صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » جدید  »  مقاله انواع روشهای خوشه بندی داده ها

مقاله انواع روشهای خوشه بندی داده ها

دانلود مقاله انواع روشهای خوشه بندی داده ها
مقدمه
در این مقاله روش های خوشه بندی مورد برسی قرار می گیرد  هدف از خوشه بندی یافتن خوشه های مشابه از اشیاء در بین نمونه های ورودی می باشد تفاوت های خوشه بندی وطبقه بندی مورد مطالعه قرار میگیرد همچنین خوشه بندی در مقابل چندی سازی برداری قرار دارد در خوشه بندی نوعی سازمان داریم ولی در روشهای ارتباطی از چندی سازی استفاده میشود ،در خوشه بندی از روشهای فازی استفاده می شود( kmeans,cmens)
خوشه بندی به انتخاب اولیه خوشه ها بستگی دارد واین باعث می شود که نتایج خوشه بندی در تکرارهای مختلف از الگوریتم متفاوت شود که این در بسیاری از کاربردها قابل استفاده نیست ،برای رفع مشکل روش فازی cmens از الگوریتم LBG  استفاده می شود.

خوشه بندی  چیست؟
خوشه بندی یکی از شاخه های یادگیری بدون نظارت می باشد و فرآیند خودکاری است که در طی آن، نمونه ها به دسته هایی که اعضای آن مشابه یکدیگر می با¬شند تقسیم می شوند که به این دسته ها خوشه  گفته می¬شود. بنابراین خوشه مجموعه ای از اشیاء می باشد که در آن اشیاء با یکدیگر مشابه بوده و با اشیاء موجود در خوشه های دیگر غیر مشابه می باشند. برای مشابه بودن می توان معیارهای مختلفی را در نظر گرفت مثلا می توان معیار فاصله را برای خوشه بندی مورد استفاده قرار داد و اشیائی را که به یکدیگر نزدیکتر هستند را بعنوان یک خوشه در نظر گرفت که به این نوع خوشه بندی، خوشه بندی مبتنی بر فاصله  نیز گفته می شود. بعنوان مثال در شکل ۱ نمونه های ورودی در سمت چپ به چهار خوشه مشابه شکل سمت راست تقسیم می شوند. در این مثال هر یک از نمونه های ورودی به یکی از خوشه ها تعلق دارد و نمونه ای وجود ندارد که متعلق به بیش از یک خوشه باشد.

فهرست مطالب:
مقدمه
خوشه بندی چیست؟
هدف از خوشه بندی چیست؟
خوشه بندی در مقابل طبقه بندی
یادگیری با نظارت در مقابل یادگیری بدون‌ نظارت
کاربردها
مسائل درگیر با روش‌های خوشه‌بندی موجود
خوشه‌ بندی در مقابل چندی‌ سازی برداری
روش‌های خوشه‌بندی
روش خوشه‌بندی (K-Means یا C-Means)
مثالی برای خوشه‌ بندی K-Means
مشکلات روش خوشه‌ بندی K-Means
الگوریتم خوشه‌بندی LBG
خوشه بندی فازی چیست؟
روشهای خوشه‌بندی سلسله مراتبی
خوشه‌بندی با روش Single-Link
خوشه‌بندی با روش Link Complete
خوشه‌ بندی با روش Average-Link
خوشه‌ بندی بر اساس چگالی
الگوریتم خوشه‌ بندی براساس چگالی
مثالی از الگوریتم خوشه‌ بندی براساس چگالی
الگوریتم سلسله مراتبی خوشه‌ بندی براساس چگالی
معیارهای کارایی
خلاصه و نتیجه گیری
مراجع


تعداد صفحات : 55 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,