صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پایه » زمین شناسی  »  دانلود مقاله در مورد گرم شدن زمین

دانلود مقاله در مورد گرم شدن زمین

دانلود مقاله در مورد گرم شدن زمین – تحقیق رشته زمین شناسی
خطرات گرم شدن زمین
منظور از گرم شدن زمین بالارفتن متوسط دمای زمین است که تغییرات آب و هوا را نیز در پی خواهد داشت.
دمای متوسط زمین در طول یک قرن پیش حدود ۰‎/۵ درجه سانتیگراد بیشتر شده است.
انتظار دانشمندان از ادامه روند فعلی آن است که در طول ۱۰۰ سال آینده میانگین دمای زمین
۱‎/۵ تا ۳‎/۵ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند. شاید پیش خود فکر کنید که
«خب این که مسأله ای نیست؟» اما باید توجه داشت که همین مقدار اندک افزایش دما می تواند آب و هوای زمین را به صورت بی سابقه ای تغییر دهد. زمانی که این پدیده رخ دهد،
ممکن است تغییرات شگرفی در سطح آب اقیانوس ها، مزارع کشاورزی و هوایی که استنشاق می کنیم یا آبی که می نوشیم رخ دهد.
منظور از گرم شدن زمین بالارفتن متوسط دمای زمین است که تغییرات آب و هوا را نیز در پی خواهد داشت. گرم شدن زمین سبب تغییر الگوی بارش باران و برف، افزایش سطح آب دریاهای آزاد و کاهش سطح آب دریاچه ها و تأثیرات عمیق بر گونه های مختلف گیاهان و حیوانات و سرانجام انسان ها خواهد شد. یکی از مواردی که تا پیش از گرم شدن زمین به سبب افزایش فعالیت های بشر به عنوان ابزار ایمن سازی برای زمین در نظر گرفته می شد گازهای گلخانه ای بودند، یعنی مجموعه ای از گازها که مقداری از انرژی خورشید را در جو زمین نگه می دارند و باعث گرم شدن جو می شوند که شامل بخار آب (H۲O، دی اکسید نیتروژن ((NO۲، دی اکسید کربن (CO۲) و متان CH۴ است. این گازهای گلخانه ای کره زمین را به اندازه ای گرم نگه می دارد که انسان ها بتوانند بر روی آن زندگی کنند اما اگر اثر گلخانه ای که به دلیل وجود این گازها در جو زمین به وجود می آید افزایش یابد ممکن است دمای زمین به اندازه ای زیاد شود که انسان ها و گیاهان و سایر جاندران از تحمل این گرما عاجز باشند.

تاریخچه گرم شدن زمین
نخستین مطالعات در زمینه افزایش درجه حرارت زمین توسط آرنیوس، شیمیدان سوئدی و در حدود ۱۰۰ سال پیش آغاز شد. آرنیوس در سال ۱۸۹۶ میلادی مدعی شد که بالارفتن درجه حرارت زمین به دلیل اضافه شدن دی اکسید کربن به جو زمین است اما به دلیل این که دانشمندان آن زمان اعتقاد داشتند که جریان های اقیانوسی بسیار بیشتر از افزایش دی اکسید کربن توسط آلودگی های تولید شده بشری در گرم شدن آب وهوا مؤثر هستند، تحقیقات آرنیوس مسکوت ماند. موج دوم تحقیقات در خصوص گرم شدن زمین زمانی آغاز شد که عده ای از دانشمندان مدعی شدند که دی اکسید کربن قادر است سد راه اشعه با طول موج بالا شده و سبب بازگرداندن آن به سطح زمین شود، با وجود این دانشمندان اعتقاد داشتند که اقیانوس هایی که بر روی کره زمین قرار دارند توانایی جذب تمام دی اکسید کربن تولیدی را دارد بوده و لذا این گاز قادر به افزایش درجه حرارت سطح زمین نیست اما مطالعات سایر دانشمندان نشان داد که اقیانوس ها تنها قادر به جذب یک سوم از این دی اکسید کربن تولیدی هستند و دو سوم باقی مانده از دی اکسید کربن تولیدی توسط فعالیت های انسانی در جو زمین باقی خواهد ماند. پس از اثبات این قضایا و در دهه ۶۰ میلادی گرم شدن کره زمین تهدیدی جدی تلقی و مطالعات جدیدی بر روی آن آغاز شد و دکتر کیلنیگ در مؤسسه اقیانوس شناسی آمریکا به عنوان کاشف پدیده گرمایش جهانی نمودارهای حاصل از مطالعات خود را از میزان دی اکسید کربن موجود در کره زمین ارائه کرد و به عنوان کاشف پدیده گرمایش جهانی شناخته شد. مطالعات دکتر کیلنیگ نشان می داد که گازهای تولیدی سریعاً در حال افزایش در مناطق مختلف کره زمین است.

تاریخچه سوراخ شدن لایه ازن
واقعه سوراخ شدن لایه ازن در لایه زیر استراتوسفر در بالای منطقه انتارکتیکا برای نخستین بار در دهه هفتاد توسط یک تیم تحقیقاتی به نام BAS کشف شد. این گروه وظیفه مشاهده (Monitoring) اتمسفر این منطقه را برعهده داشت. این اندازه گیری اولیه توسط گروه BAS که در سال ۱۹۸۵ انجام شد چنان نگران کننده بود که دانشمندان تصور می کردند که دستگاه های اندازه گیری آن ها خراب شده است اما با تعویض دستگاه ها نتایج به دست آمده از دستگاه های اولیه تأیید شد و این خود سبب نگرانی بیشتر دانشمندان گردید، ظرف چند ماه بعد سوراخ شدن لایه ازن توسط چشم مسلح قابل دیدن بود. اطلاعات به دست آمده توسط سایر گروه های تحقیقاتی این حقیقت را روشن تر کرد که سوراخ شدن لایه ازن به طور سریع و در مقیاس بزرگی بر بالای منطقه انتارکتیکا در حال پیشروی است.

آلودگی هوا
آلودگی هوا را می توان این گونه تعریف کرد که هر جسم خارجی که وارد هوا شود و یا هر عاملی که نسبت معمولی و عادی مواد تشکیل دهنده هوا را تغییر دهد به گونه ای که این تغییر در نسبت مواد تشکیل دهنده سبب خسارت جانی به انسان ها، گیاهان و حیوانات شود را می توان آلودگی هوا نام نهاد. موادی که سبب آلوده شدن هوا می شوند ممکن است مقدارشان نامحسوس باشد لذا سازمان های محیط زیست کشورها تعاریف مختلفی برای آلودگی هوا وضع کرده اند.

منشأ مواد آلوده کننده هوا
منشأ آلاینده های هوا ممکن است طبیعی و یا مصنوعی باشد. آلاینده های طبیعی مانند دود حاصل از آتش نشان ها و سایر آتش سوزی ها که در منابع طبیعی اتفاق می افتد مانند آتش سوزی جنگل ها و آلاینده های مصنوعی حاصل فعالیت های انسان است که در جریان تولید برق، فعالیت کارخانه ها ، اتومبیل ها و سوزاندن سوخت های فسیلی به وجود می آید.
انسان ها چگونه آب و هوا را تغییر می دهند؟
شاید باور این مسأله اندکی سخت باشد که انسان ها می توانند شرایطی به وجود آورند و یا دست به فعالیت هایی بزنند که آب و هوای زمین را تغییر دهد. به جرأت می توان گفت که اکثر فعالیت های انسانی سبب تولید گازهای گلخانه ای می شود که روند تخریب لایه ازن پس از انقلاب صنعتی و اختراع ماشین آلات صنعتی و به دلیل افزایش فعالیت های کشاورزی و صنعتی رواج بیشتری یافت و سبب دگرگونی در آب وهوا و چهره زمین شد ، پیش از شروع انقلاب صنعتی مقدار گازهای گلخانه ای کمتر بود اما با افزایش جمعیت و استفاده بیشتر از سوخت های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ ترکیب گازهای موجود در جو زمین نیز تغییر پیدا کرد و گازهای آلاینده به ترکیب لایه ازن وارد شدند به گونه ای که هم اکنون غلظت این گازها از حدود ۲۷۰ واحد به ۳۶۷ واحد افزایش پیدا کرده است.انسان برای انجام فعالیت های روزمره خود انرژی موردنیازش را از راه مصرف غذا به دست می آورد ، هم چنین انرژی مورد استفاده در منزل و محل کار را از طریق سوخت های فسیلی تأمین می کنیم و نیز برای به حرکت درآوردن چرخ کارخانه ها و صنایع مختلف از این گونه از سوخت ها بهره می گیریم ، آیا می دانید که سوزاندن سوخت های فسیلی سبب تولید مقدار فراوانی گاز گلخانه ای و رسوخ این گازها به جو زمین خواهد شد؟

معاهده کیوتو
این پیمان جهانی که توسط ۱۶۱ کشور مورد پذیرش قرار گرفته است ، کشورهای مصرف کننده انرژی را به دودسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم می کند. کشورهای توسعه یافته عضو پیمان کیوتو ملزم به کاهش پنج درصدی میزان دی اکسید کربن تولیدی در کشور خود تا سال ۲۰۰۸ هستند اما کشورهای در حال توسعه لزومی به کمتر کردن این مقدار از دی اکسید کربن در کشور خودندارند ولی توانایی به دست آوردن اعتبار کربنی را پس از اجرای مقاله هایی که منجر به کاهش میزان دی اکسید کربن در کشورشان شود را دارا می باشند که این اعتبار کربنی قابل فروش و معامله به کشورهای توسعه یافته است و این به معنای کاهش دی اکسیدکربن از طریق اعمال فناوری های جدید در کشورهای توسعه یافته و یا افزایش دی اکسیدکربن از طریق پرداخت پول و کمک به کاهش دی اکسید کربن در کشورهای درحال توسعه است.

اثر گرم شدن زمین
گرم شدن زمین اثرات مخرب فراوانی بر گیاهان، جانوران و انسان ها خواهد گذاشت که در سال های اخیر به دلیل گرم شدن بیشتر زمین نسبت به سال های گذشته این اثرات بیشتر دیده می شود.
بسیاری از گونه های جانوری در حال انقراض هستندو توزیع جغرافیایی برخی از گونه های حیوانی نیز تغییر کرده است به عنوان نمونه بر طبق پیش بینی های سازمان محیط زیست آمریکا جمعیت اردک ها تا شصت سال دیگر به نصف کاهش پیدا خواهد کرد و یا تا پنجاه سال دیگر یک میلیون از گونه های گیاهی و جانوری در معرض نابودی و انقراض قرار خواهند گرفت. به علاوه گرمایش زمین سبب آب شدن یخ های قطبی شده و این حجم از آب به آب اقیانوس ها اضافه می شود که خود سبب شیرین شدن آب اقیانوس ها خواهد شد و همین امر خود سبب تغییرات بر روی آب و هوا خواهد شد.

تأثیر گرم شدن زمین بر زلزله ها
به تازگی بعدجدیدی از خطرات حاصل از گرم شدن زمین برای دانشمندان مشخص شده است، این نتایج نشان می دهد که تغییر توزیع آب در سیاره زمین به سبب تحولات آب و هوایی حاصل از گرم شدن زمین سبب تأثیر بر پوسته سیاره زمین خواهد شد یعنی علاوه بر انتظار روزهایی گرم در انتظار وقوع زمین لرزه هایی بیشتر و آتشفشان هایی داغ تر و کوبنده تر باید بود.


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود