مقاله مهندسی صنایع – سیستم‌های اقتصادی اجتماعی و مدیریت سیستم و بهره‌وری

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله مهندسی صنایع – سیستم‌های اقتصادی اجتماعی و مدیریت سیستم و بهره‌وری در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله مهندسی صنایع - سیستم‌های اقتصادی اجتماعی و مدیریت سیستم و بهره‌وری

مقدمه
بی‌تردید دستیابی به هیچ موفقیتی بدون تلاش و برنامه‌ریزی میسر نخواهد بود و دراین میان پیروزی از آن کسانی خواهدبود که بتوانند در مدت زمان کمتر با اثربخشی بیشتر به سوی هدف موردنظر حرکت نمایند. سوالی که دراینجا مطرح می‌گردد این است که برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر چگونه می‌توان بدون مطالعه دهها جلد کتاب حجیم و صرف ساعتها وقت، نتیجه مطلوبی گرفت؟ پاسخ به این سوال در برنامه‌ریزی نهفته است. برای روشن شدن این موضوع در ابتدا بهتر است مروری بر عوامل منفی اثرگذار بر عدم موفقیت تحصیلی داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد داشته باشیم و بعد از معرفی اجمالی رشته مهندسی صنایع، برنامه‌ریزی آزمون‌های آمادگی را در رفع این عوامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مهمترین عوامل منفی موثر بر عدم موفقیت تحصیلی داوطلبان تحصیلات تکمیلی عبارتند از:
– عدم آشنایی داوطلبان با نوع سوالات و شیوه برگزاری آزمون
– عدم شناخت و دسترسی به سرفصلهای موردنیاز شرکت درآزمون
– عدم امکان مطالعه تدریجی و مستمر دروس رشته مورد تقاضا
– عدم برنامه‌ریزی صحیح و دقیق برای شرکت در آزمون
– عدم شناخت و دسترسی به منابع موردنیاز آزمون
– عدم دسترسی به مشاورین و راهنمایان مجرب
– عدم دسترسی داوطلبان به کلاسهای حضوری
– پراکندگی در مطالعه منابع مختلف درسی
– عدم امکام ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی
برنامه‌ریزی کانون فرهنگی آموزش اثر این عوامل منفی را به حداقل کاهش خواهد داد.
در ادامه به معرفی رشته مهندسی صنایع و گرایشهای مربوطه در کارشناسی ارشد می‌پردازیم:
مهندسی صنایع یکی از رشته‌های زیر مجموعه گروه مهندسی می‌باشد و مدت زمان تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی بطور متوسط چهار سال است. عموماً دو سال اول دوره به گذراندن دروس عمومی، علوم پایه، مهندسی مقدماتی و زبان انگلیسی اختصاص دارد و دو سال دوم بر روی دروس تخصصی تمرکز می‌یابد. در یک تعریف کلی می‌توان گفت: «مهندسی صنایع رشته‌ای است که با طراحی، بهبود و پیاده‌سازی سیستم‌‌های یکپارچه از افراد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط می‌باشد. این رشته بر پایه دانش تخصصی و تبحر در علوم ریاضی، طبیعی، اجتماعی و نیز قوانین و روش‌‌های تجزیه و تحلیل مهندسی و طراحی بنا شده است و می‌تواند به کمک این علوم و قوانین به تعیین، پیش‌بینی و ارزیابی نتایج حاصل از سیستم‌‌های یکپارچه بپردازد» هدف اصلی آموزش این رشته بهینه‌سازی و استانداردسازی کلیه سیستم‌‌ها اعم از تولیدی و خدماتی و در نهایت ارتقاء بهره‌وری است بطوریکه هر یک از دروس تخصصی این رشته تحصیلی در واقع وسیله‌ای مؤثر در راه استفاده مؤثر از منابع و تقلیل هزینه‌هاست. خوشبختانه رشته مهندسی صنایع در چند سال اخیر از اهمیت و موقعیت بالایی برخوردار گردیده است و اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته به سرعت و سهولت جذب بازار کار می‌گردند. با توجه به روند رو به رشد تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی، ضرورت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در جهت کسب جایگاه‌‌های برتر شغلی و آشنایی عمیقتر با دستاوردهای جدید مهندسی صنایع و در نهایت زمینه ورود به مقاطع بالاتر و حضور در عرصه‌های دانشگاهی، مضاعف گردیده است. و همین امر باعث افزایش رقابت می‌گردد. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته نه تنها برای مهندسین صنایع بلکه برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر فنی- مهندسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. چرا که موجبات ورود به عرصه‌های تخصصی و سیستمی‌را برای این فارغ‌التحصیلان فراهم می‌نماید. هم‌چنین تمامی دانشجویان در سایر رشته‌ها می‌توانند فرمول‌های محض تدریس شده را بصورت ابزاری مؤثر در حل مسائل و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، اقتصادی و صنعتی بکار بندند و زمینه‌های جذب مؤثرتر در بازار کار را برای خویش فراهم آورند. برای مقطع کارشناسی ارشد در این رشته که عموماً ۲ سال به طول می‌انجامد سه گرایش وجود دارد که عبارتند از:
۱- گرایش مهندسی صنایع، ۲- گرایش مدیریت سیستم و بهره‌وری، ۳- گرایش سیستم‌‌های اقتصادی و اجتماعی، دروسی که برای آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزشی عالی دارای ضریب است به تفکیک گرایش بصورت جدول شماره ۱ می‌باشد:
در گرایش مهندسی صنایع که مختص کارشناسان مهندسی صنایع می‌باشد، دانشجویان به صورت کاملاً تخصصی و در حوزه علوم و تکنیک‌‌های مهندسی صنایع مخصوصاً تحقیق در عملیات به ادامه تحصیل خواهند پرداخت‌.در گرایش سیستم‌‌های اقتصادی اجتماعی که برای سایر رشته‌های فنی و ریاضی مجاز می‌باشد، دانشجویان با استفاده از تکنیک‌ها و اصول ریاضی و تحقیق در عملیات و فرموله کردن مسائل حقیقی به مدل سازی و تجزیه و تحلیل این مسائل در جهت استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینه‌ها می‌پردازند و با تلفیق تکنیک‌‌های مهندسی صنایع و دروس تخصصی هر یک از رشته‌های فنی و ریاضی به منظور استفاده نظام‌مند و سیستماتیک از این علوم، بهره‌ خواهند جست‌.
در گرایش مدیریت سیستم و بهره وری کارشناسان و مدیران فنی واحدهای تولیدی و خدماتی، اصول راهبری و مدیریت منابع انسانی و طرق بهره گیری و استفاده بهینه از منابع تولید و هدایت منابع انسانی در جهت نیل به بهره‌وری (کارآیی+ اثربخشی) را مورد مطالعه قرار خواهند داد‌.

و…………


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 26

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط