مقاله تاثیرات اجتماعی رسانه بر خانواده

دانلود مقاله تاثیرات اجتماعی رسانه بر خانواده
تلویزیون و خانواده
در گذشته فقط خانواده به تنهایی وجود داشت. امروزه خانواده است به اضافه تلویزیون با ورود تلویزیون به خانواده، افراد خانواده دور هم جمع می شوند، یعنی این که تلویزیون وحدت خانوادگی بیشتری به وجود می آورد و اگر خانواده به محیطی با فرهنگ، متعلق باشد تلویزیون بر انگیزنده مکالمات و گفتگوها خواهد شد و وگرنه کارکرد خانواده زیر سوال می رود؛ چنان که « مکوبی» معتقد است هر قدر افراد خانواده بیشتر تلویزیون نگاه کنند از مدت زمانی که خانواده برای انجام سایر فعالیت های گروهی به دور یگدیگر جمع می شوند، کاسته می شود. بچه ها در کنار والدین می توانند برنامه ها ی جالب و سرگرم کننده را بینند و قبل یا بعد از برنامه در بحث و گفتگو های دسته جمعی شرکت کنند. یکی از وظایف وسایل ارتباط جمعی ایجاد زمینه های مشترک و هماهنگ برای گیرندگان پیام به شمار می رود؛ یعنی این که افراد با دیدن تلویزیونبه تدریج دارای سلیقه های خاص و مشترک می شوند، برای این که بفهمیم تلویزیون به چه صورت و تا چه اندازه زندگی خانوادگی را تحت تأثیر قرار می دهد، باید دید در اتاقی که تلویزیون قرار دارد افراد خانواده معمولاً به چه نوع فعالیت های دیگری می پردازند.
والدین نباید نسبت به وجود تلویزیون در خانه بی اعتنا باشند بلکه باید بر برنامه های تلویزیونی نظارت و کنترل داشته باشند و دیگر این که باید کودکان را مقید به دیدن آن چه به خود آنها تعلق دارد سازند. برنامه های تلویزیون بر بیشتر خانواده ها نوعی تغییرها و عادت ها را ایجاد می کند، مثلاً بعضی از افراد ساعات کار خود را برای تماشای تلویزیون هنگام صرف غذا تغییر داده اند. مثالی دیگر: هنگام پخش یک برنامه جذاب زن و یا مادر خانواده یک غذای حاضری را فراهم می سازد که بتواند به موقع آن برنامه را ببیند، در حین تماشای تلویزیون مصرف تنقلات (بیسکویت، تخمه، آب میوه) افزایش پیدا می کند.
همانطور که گفتیم تلویزیون ساعت خواب افراد را تغییر می دهد. بسیاری از سردرد ها و کسالت هایی که موجب مراجعه به پژشک یا مداوای خانوادگی می گردد، ناشی از عدم رعایت تعادل در تماشای تلویزیون است. تلویزیون حتی در مورد روابط اجتماعی خانواده و مناسبات آن با اطرافیان و دوستان تأثیراتی دارد؛ تلویزیون علاقه به ورزش را اضافه می کند؛ در حالیکه وقت آزاد ورزش کردن را کاهش می دهد؛ تلویزیون باعث می شود که خانواده ها کمتر به اطرافیان سر بزنند و با آنها رفت و آمد کنند.
وقتی که تلویزیون وارد محیط خانواده می شود والدین با مشکلاتی از قبیل: فراخواندن اطفال سر سفره غذا به هنگام تماشای برنامه ها؛ فرستادن بچه ها به رختخواب؛ کم توجهی به صحبت والدین و وادار ساختن آنها به انجام تکالیف روبرو می شوند. والدینی موفق خواهند بود که وجود تلویزیون را در محیط خانواده تابع مقررات تشکیلات و مسایل زندگی خود می دانند و به فرزندان خود قبولانده اند که از این وسیله باید منطقی، عاقلانه و با توجه به برنامه کلی خانواده استفاده کرد و بهره برد.
تلویزیون در اکثر موارد سرگرم می کند و گاهی آموزش می دهد؛ اما نباید از آن به عنوان وسیله ای برای آرام نگهداشتن و ساکت کردن بچه ها استفاده کرد. تعدادی از والدین تماشای تلویزیون را پاداشی برای فرزندان خود تلقی می کنند که به عنوان مثال در صورت انجام دادن تکالیفشان و یا کارهایی که به آنها محول می شود این پاداش را دریافت می کنند.
شناسایی تاثیر اجتماعی و فرهنگی اینترنت در جامعه به خصوص ؛ خانواده ؛ جوانان و کودکان
در این گفتار به تاثیر اجتماعی و فرهنگی شبکه جهانی اینترنت در جامعه به خصوص ؛ خانواده ؛ جوانان و کودکان می پردازیم تا با کالبدشکافی تاثیر فن آوری نوین اطلاعات را در بطن جامعه بررسی و مرور کنیم
»» نگاهی آسیب شناسی خانواده در اینترنت و کاربری در فضای مجازی ؛ اینترنت مطلوب یا نامطلوب

امکان ارتباط بین کامپیوترها
پیدایش اینترنت به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد، یعنی زمانی که دولت ایالات متحده بر اساس طرحی موسوم به Arpa مخفف “آژانس تحقیق مقاله‌های پیشرفته” که در آن زمان برای کارکردهای دفاعی به‌وجود آمده بود، این طرح را اجرا کرد. طرح این بود که کامپیوترهای موجود در شهرهای مختلف که هر کدام اطلاعات خاص خود را در آن ذخیره داشتند بتوانند در صورت نیاز با یکدیگر اتصال برقرار کرده و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کنند یا اینکه در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک قرار دهند.
در همان دوران سیستم‌هایی به‌وجود آمده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را فقط از طریق همان سازمان فراهم می‌کردند، طوری‌ که کامپیوترهای موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیکی (Email) می‌گویند.
استاندارد و پروتکل‌ها جدید شبکه Net
اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به روش و استانداردهای خودشان کار می‌کردند، استانداردهای جدید و مشخصی که همان پروتکل‌ها هستند توسط کارشناسان وضع شد. سرانجام در سال ۱۹۶۱ تعداد چهار کامپیوتر در دو ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نت (Net) به طرح اولیه نام آرپانت (ArpaNet) برای آن منظور شد. در دهه ۱۹۷۰ با تعریف پروتکل‌های جدیدتر از جمله TCP که تا به امروز رواج دارد و نیز مشارکت کامپیوترهای میزبان بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرزهای ایالات متحده، آرپانت شهرت بیشتری یافت و ایده اینترنت همراه با جزئیات بیشتر درباره شبکه‌های کامپیوتری مطرح شد


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 21

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط