صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

مقاله بیش فعالی

دانلود مقاله بیش فعالی دانلود مقاله کودکان بیش فعال تحقیق دانلود مقالات بیش فعالی دانلود مقاله درباره بیش فعالی دانلود رایگان مقاله بیش فعالی دانلود رایگان مقالات بیش فعالی دانلود مقاله در مورد بیش فعالی مقاله درباره بیش فعالی کودکان مقاله در مورد بیش فعالی مقاله راجع به بیش فعالی مقاله اختلال بیش فعالی مقاله در مورد بیش فعالی کودکان تحقیق در مورد بیش فعالی

Paper hyperactivity

 

فهرست مطالب

مقدمه ۴
عوامل نوروبیولوژیک ۹
عوامل ژنتیک ۹
آسیب مغزی ۱۰
عوامل نوروشیمیایی ۱۰
درنگ تکاملی ۱۰
عوامل روانی – اجتماعی ۱۱
عوامل محیطی ۱۱
تغذیه ۱۲
بهم خوردن توازن شیمیایی و عصبی ۱۲
دلائل ناآرامی ناشی از تمرکز تحریک پذیری چیست ؟ ۱۵
تشخیص ۱۷
ملاک های تشخیصی اختلال بیش فعالی ۱۷
تنها نیست ADHD؟ ۱۹
تشخیص ۲۱
کنترل درمان با محرک ها ۲۳
درمان ۲۴
درمان پزشکی بیش فعالی ۲۴
درمان دارویی ۲۵
روان درمانی ۲۶
کودکان چگونه آرام تر می شوند ۲۷
منابع ۲۹
منابع:

۱- کتاب خلاصه روان پزشکی – نوشته کاپلان و سادوک ترجمه پور افکاری
۲- روان شناسی مرضی کودک بر اساس طبقه بندی DSMIV ( آسیب شناسی روانی کودک ) دکتر حسین آزاد . شرکت انتشاراتی پاژنگ . چاپ تهران – زمستان

مقدمه:

بیش فعالی اغلب به وسیله والدین و معلمان گزارش شده که نمیتوانند از این کودکان مراقبت کنند . این کودکان به عنوان افرادی بی قرار، نا آرام و ناتوان در نشستن توصیف شده اند. این کودکان همیشه در حال راه رفتن هستند و نمی توانند به آرامی بازی کنند و در زمینه تغییر دادن خود از فعالیتهای آزاد به فعالیتهای سازمان یافته ناتوان می باشند. قانون شکنی و پرخاش گری آنها اغلب باعث می شود همسالان دیدگاهی منفی نسبت به آنها داشته باشند. کودوکان بیش فعال تسلیم کمی نشان داده و نسبت به کودکان دیگر مخالفت بیشتری با والدینشان می کنند.(  ؟  )

یکی از تفاوتهای بی قراری حرکتی با رفتارهای ناهنجار دیگر، وجود دلیل ارگانیسمی است. کودکان بیش فعال، اختلال مغزی خفیفی دارند که به طور موثر بر رفتار کودک اثر می گذارد. ممکن است دلایل زیادی برای این پدیده وجود داشته باشد. آسیب های خفیف مغزی در اوایل کودکی، اختلالات دوران بارداری، عفونت های پیش از تولد یا اوایل تولد یا عوامل ژنتیکی گاهی به اختلال مغزی منجر می شوند. به طوری که کغز کودک نمی تواند به قدر کافی محرک ها را انتفال دهد که این امر، منجر به بی قراری میشود. کودک در برابر این تکانه های مزاحم نمی تواند مقاومت کند.

اصطلاحات گوناگونی برای توصیف کودکان مبتلا به این اختلال به کار رفته است: واکنش هیپرکینتیک کودکی، سندرم هیپر کینتیک، سندروم کودک بیش فعال، اختلال کنش جزئی مغز، آسیب جزئی مغز، انتلال کنشی مغزی خفیف و اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه. (کاپلان – سادوک، ۱۳۷۲)

کودکان بیش فعال دو نوع هستند : یک گروه دارای رفتار پرخاشگرانه و فعالیت بیش از اندازه، گروه دیگر دارای مسائل اساسی مربوط به توجه. کودکانی که خصیصه های پرخاشگرانه دارند به نظر میرسد در مقایسه با کودکان گروه دیگر شانس بهبودی ضعیفتری در بزرگسالی دارند. (آزاد    ؟)

امروزه مشکل این کودکان با عنوان اختلال بیش فعالی – کم توجیهی شناخته شده است. اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان را در سنین پیش از دبستان و سال های ابتدایی مدرسه مبتلا ساخته و ایجاد مشکل در کنترل رفتار و تمرکز موجب میشود این کودکان علی رغم ضریب هوشی بالاتر از میانگین جامعه، دستاوردهایی کمتر از توانشان داشته باشند. از آنجا که مشکل این کودکان اغلب تشخیص داده نمیشود (و یا دیر تشخیص داده می شود) توانایی هایشان رشد نکرده و آموزش کافی دریافت نمی کنند به همین دلیل ممکن است به عنوان کم عقل توصیف شوند یا سر به هوا و بازیگوش.

کم توجهی، حواس پرتی، فعالیت بیش از حد و اعمال بدون کنترل، علائم اصلی اختلال بیش فعالی کم توجیهی اند. البته در افراد مختلف شدت و ضعف و تنوع علائم یکسان نیست به همین دلیل بر اساس بارز بودن هر یک از علامت ها بیماری را به سه دسته بیش فعال، کم توجه و دسته مختلط تقسیم میکنند.

فعالیت بیش از حد : این بچه ها دائما در حال حرکت هستند، به اشیاء دور و بر دست میزنند و مرتب صحبت می کنند. کارهایی که نیاز به آرام ماندن دارند مانند نشستن سر سفره یا در کلاس کار دشواری برای آنها محسوب می شود. با بزرگتر شدن این بچه ها  در سنین نوجوانی و بزرگسالی به تدریج قادر خواهند بود بر اعمال خود مسلط شوند اما در درون خود احساس بی قراری میکنند این افراد دائما خود را مشغول کرده و اغلب چند کار را با هم انجام می دهند و از کارهایی که نیاز به آرام بودن دارند (مثل مطالعه) لذت نمی برند.

اعمال بدون کنترل (بی اختیاری):  به نظر میرسد که کودک قادر نیست قبل از انجان عمل فکر کند یا جلوی واکنش هایش را بگیرد. این بچه ها اغلب مطالب نامربوطی را به زبان می آورند و کنترلی بر بروز احساسشان ندارند. گاهی کنترل غذا خوردن خود را از داست داده و بسیار پر خور می شوند. اختلال بیش فعالی به عنوان یکی از علل مهم چاقی همواره باید مد نظر باشد .


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود