صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  دانلود پاورپوینت شنوایی شناسی

دانلود پاورپوینت شنوایی شناسی

دانلود پاورپوینت شنوایی شناسی

دانلود پاورپوینت شنوایی شناسی ppt

تعریف
شنوایی‌ شناسی مطالعه اختلالات شنوایی از راه شناسایی و سنجش کاستی عملکرد شنوایی و توانبخشی آن است. از جمله این اقدامات شنوایی سنجی می‌باشد. البته حوزه علم شنوایی‌شناسی بسیار وسیع‌تر از مطالعهٔ انحصاری دستگاه شنوایی است و به بررسی دستگاه دهلیزی و تعادل و همچنین بررسی چگونگی پردازش اطلاعات دریافتی از حس شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی نیز می‌پردازد.
رشته شنوایی‌شناسی به مباحث آموزشی و پژوهشی آخرین دستاوردهای علمی در حیطه‌های تشخیصی، حفاظت شنوایی و پیشگیری از اختلالات شنوایی و تعادل و توانبخشی به موقع افراد دچار آسیب شنوایی و مدیریت طراحی وسائل و تجهیزات شنوایی‌شناسی می‌پردازد. از جمله این اقدامات می‌توان به تجویز سمعک، وسایل کمک توانبخشی و اقدامات ادیولوژیک در جراحی کاشت حلزون شنوایی اشاره نمود. کارشناسان این رشته در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند.

ارزش ها و باورها
گروه شنوایی شناسی دانشکده های توانبخشی براساس باورهای دینی مبنی بر حضانت از جسم و جان افراد جامعه با توجه به نقش و اهمیت حیاتی شنوایی در یادگیری زبان، گفتار و مهارت های ارتباطی و نیز ارتقا سطح سلامت، که ازمهمترین اهداف سازمان بهداشت جهانی و اولویت های برنامه های آموزشی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی است، سعی دارد با تربیت افراد مجرب و متعهد در حیطه علوم نظری و بالینی رشته شنوایی شناسی با پژوهش و اتخاذ تدابیر مناسب نیازهای بهداشتی جامعه را در زمینه شنوایی و تعادل مرتفع نماید.

تاریخچه
در طی جنگ جهانی دوم سربازانی که دچار مشکل کم شنوایی میشدند برای ارزیابی مشکل شنوایی و توان‌بخشی آن به متخصصینی ارجاع می‌شدند که امروزه با عنوان شنوایی‌شناس از آنان نام برده می‌شود. در واقع ریشه شکل‌گیری رشته شنوایی‌شناسی از جنگ جهانی دوم و پس از گردهمایی متخصصین مختلف نظیر پزشکان، روان‌شناسان، متخصصین گفتار و معلمین ناشنوایان است. به درستی مشخص نیست که چه کسی اولین بار از عبارت شنوایی‌شناسی استفاده کرد، اما یکی از کسانی که در طرح و ترویج این عبارت و شناساندن این رشته تخصصی نقش به سزایی داشته ریموند کارهات بوده‌است.

شنوایی‌شناسی در دهه ۴۰ میلادی آکادمیک گردید و با پیشرفتی که تاکنون داشته ‌است، امکان ادامه تحصیل در آن تا درجه دکترا وجود دارد و نه تنها تاکنون از اهمیت آن کاسته نشده ‌است، بلکه به واسطه صنعتی شدن جوامع و همچنین افزایش جمعیت سالمندان – به دلیل توفیقات بشر در غلبه بر بیماری ها- جایگاه جدیدی یافته‌است.
این رشته دراروپا، آسیا و اقیانوسیه گسترش یافته و نیز در کشورهایی نظیر هند، امریکا، استرالیا، ترکیه، مصر و تا مقطع دکتری تخصصی دانشجو می‌پذیرد.

شنوایی شناسی در ایران
در ایران، رشته شنوایی شناسی یکی از رشته های علوم توانبخشی در بین شاخه های علوم پزشکی است که از قدمت آن بیش از سه دهه می گذرد. در حال حاضر در این رشته، در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای مختلف علوم پزشکی کشور با شرکت در آزمون کنکور سراسری، دانشجو پذیرفته می شود؛ ونزدیک به ۲۰۰۰ فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی و ۲۰۰ فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سطح کشور، فعالیت دارند.
این رشته تحصیلی در ایران نسبتا نو پا بوده و اولین بار درسال ۱۳۵۵ در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم توانبخشی که در آن زمان به طور مستقیم زیر نظر وزارت علوم بوده تاسیس شده است (البته قبل از آن چند دوره در مقطع کاردانی در دانشگاه شهید بهشتی تدریس شده است) و سپس پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اهواز، همدان و زاهدان؛ از سال۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پرشکی ایران و سپس تهران و اخیرا شهید بهشتی و از سال ۱۳۸۷در مقطع دکتری در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم بهزیستی و توانبخشی انجام می شود.

فهرست مطالب
تعریف
ارزش ها و باورها
تاریخچه
شنوایی شناسی درایران
مقاطع تحصیلی
رشته های مشابه
حیطه های اصلی
توانمندی ها و ویژگی های لازم
وظایف و فعالیت های شنوایی شناس
موقعیت شغلی در ایران
درس های این رشته در طول تحصیل


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود