دانلود مقاله توابع مبیع

دانلود مقاله توابع مبیع دانلود مقاله توابع api مقاله توابع مبیع مقاله توابع ریاضی مقاله توابع مختلط مقاله توابع مثلثاتی مقاله در مورد توابع مثلثاتی مقاله در مورد توابع ریاضی مقاله در مورد توابع حسابداری در اکسل توابع اکسل در کنترل مقاله مقاله توابع مالی در اکسل

Sales functions

 

توابع مبیع


فهرست مطالب
بیع, اصطلاح فقهی و حقوقی
تعریف بیع
۱) تملیکی بودن بیع
۲)معاوضی بودن بیع
۳) عین بودن مبیع
۴) لزوم عقد بیع
انعقاد بیع
۱) اراده
۲) اهلیت تصرف
۳) موضوع عقد بیع
الف ) اوصاف مبیع
مبیع مالیت داشته باشد
مبیع قابل خرید و فروش باشد
مبیع معلوم و معین باشد
توابع مبیع
قدرت تسلیم مبیع
اوصاف ثمن
آثار بیع
منابع
بیع, اصطلاح فقهی و حقوقی
این واژه همانند «شراء» از اضداد است و در خرید و فروش هر دو به کار می رود ولی بر اثر کثرت استعمال «بیع » فروش کالا و «شراء» خرید آن را به ذهن متبادر می سازد. تجارت را نیز به «بیع و شراء» معنی کرده اند اما از آنجا که در متنهای مختلف لفظ تجارت به معنای مبادله مال با هدف کسب سود به کار رفته و در تلقی عرف هم تجارت منحصر به بیع نیست می توان گفت که از باب غلبه و کثرت مصادیق بیع در معاملات تجاری این مفهوم برای تجارت تصور شده است . آیه شریفه «…رجال لاتلهیهم تجاره و لابیع عن ذکرالله » (نور: ۳۷) که هر دو واژه را ذکر کرده نیز تأییدکننده این استنباط است (طریحی ابن فارس ابن منظور مرتضی زبیدی دهخدا ذیل واژه ).
جزیره العرب به هنگام ظهور اسلام تجارت پررونقی داشته است . وجود دو راه مهم بازرگانی یکی در شمال و دیگری در جنوب که شهرهایی از جمله مکه و مدینه در مسیر آنها بودند و قرار گرفتن مکه بر سر راه کاروان رو شام ـ یمن و شرکت ساکنان مکه در بازرگانی داخلی و خارجی و همچنین وجود کعبه که زیارتگاه مردم از نقاط دوردست بود از عوامل عمده این رونق بوده است (پطروشفسکی ص ۱۶ زیدان ج ۱ ص ۳۳ به بعد جوادعلی ج ۷ ص ۲۸۵).
رونق مبادلات بازرگانی سبب پیدایش حقوق تجارت عرفی نسبتا پیشرفته و تداول بسیاری از عقود (قراردادها) شد که هم اینک نیز مرسوم است مانند شرکت حواله مضاربه مزارعه مساقات عطیه و قرض که اسلام برخی از انواع آن را مانند بعضی از اقسام بیع به علت ربا یا غرر و غیره نهی کرد (جوادعلی ج ۷ ص ۳۸۷ـ ۴۱۴). می توان گفت که برخورد اسلام با حقوق خصوصی عهد جاهلیت عرب به طور عام و حقوق تجارت به صورت خاص از خصیصه دوگانه «امضاء» مقررات مرسوم به عنوان اصل و «هدایتگری » و جرح و تعدیل مقررات عرفی حکایت دارد.
احکام بیع در قرآن مجید به صورت کلی تحت عناوینی عام آمده و در احادیث بتفصیل بیشتر و غالبا در مقام پاسخ به معضلاتی که پیش می آمده بیان شده است .
باطل اعلام کردن بعضی از اقسام بیع که در زمان جاهلیت مرسوم بوده مانند «بیع الحصاه » که پس از تعیین ثمن مبیع را با پرتاب کردن ریگ به سوی تعدادی کالا مشخص می کردند یا روا ندانستن «نجش » که زیاد کردن قیمت متاع است توسط شخص ثالث به عنوان خریدار نه به منظور انجام دادن معامله بلکه صرفا برای بالا بردن قیمت کالا تا مشتری فریب خورد و کالا را با قیمت بیشتر بخرد و نیز اعلام بطلان بعضی از شروط ضمن عقد به دلیل عدم مشروعیت مانند شرط پرداخت مبلغی بیش از مقدار قرض توسط قرض گیرنده در عقد قرض یا این شرط که در صورت ازدواج مجدد مرد زن خودبه خود به صورت شرط نتیجه مطلقه شود و همچنین شروطی که صحت و بطلان آنها محل بحث است مانند شرط ضمان در عاریه (انصاری ص ۲۷۷ـ ۲۷۸) و نیز تأیید قراردادهایی مانند بیع ضمان اجاره و … نمونه های روشنی از این برخورد دوگانه اسلام (امضاء جرح و تعدیل ) است ……


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 50

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط