صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  دانلود مقاله بیهوشی و بی ‎حسی در زایمان

دانلود مقاله بیهوشی و بی ‎حسی در زایمان

دانلود تحقیق و مقالات رشته پزشکی با عنوان دانلود مقاله بیهوشی و بی ‎حسی در زایمان در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۲ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله بیهوشی و بی ‎حسی در زایمان

۱- شکل درد زایمانی
در طی فاز مخفی مرحله اول زایمان درد به شکل درد خفیف یا کرامپ متوسط محدود به درماتومهای ۱۱‎T و ¬۱۲۲‎T می‎باشد. با پیشرفت زایمان در فاز فعال مرحله اول زمانی که انقباضات رحم شدت می‎یابد،‌ احساس و درک درد در درماتومهای ‎۱۱¬‎T و ۱۲‎T شدت یافته به شکل تیزوکرامپی با انتشار به دو درماتوم مجاور یعنی ۱۰‎T و ۱‎L توصیف می‎گردد.
در اواخر ملحه اول و در مرحله دوم زایمان، درد بطور شدیدتری در پرینه، قسمت تحتانی ساکروم، مقعد و غالباً رانها احساس می‎شود.
۲- اثرات درد زایمان در تنفس مادر
درد زایمان محرک قوی تنفسی است، سبب افزایش قابل توجه در حجم جاری و حجم دقیقه‎ای و افزایش بیشتر در ونتیلاسیون آلوئولی می‏شود. این هیپرونتیلاسیون منجر به کاهش ‎Paco از میزان نرمال حاملگی یعنی از ‎mmHg32 به حدود ‎mmHg30-16 می‎گردد و حتی گاهی به ۱۵-۱۰ میلی‎متر جیوه می‎رسد.
کاهش ‎۲‎Paco با افزایش همزمان در ‎PH تا حدود ۶/۷-۵۵/۷ همراه است. با خاتمه هر انقباض و کاهش درد، تنفس دیگر توسط درد تحریک نمی‎شود و هیپوکاپنی موجود سبب هیپوونتیلاسیون در فاصله‌ انقباضات می‎شود که این هیپوونتیلاسیون باعث ۵۰-۱۰ درصد کاهش در فشار اکسیژن شریانی (با میانگین ۳۰-۲۵ درصد) می‎شود. دریافت اپیوئید اثرات دپرسانت تنفسی آلکالوز را تشدید می‎کند. اگر ۲‎Pao مادر به کمتر از ۷۰ میلی‎متر جیوه برسد، اثرات زیانباری چون هیپوکسمی و کاهش ریت قلب در جنین مشاهده می‎شود.
۳- اثرات نوروآندوکرین درد زایمان
درد و اضطراب در فاز فعال زایمان سبب افزایش در آزاد شدن اپی نفرین به میزان ۶۰۰-۳۰۰ درصد، نوراپی نفرین به میزان ۴۰۰-۲۰۰ درصد و افزایش تولید کوروتیزول به میزان ۳۰۰-۲۰۰ درصد می‎شود. میزان ‎ACTH و کورتیکواستروئیدها نیز افزایش می‎یابد. کاتکولامین‎ها برای تطابق نوزاد با محیط خارج رحمی، از جمله برای تولید و رهایی سورفاکتانت، جذب مایع ریه‎ها، هوموستازگلوکز، تغییرات قلبی ‎- عروقی و متابولیسم آب ضروری هستند. لکن تحریک سمپاتیک ناشی از درد منجر به افزایش فشارخون و تاکیکاردی می‎شود که در بیماران هیپرتانسیو و بیماران قلبی می‎تواند خطرناک باشد.
۴- اثرات قلبی عروقی درد زایمان
برون ده قلبی در طی زایمان افزایش می‎یابد که قسمتی به عنوان افزایش فعالیت سمپاتیک توأم با درد ناشی از هر انقباض، اضطراب و درک زایمان و فعالیت فیزیکی زایمان بوده و قسمتی (حدود ۳۰-۲۰ درصد) به علت خروج ۳۰۰-۲۵۰ میلی‎لیتر خون از رحم و نیز افزایش بازگشت وریدی از لگن و اندام تحتانی به گردش خون مادری می‎باشد.
هر انقباض توأم با ‎mmHg30-20 افزایش در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک است. تمامی اینها در بیماران هیپرتانسیو و قلبی بالقوه مضر و خطرناک می‎باشند.
۵- اثرات درد زایمان در جنین
در طی فاز زایمانی کاهش متناوب در جریان خون جفتی ناشی از انقباضات شدید، منجر به کاهش موقت در تبادل گازی جفت می‎شود. این اختلال با هیپرونتلاسیون ناشی از درد تشدید می‎شود. هیپرونتیلاسیون منجر به آلکالوز تنفسی و عوارض زیر می‎شود:
۱- شیفت منحنی تجزی اکسی هموگلوبین مادر به چپ سبب میل بیشتر اکسیژن برای چسبندگی به هموگلوبین شده و براحتی از آن آزاد نمی‎گردد بنابراین انتقال اکسیژن از مادر به جنین کاهش می‎یابد.
۲- کاهش جریان خون رحم ناشی از آزاد شدن نور اپی نفرین و کورتیزول که این نیز سبب می‎شود اکسیژن کمتری در اختیار جنین قرار گیرد.
۳- هیپوکسمی مادر در فواصل انقباضات به علت هیپوونتیلاسیون ناشی از آلکالوز، تغییرات فوق در فازهای هیپرونتیلاسیون و هیپرونتیلاسیون مادر منجر به تغییرات ریت قلبی جنین در این فواصل می‎شود. مطالعات نشان داده‎اند که در مادرانی که اضطراب و درد دارند شیوع اشکال غیرطبیعی ریت قلب جنین بالاتر بوده و نوزادان متولد شده، نمره آپگار دقیقه اول و پنجم کمتری دارند. تحت شرایط نرمال زایمان و در جنین‎های نرمال این تغییرات موقت بخوبی تحمل می‎شود اما در نوزادانی که در معرض ریسک قرار دارند (مثلاً در پره اکلامپسی، بیماری قلبی یا دیابت) کاهش انتقال اکسیژن و دی‎اکسید کربن ناشی از درد بسیار مهم بودهو می‎تواند عوارض پری ناتال ایجاد کرده و حتی منجر به مرگ جنین شود.
با توجه به مسائل فوق‎الذکر صرفنظر از دلایل انسانی تسکین درد، اثرات زیانبار درد شدید زایمانی بر روی مادر و جنین بویژه در مادران مسئله‎دار و جنین‎های در معرض خطر، ایجاد بیدردی در زایمان را ایجاب می‎کند. در واقع در چنین مواردی زایمان بیدرد منافع واضح برای مادر و جنین دارد.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱- شکل درد زایمانی ۱
۲- اثرات درد زایمان در تنفس مادر ۱
۳- اثرات نور و آندوکرین درد زایمان ۲
۴- اثرات قلبی عروقی درد زایمان ۲
۵- اثرات درد زایمان در جنین ۳
۶- هوشبرهای استنشاقی ۴
۷- علل سزارین و موارد خاص آن
۸-ناهنجاریهای جنینی ۵
۹- اثرات سزارین در مادر ۷
۱۰- اثرات سزارین روی جنین و نوزاد ۷
۱۱- انتخاب نوع بیهوشی برای سزارین ۷
۱۲- آنستزی رژیونال برای سزارین ۸
۱۳- مزایای آنستزی رژیونال در سزارین ۹
۱۴- بیهوشی عمومی برای سزارین ۹
۱۵- پیشگیری از آسپیراسیون ریوی ۱۰
۱۶- تجویز اکسیژن قبل از اینداکشن بیهوشی ۱۱
۱۷- اینداکشن بیهوشی ۱۲
۱۸- نگهداری بیهوشی ۱۲
۱۹- اثرات بیهوشی عمومی بر نوزاد ۱۴
۲۰- جراحی الکتیو ۱۵
۲۱- جراحی ضروری ‎(Urgency) 16
۲۲- جراحی اضطراری ‎(Emergency) 16


تعداد صفحات : 22 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,