمی ایران
ناتوی فرهنگی؛ چهره‌ای دیگر از جنگ نرم
جنگ رسانه‌ای امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
شبکه‌سازی، گزینه جدید امریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران
شبکه‌سازی تحت پوشش اقدامات مدنی علیه جمهوری اسلامی ایران
نتیجه‌گیری
منابع


تعداد صفحات : 52 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود