صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پایه » فیزیک  »  مقاله خواص اپتیکی مواد

مقاله خواص اپتیکی مواد

دانلود تحقیق و مقالات رشته فیزیک با عنوان مقاله خواص اپتیکی مواد در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۴۹ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله خواص اپتیکی مواد

مقدمه:
بمنظور آشنائی با خواص اپتیکی مواد (رسانا و غیر رسانا) میبایست میدان الکتریکی E و میدان مغناطیسی B را در مواد بررسی نمود یا در واقع به عنوان محیط موجبری که انرژی یا موجی را انتقال میدهد مورد کنکاش قرار داد. لذا می بایستی که بحث الکترومغناطیسی را بعنوان زیربنا و ساختار لایه های اپتیکی مورد استفاده قرار داد از آنجاییکه عنوان مقاله طراحی فیلترهای نوری میباشد لذا ما فرض میگیریم که خواننده آشنا به مطائل الکترومغناطیسی است ما صرفاً به اعمال شرایط مرزی در یک مرز یا مرز دو محیط بسنده می نمائیم. طراحی فیلترهای منوری بمنظور بازتاب و یا عبور طول موج های خاص و یا باند خاص از طول موجها طراحی میگردد که میزان بازتاب و عبور آن برای طراح بعنوان کیک پارامتر قابل تغییر مطرح می باشد و در واقع میزان بازتاب و عبور را در محدوده خاصی که مورد مظر است اتفزایش و یا کاهش میدهد و یا پالایش طول موجها را با بالا بردن میزان عبور یک طول موج و یا یک محدوده طول موجها و کاهش عبور دیگر طول موجها بوسیله بازتاب یا جذب را انجام میدهد که همه اینها در طراحی فیلتر عملی میگردد.
نیاز و کاربرد به لاسه نشانی و یا طراحی فیلترهای نوری برای آینه های گرمایی (بازتابنده های گرمایی) و آینه های سرد، (که آینه های گرمایی فروسرخ را بازتاب و آینه های سرد فروسرح را عبور میدهند و در نورافکنها استفاده میشود).
آینه های دوررنگی (شامل پالایه های نوارگذاری که بررخهای منشوری لایه نشانی شده تا نور را در دوربینهای رنگی به کانالهای قرمز، سبز و آبی تقسیم کند) آینه های لیزر با بازتاب بالا و یا در انترفرومترهای فابری پرو، مایکسون، لنزهای دوربین های عکاسی، نظامی، تلسکوپها، دوربین های نظامی دید در شب، هدایتگر موشک و … میباشد.
در این مقاله تکیه بر فیلترهای ضد بازتاب و تا حدی محدود به آینه ها نیز اشاره می نمائیم و ضمناً تلاش بر این بوده که با دستیابی به متد طراحی و محاسبات آن به قدرت طراحی فیلتر توسط کامپیوتر دست یابیم که به این منظور یک سری برنامه هائی در جهت طراحی کارائی فیلترها نوشته شد که نیاز به گسترش خیلی بیشتری دارند بهر حال برای این مقاله بالغ بر ۲۰۰ صفحه ترجمه و مطالعه شده و نیز بالغ بر ۱۰۰ ساعت کار با کامپیوتر برای دستیابی به بهترین طراحی ها و برنامه نویسی انجام گردیده است.
امیدوارم این مجموعه در هرچه آشنا شدن به فیلترهای مختلف با محاسبات و طراحی آنها و کارهای عملی انجام شده نقطه شروعی در جهت طراحی فیلتر در صنعت و … عملی شده باشد.

مرز:
فیلترهای نازک معمولاً شامل یک تعدادی مرز بین لایه های همگن هستند و خوبست بدانیم که این مرزها چه اثری روی موج فرودی که ما می خواهیم محاسبه کنیم خواهند گذاشت یک تک مرز ساده ترین حالت میباشد. ابتدا فرض می گیریم جذب در لایه ناچیز و صفر باشد و یک موج هارمونیک پلاریزه تخت را برای موج فرودی درنظر گرفته ایم هنگامی که یک موج به یک مرز بین دو محیط برخورد می کند یک قسمت از آن بازتاب و یک قسمت آن عبور می کند شکل همه آنها بصورت eiwt میباشد منتهی یک اخلاف فاز از این قسمت ناشی میشود که به میزات ضخامت محیط عبوری دارد. ضمناً میزان دامنه عبوری نیز تغییر می نماید.
 

فهرست مطالب
مقدمه: ۱
مرز: ۳
ضخامت: ۷
تک لایه ای ضد بازتاب: ۹
طراحی ضد بازتاب دو لایه ای: ۱۱
سه لایه ای های ضد بازتاب: ۱۳
متد محاسبه کارائی یک چند لایه ای: ۱۵
لایه های برابر: ۱۹
آینه های بازتاب زیاد High Reflectance: ۲۲
فیلترهای لبه Edge Filters: ۲۴
– فیلترهای جذبی (لایه نازک): ۲۴
– فیلترهای لبه تداخلی: ۲۵
– چند لایه ای های متقارن: ۲۷
– خلاصه روش طراحی فیلتر لبه: ۲۸
– فیلترهای کنترل حرارت: ۲۹
– تیغه های جدا کننده نور (Beam Splitters): ۳۰
فیلترهای با باند عبور Band-Pass Filters: ۳۲
۲-۲- فیلتر فابری پرو – تمام دی الکتریک: ۳۶
– فیلترهای چند حفره ای (چند لایه میانی): ۴۰
ساخت پوششهای چند لایه: ۴۱
۱- لایه نشانی شیمیایی: ۴۱
۲- پراکنش: ۴۱
۳- تبخیر در خلاء: ۴۲
مواد پوشش دهنده: ۴۲
۱- خواص اپتیکی: ۴۲
۲- خواص فیزیکی: ۴۳
۳- شفافیت عبور: ۴۴
فهرست منابع و مآخذ: ۴۶

فهرست منابع و مآخذ:
۱- کتاب Thin film optical filters
MCGRAW – HILL – ۱۹۸۱ by: Macleoad
۲- کتاب Applied Optics & Optical engineering
۳- جزوه فیزیک لایه های نازک دکتر محمد صادق علائی
۴- کتاب Introduction to Optics
PRENTICE – HALL International Editor-1987 by: Pedrotti
فصل ۲۲
۵- مقاله تحقیقی روند پژوهشی در زمینۀ پوششهای اپتیکی از کتاب مجموعه مقالات ارائه شده در کنفرانس لیزر و کاربردهای آن از سازمان انرژی اتمی ایران، کنفرانس شماره ۱٫


تعداد صفحات : 49 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود