صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » حسابداری  »  مقاله بورس و اوراق بهادار

مقاله بورس و اوراق بهادار

دانلود تحقیق و مقالات رشته مدیریت و حسابداری با عنوان مقاله بورس و اوراق بهادار در قالب پاورپوینت Powerpoint و قابل ویرایش و در ۱۵ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله بورس و اوراق بهادار

مقاله بورس و اوراق بهادار

بورس و اوراق بهادار
اوراق بهادار (به انگلیسی: Securities) یک ابزار مالی قابل داد و ستد و مثلی (عوض دار) ای است که دارای ارزش مالی می باشد. اوراق بهادار به طور کلی به صورت زیر دسته بندی می شوند: اوراق بدهی مانند سند بدهی بانک، اوراق قرضه و سهام قرضه اوراق حقوق صاحبان سهام مانند سهام عادی و … ابزار های مشتقه مثل، قرار دادهای آتی، اختیار معامله، پایاپای

شرکت یا بنگاهی که اوراق بهادار منتشر می کند، منتشر کننده نامیده می شود. ساختار قوانین کشورها واجد شرایط بودن یک اوراق بهادار را تعیین می کنند. اوراق بهادار، می توانند به صورت گواهی صادر شوند و یا به طور عام تر بدون گواهی باشند و تنها در مدخلی الکترونیکی ثبت شده باشند. گواهی ها می توانند در وجه حامل باشند، به این معنا که حمل کننده آن صاحب حقوق ورقه بهادار است و یا با نام باشند که در این صورت تنها شخصی که اوراق به نام اوست صاحب حقوق است. اوراق بهادار شامل سهام شرکت ها یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک، اوراق قرضه منتشره شده توسط شرکتها و یا واسطه های دولتی، سهام با اختیار معامله و یا هرنوع اختیار معامله دیگر، واحد های شراکت محدود و انواع مختلقی از ابزارهای رسمی سرمایه گذاری است که قابل معامله و تعویض باشند

برای مثال، اگر شما پولی را به کسی قرض دهید و قرض گیرنده موظف شود که بهره ای را هر ماه به شما پرداخت کند، در واقع شما یک ورقه بهادار درآمد ثابت را که توسط قرض گیرنده منتشر شده، خریداری نموده اید. دولت ها اوراق قرضه دولتی به واحد پول خود و اوراق فرمانروایی[E ۲] به واحد پول دیگر کشورها منتشر می کنند. دولت های محلی برای تأمین سرمایه خودشان اوراق قرضه شهرداری[E ۳] منتشر می کنند. بدهی منتشره توسط آژانس های وابسته به دولت، اوراق قرضه آژانس[E ۴] نامیده می شود. شرکت ها می توانند اوراق قرضه شرکتی منتشر کنند و یا از بانک ها از طریق وام شرکتی پول قرض کنند (سهام ممتاز[E ۵] را میتوان از منظر بعضی مفاهیم اوراق درآمد ثابت در نظر گرفت). وام دهی بانکی ضمانت شده (مثل بدهی کارت اعتباری یا وام ماشین) می توانند دیگر انواع محصولات درآمد ثابت را شکل دهند، همچون اوراق بهادار پشتیبانی شده با کالا[E ۶] که مثل اوراق قرضه دولتی و شرکتی در بورس قابل معامله است.[E ۷] عبارت درآمد ثابت همچنین به درآمد شخصی که در طول دوره های مختلف تغییری نمی کند، اطلاق می شود. علاوه بر این به سرمایه گذاری های درآمد ثابتی جون اوراق قرضه، سهام ممتاز یا حقوق مستمری بگیری(بازنشستگی)[E ۸] که میزان ثابت آن تضمین شده، درآمد ثابت گفته می شود. وقتی مستمر بگیرها یا بازنشستگان به مستمریشان به عنوان منبع اصلی درآمد متکی باشند، عبارت «درآمد ثابت» این مفهوم را هم می رساند که آنها نسبتا درآمد احتیاطی[E ۹] محدود یا آزادی مالی کمی برای هزینه کردن دارند.

اوراق بهادار درآمد ثابت با اوراق مربوط به حقوق صاحبان سهام مثل سهام عادی که اجباری برای پرداخت سود ایجاد نمی کنند فرق دارد. یک شرکت به منظور رشد تجاری اغلب لازم است سرمایه اش را جهت خرید تجهیزات یا سرمایه گذاری در توسعه و تولید محصول جدید، افزایش دهد. سرمایه گذاران اگر مطمئن باشند که در صورت قرض دادن پول، متناسب با ریسک فعالیت های شرکت، بهره ای را دریافت می کنند، در شرکت سرمایه گذاری می کنند. وثیقه ای که شرکت به سرمایه گذار ارائه می دهد، هم می تواند بخشی از خودش باشد (مثل دادن بخشی از حقوق صاحبان سهام که همان سهام عادی است)، یا دادن تعهدی است مبنی بر پرداخت بهره و اصل وام در یک دوره زمانی معین (مثل اوراق قرضه، وام بانکی یا سهام ممتاز).

عبارت «ثابت» در «درآمد ثابت» تنها به برنامه زمانی پرداخت های اجباری اشاره داد و نه به میزان آن ها. «اوراق بهادار درآمد ثابت» شامل اوراق قرضه وابسته به تورم، اسناد بهره متغیر و مشابه آن می شود. اگر یک منتشر کننده اوراق در انجام پرداختی ناتوان شود، ذینفع می تواند منتشر کننده را وادار به اعلام ورشکستگی کند. در مقابل اگر شرکتی ناتوان از پرداخت سود سهام عادی (که درآمد ثابت نیست) شود، تخطی قانونی صورت نگرفته و سهام دار نمی تواند ادعای طلب خود را بکند.

سهام
سهم، (به انگلیسی: Share)‏ قطعه‌ای از سرمایه یک شرکت است. هر سهم، نشان‌دهنده یا نمایندهٔ کوچکترین واحد مالکیتی، در یک شرکت یا کارخانه است. دارندهٔ هر سهم یا سهام‌دار، به همان نسبتی که سهام در اختیار دارد، در مالکیت شرکت یا بنگاه تولیدی شریک است. برای مثال، اگر شرکتی به تعداد دو میلیون سهم منتشر کرده و شخصی مالک دو هزار سهم در این شرکت باشد، او یک‌هزارم از مالکیت این شرکت را در اختیار دارد و………..


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود