صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  دانلود مقاله نقش اقتصاد اسلامی در رشد و توسعه اقتصادی

دانلود مقاله نقش اقتصاد اسلامی در رشد و توسعه اقتصادی

دانلود تحقیق و مقاله رشته با عنوان دانلود مقاله نقش اقتصاد اسلامی در رشد و توسعه اقتصادی در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۵ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله نقش اقتصاد اسلامی در رشد و توسعه اقتصادی

چکیده
پیدایش هر علمی همچون دیگر پدیده ها به تحقّق مقدماتی نیاز دارد. یکی از مقدمات لازم برای این امر، تصور و تصدیق اندیشه وران درباره امکان، ضرورت و جایگاه آن علم است؛ زیرا در این صورت مجال ذهنی آنان برای تکوین گزاره های نو و تدوین آن به صورت علم، آماده تر می شود.
در این مقاله پس از ارائه مفاهیم مقدماتی، زمینه‌های اصلی جهت اجرای اقتصاد اسلامی مورد بررسی می‌گیرد. این مقاله نشان می‌دهد که با وجود ظرفیت اجرایی مناسب اقتصاد اسلامی، کارکرد واقعی آن غیرقابل قبول بوده است. هم‌چنین عوامل ناکارآمدی اجرایی آن جنبه برون‌زا  داشته است و ارتباطی با ساختار تئوری مربوطه ندارد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کاربرد آموزه های اقتصاد اسلامی در توسعه اقتصادی جامعه مورد توجه جدی قرار گرفته است. مطالعه نظریات دانشمندان اقتصاد وتوسعه نشان می دهد که هر یک از آنها تحت تأثیر شرایط جامعه خودشان نظریاتی را ارائه کرده اند که لزوماً به طور قطعی مطابق با شرایط حال حاضر ایران نمی باشد.
تحقیق حاضر نشان می دهد که متون اسلامی سرشار از آموزه های اخلاقی است که عمل به آنها کشور را به سوی توسعه اقتصادی- اجتماعی رهنمون خواهد ساخت عواملی مثل کار و تلاش، تجارت، انفاق، کسب دانش، توسعه کشاورزی و سود رساندن به مردم از مواردی است که در اسلام به آنها توصیه شده است.

مقدمه
بحث نظری از اقتصاد دینی به طور کلی و اقتصاد اسلامی به طور خاص، بویژه پس از دهه ۱۹۷۰ به میزان قابل توجهی وارد ادبیات اقتصاد گردیده است. موقعیت ادبیات اقتصاد دینی و اقتصاد اسلامی از بعد نظری و شناخت کلی، به وضعیت نسبتاً قابل قبولی رسیده است و در عین حال برای تعمیق، گسترش و تکامل این مطلب در عرصه نظری نیز هنوز جای کارهای اساسی فراوان وجود دارد. در زمینه‌های چیستی اقتصاد دینی و اقتصاد اسلامی و هم‌چنین چگونگی ابعاد و عناصر اصلی آن، همچنین در ترسیم و پیوند علمی و عملی آنها با اقتصاد متعارف و در نظریه‌پردازی و سنجش نظریه‌های آن، جای مطالعاتبیشتری وجود دارد .
در کنار مطالعات نظری و حتی و در مواردی در راستای ارزیابی اعتبار و کارآمدی آنها، مقوله‌ی اجرای مفاد عام و خاص اقتصاد دینی و اقتصاد اسلامی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. اصولاً تا تئوری‌های هر رشته علمی زمینه‌ی آزمون تجربی مناسب پیدا نکند، حتی ابعادی از استحکام علمی آنها نیز مشخص نخواهد شد؛ از سوی دیگر فواید سیاست‌گذاری و فواید عملی و تئوری‌های علمی از اهداف کلیدی آنها محسوب می‌گردد. امکان اجرا و چگونگی اجرای تئوری‌ها، خود مقاله‌ای با اهمیت است و در تداوم اعتبار علمی و آموزشی آنها، جایگاهی محوری دارد. بنابراین بحث از اجرا یا عدم اجرای مفاد تئوری اقتصاد دینی به طور کلی و اقتصاد اسلامی به طور خاص، هم اهمیت نظری دارد و هم دارای ارزش سیاست‌گذاری است.
اجرا یا ادعای اجرای بانکداری بدون ربا در بسیاری از کشورهای(پرسلی، ۱۹۹۹) شکل‌گیری رفتارهای مصرفی مطابق با نگرش دینی(دادگر و عزتی، ۱۳۸۱)، نگرش اسلامی(زرقا، ۱۹۸۳)، عدم اتلاف و اسراف، عدم مصرف کالاهای ممنوع مانند مشروبات الکلی و مواد مخدر و عدم ارتکاب فعالیت‌های ممنوع دیگری مانند قمار، دزدی و غضب در قالب رفتارهای فردی مسلمانان، رفتار بخصوص صاحبان برخی بنگاه‌ها مانند دوری از معاملات ربوی و معاملات مبتنی بر رشوه و رانت غیرموجه(صدیقی[۱]، ۱۹۷۹)، رعایت عدالت در پرداخت دستمزدها، وضع قیمت متعادل توسط این نوع بنگاه‌ها و امثال آن، عدم گرایش به دروغ و قسم خوردن در معاملات(چدری[۲]، ۱۹۹۹) پرداخت الزامات مالی شریعت مانند زکات، خمس، صدقات و نظایر آن[۳]، تدوین مقررات مربوط به ارث، راه‌اندازی مؤسسات خیریه‌ی مالی برای کسب پاداش اخروی و وضع مقرراتی در راستای اجرای احکام شریعت در برخی از کشورهای اسلامی(اوردینوس[۴]، ۱۹۸۰) از این نمونه می‌باشد؛ اما همان‌طور که اشاره شد با این وجود، هنوز اجرای معنی‌دار، قابل قبول و کارآمدی از اقتصاد اسلامی صورت نگرفته است. این موضوع هم از ظرفیت مبنایی برخوردار است و هم با موانع و چالش‌های زیادی مواجه است.

فهرست مطالب
چکیده ۳
مقدمه ۴
معرفی معیاری برای اسلامی بودن «علم اقتصاد» ۵
مبادی (اصول ) اقتصاد اسلامی ۶
دین و اقتصاد ۷
ظرفیت ها وزمینه های اجرای اقتصاد اسلامی ۸
پیوند با آرمان ها و شعارها ۹
فرض اقتصاد عادلانه و کارآمد ۹
ظرفیت تولید یک اقتصاد اخلاقی ۹
زمینه های حقوقی و قانونی ۱۰
موفقیت کارکرد الگویی از اقتصاد اسلامی در صدر اسلام ۱۰
موفقیت نسبی آزمون ابعادی از اقتصاد اسلامی در دنیای معاصر ۱۱
اجتهاد پویا جایگزینی برای دنیای متکثّر اندیشه ها در قرن ۲۱ ۱۱
۶٫ راههای رسیدن به توسعه اقتصادی با استفاده از متون اسلامی ۱۲
– ارتباط عقیده با سیستم اقتصاد اسلامی ۱۲
انفاق ۱۲
ترغیب به فعالیت ۱۳
منع از حبس مال ۱۴
توسعه کشاورزی ۱۵
توسعه صنایع و بازرگانی ۱۵
زیانهای فقر و ناداری ۱۶
فقرمطلق، فقرنسبی و وظیفه دولت ۱۶
توسعه علمی ۱۶
شواهد تاریخى دخالت دولت‏ ۱۷
۸٫ اهداف اقتصادى دولت ۱۸
توسعه رفاه ۱۸
توسعه معنویات ۱۹
برپاداشتن عدالت ۱۹
قدرت اقتصادی جامعه اسلامی ۲۰
منابع مالی و اختیارات دولت اسلامی ۲۱
انفال و منابع طبیعی ۲۱
زکات ۲۲
زکات فطره ۲۲
خمس ۲۳
مالیات ۲۴
– کفارات ۲۵
اقتصاد اسلامی و «هماهنگی منافع فرد و اجتماع» ۲۸
نتیجه گیری: ۳۰
منابع ۳۴


تعداد صفحات : 35 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود