صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  دانلود پاورپوینت تنظیم شرایط محیطی شهر شیراز

دانلود پاورپوینت تنظیم شرایط محیطی شهر شیراز

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود پاورپوینت تنظیم شرایط محیطی شهر شیراز در قالب powerpoint و قابل ویرایش و در ۸۷ اسلاید گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود پاورپوینت تنظیم شرایط محیطی شهر شیراز

پاورپوینت تنظیم شرایط محیطی شهر شیراز در۸۷ اسلاید و قابل ویرایش

پاورپوینت درس : تنظیم شرایط محیطی
بررسی تاریخچه طراحی اقلیمی در ایران
معماری ایرانی که ابتدا در محدوده ی فلات ایران و سپس در حوزه نفوذ فرهنگ ایرانی شکل گرفت، همچون همه ی معماری هایی که ریشه در فرهنگ بومی دارند، به اقلیم توجه داشته و تا پایان دوره ی قاجار آثار با ارزشی از خود به جا گذاشته است. بررسی نمونه های به جا مانده نشان می دهد: -رنگهای به کار رفته در تزیینات ساختمانها متأثر از ویژگی های اقلیم گرم و خشک بوده اند. -مصالح ساختمانها، علاوه بر توانایی های سازه ای و توجه به مسائل اقتصادی و تأمین مصالح از نقاط نزدیک، بهترین شکل بهره برداری از انرژی محیط بری را نشان می دهند. -سازه های طاقی در این بناها نشان دهنده ی رابطه ی اقلیم و معماری هستند. -حتی در نقوش تزیینی رد پای خورشید را به عنوان مهمترین عامل اقلیمی در نقوشی با نام شمسه و چرخ خورشید می توان دید. به بررسی فضاهایی می پردازیم که به طور مشخص به دلیل ویژگی های اقلیمی شکل گرفته اند و اقلیم در آنها موضوع اصلی بوده است. نام اغلب این فضاها از همین ویژگی اقلیمی آنها گرفته شده است، مانند اتاق کرسی، زمستان نشین، سردابه و … حیاط های مرگزی خود پاسخی اقلیمی به فضای باز خانه اند و ایجاد فضایی با درخت و حوض آب و در امان از بادهای گرم و تابش شدید آفتاب، بهترین دلیل شکل گیری حیاط در مرکز خانه بوده و در همه ی اقلیم های مشابه هم دیده می شود.

طراحی اقلیمی؛ گامی به سوی پایداری
همانگونه که می دانیم معماری بومی اقصی نقاط دنیا همواره با هدف تلفیق با محیط پیرامون و بهره گیری بیشتر از امکانات طبیعت شکل می گرفت. معماری سنتی ایران که در اقلیم های گوناگون شکل متفاوتی بخود گرفته است؛ خود گویای این مطلب است و راهکارهایی که به طور تجربی دستیابی به آنها میسر شده بود و به آسایش بیشتر کمک کرده بودند در معماری بومی ایران بسیارند که ذکر آنها در این نوشتار نمی گنجد. با انقلاب صنعتی دستیابی سهل تر به سوختهای فسیلی میسر شد و تکنولژی نیز پیشرفت کرد و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی رو به ترقی گذاشت؛ در نتیجه تامین نیازهای سرمایشی و گرمایشی بدون توجه به کالبد معماری فراهم آمد.. معماری مدرن که سمبل بارز تاثیرپذیری معماری از تکنولژی است تحولات اساسی در معماری بدنبال داشت و تکنولژی بکارگرفته شده تنها در عرصه ساخت و سازهای نوین نبود که معماری را متحول کرد ؛ بلکه تاسیسات مدرن نیز همسو با سایر پیشرفت ها در معماری تغییراتی بنیادین ایجاد کرد که مهمترین آنها به فراموشی سپردن الگوهای معماری بود که در جهت انطباق با اقلیم پدید آمده بودند

معماری بنام میس وندرو که پیشگام معماری مدرن غرب محسوب می شود، خانه ای را در اقلیم سرد با جداره های تمام شیشه ای طراحی کرد و ساخت و ایده میس و امثال او این بود که با وجود پیشرفتهای فنی و تاسیساتی ما می توانیم آسایش را تامین کنیم و الزامی بر این مسئله وجود ندارد که طراحی معماری را درگیر مسائل اقلیمی کنیم. بی شک معماران ایران نیز با روی کار آمدن معماری مدرن و روی کار آمدن تاسیسات قابل قبول مدرن طراحی همساز با اقلیم را به دست فراموشی سپردند. از دهه ۷۰ بازگشت دوباره به طبیعت در تئوری هایی به چشم می خورد که در طراحی معماری نیز خود را نشان داده است. اواسط دهه ۷۰ را می توان دهه شناخت بیشتر بشر به مشکلات پدید آمده از عصر صنعت دانست. سوراخ شدن لایه اوزون، بارانهای اسیدی، آگاهی از اتمام سوختهای فسیلی و آلودگیهای زیست محیطی را می توان از جمله مواردی برشمرد که به رویکردهای نوینی منجمله توسعه پایدار و تشکیل گروههای صلح سبز و غیره منجر گردید.

توسعه پایدار در سه حیطه دارای مضامین عمیقی است؛ پایداری اجتماعی، پایداری اقتصادی و پایداری محیطی. که طراحی اقلیمی در زمره اهداف پایداری محیطی.قرار می گیرد. ایده پایداری محیطی عبارتست از باقی گذاردن زمین و امکانات طبیعت به بهترین شکل برای نسل آینده. لذا موارد زیر را می توان در دستور کار این بخش قرار داد: استفاده حداقل از آلاینده ها، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و مصرف سوختهای فسیلی در حداقل با توجه به موارد گفته شده و با ذکر این نکته که ۳۸% سوخت کشورما در ساختمانها به مصرف می رسد باید لزوم توجه معماران به طراحی اقلیمی را خاطر نشان کرد. هنگامی که صحبت از طراحی اقلیمی به میان می آید در ذهن بسیاری تنها تجهیزات و امکاناتی خطور می کند که بهره گیری و دریافت انرژی پاک را حاصل می آورند مانند کلکتورهای خورشیدی برای تامین آب گرم و حرارت مورد نیاز.

در طراحی اقلیمی چند نکته اساسی قابل توجه است:۱- توجه به جزییات ساختمان و استفاده از اجزاء( پروفیل های در و پنجره و غیره) و مصالحی که اتلاف انرژی را به حداقل برساند و با اقلیم سازگار باشد و عایق بندی حرارتی ساختمان .۲- استفاده از تجهیزاتی مانند کلکتورهای خورشیدی برای کسب انرژی های پاک ۳- توجه به طراحی فضاها و ساماندهی فضاها به گونه ای که حداکثر بهره وری از انرژی خورشیدی برای فضاهای اصلی میسر شود. معماران در طراحی فاز یک معماری می توانند به مسائل ساده ای توجه عمیق کنند که در استفاده بهینه از انرژی ها و عدم اتلاف انرژی می تواند کارا باشد .بعنوان مثال شومینه هایی که در اکثر منازل تعبیه می شود در جبهه ای از فضا قرار داده می شود که دیوار خارجی ساختمان قرار دارد و دیوار پشت شومینه که حرارت مفید قابل توجهی دارد در بیرون ساختمان قرار گرفته که به اتلاف حرارت می انجامد. ویا قرارگیری فضاهای اصلی زندگی در ضلع جنوب و قراردادن فضاهای خدماتی( راه پله ها، سرویس ها، آشپزخانه و گاراژ) در شمال، نکته ساده ای است که در ارتباط با مسائل انرژی و معماری بسیار اساسی است.

آنچه بدیهی است اینست که به مرحله عمل درآمدن طراحی اقلیمی مستلزم همکاری سه جانبه دولت، مردم و جامعه معماران است.در کشور ما هزینه های عایق بندی حرارتی و پروفیل های عایق بندی شده بالا است و یا استفاده از ۱۰ سانتیمتر لایه عایق در جداره های بیرونی سطح زیربنای مفید را کاهش می دهد و به همین دلایل از بکارگیری آنها اجتناب می شود. لذا چنانچه مردم با آینده نگری نسبت به این قضیه نگاه کنند و دولت نیز با همکاری با کارخانه ها و شرکت های دست اندرکار تولید اجزاء ساختمانی -که در کاهش اتلاف انرژی موثرند-؛ در کاهش قیمت آنها نقشی موثر ایفا کند و مسکن و شهرسازی نیز استفاده از عایق حرارتی و یا پنجره های دوجداره را برای ساختمانها اجباری کند قطعا در دراز مدت نتایج مطلوبی حاصل خواهد آمد.

پیشینه تاریخی شهر
نام شهر شیراز برگرفته از نام قلعه‌ای در اطراف شیراز کنونی در محل قصرابونصر است.
نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعه ابونصربوده‌است. شهر شیراز در پیش از اسلام قلعه‌ای بوده که قدمت آن به دوران ساسانی و پیش‌تر بازمی‌گردد. این شهر در دوران بنی امیه به محل فعلی منتقل می‌شود. شیراز در دوران صفاریان، بوییان و زندیه، پایتخت ایران بوده‌است

مختصری در مورد بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز
بافت قدیم شهر شیراز به مساحت تقریبی ۳۶۰ هکتار در قلب شهر جای دارد. این محدوده که ۸/۲ درصد مساحت کل شهر را شامل می شود، هسته اولیه شکل گیری شهر شیراز در آن جای دارد و طی دورانهای مختلف توسعه و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که حدود آن دروازه ها و حصار دور شهر در دوره زندیه می باشد. مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده ای از بناها و مجموعه های با ارزش تاریخی این محدوده واقع است. در واقع این منطقه شیراز قدیم می باشد که طی فرایندهای رشد و توسعه شهری و افزایش جمعیت به عنوان زیر مجموعه ای از کل شهرداری آمده که دارای ویژگیهای خاص خود می باشد وجود ۴۰۰ اثر بار ارزش، ۸ دروازه و ۱۲ مرکز و چندین محور فرهنگی می تواند تبلوری از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طور کلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی هر دوره باشد.

بنیان شیراز در جلگه ای به همین نام در سال ۷۴ هـ ق در محدوده بافت قدیم شیراز بوده است که رشد ارگانیک و تدریجی خود را با توجه به استعدادها و قابلیت های سیاسی، تعلیمی، جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی در دورانهای بعد ادامه داد این شهر در چهار دوره تاریخی به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است و سلسله های صفاریان، دیلمیان، آل بویه، اتابکان، صفویه، زندیه، قاجاریه و پهلوی را تاکنون پشت سر گذاشته است. نخستین صورت شکل گیری ساختار شهر به دوره رونق آن در زمان آل بویه در قرن چهارم هجری مربوط می شود.
قابل به ذکر می باشد که بافت قدیمی شهر به صورت دایره ای توسعه یافته و نوع بافت ان پیوسته میباشد.

موقعیت جغرافیایی
شهر شیراز ، مرکز استان فارس به طول ۴۰ کیلومتر و عرضی متفاوت بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر با مساحت ۱۲۶۸ کیلومتر مربع به شکل مستطیل و از لحاظ جغرافیایی در جنوب غربی ایران و در بخش مرکزی فارس قرار دارد.اطراف شیراز را رشته کوههای نسبتاً مرتفعی به شکل حصاری استوار ، احاطه کرده‌اند که از لحاظ سوق الجیشی و حفظ شهر اهمیت ویژه‌ای دارند مختصات جغرافیایی شیراز عبارتست از ۲۹ درجه و ۳۶ دقیقه شمالی و ۵۲ درجه و ۳۲ دقیقه جنوبی


تعداد صفحات : 87 | فرمت فایل : powerpoint

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود