صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  مقاله کمک آموزشی پزشکی

مقاله کمک آموزشی پزشکی

دانلود تحقیق و مقالات رشته پزشکی با عنوان دانلود مقاله کمک آموزشی پزشکی در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۱ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله کمک آموزشی پزشکی

نام کتابها: دایره المعارف پزشکی- آموزشی کمکهای اولیه

احیا قلبی ریوی
نفس کشیدن و بعض از علائم حیاتی هستند و در مواقع اورژانس باید به نکات زیر توجه نمود.
۱- راه تنفسی بیمار تمیز و پاک بوده و قادر به نفس کشیدن باشد
۲- سیستم گردش خون آسیب دیده باشد.
یک راه تنفسی باز
ضروری ترین کا در موارد برخورد با یک فرد مصدوم بررسی باز بودن راه تنفسی وی می باشد اگر فرد مصدوم مدتی از تنفس محروم شود، آسیبهای شدید مغزی و حتی مدتی در انتظار او خواهد بود.

کنترل وضعیت تنفسی
۱- به جرکت سینه یا شکم مصدوم توجه نمائید (مطمئن شوید که این حرکت نرم و منظم است
۲- گوش خود را نزدیک دهان یا بینی مصدوم برده تا صدای نفس او را بشنوید
شما باید قادر باشید که برخورد نفس بیمار به صورتتان را حس کنید
۳- شما باید قادر باشید که برخورد شما می توانید نبال سایر آسیبهای وارده باشید اگر مصدوم بیهوش است وی را در وضعیت ریکاوری (RECOVERY) که در صفحات بعد توضیح خواهیم داد قرار دهید.
اگر تنفسی وجود ندارد
در این صورت شما باید برای بیمار راه تنفسی باز کنید اگر سینه و شکم بیمار حرکت دارند اما هیچگونه حرکت ورود یا خروج هوا از دهان یا بینی احساس نمی شود. نشان دهنده انسداد راه تنفسی است و شما باید سریعا اقدام به باز کردن این راه نمایید. .
باز کردن راه تنفسی
۱- راه تنفسی ممکن است با وضعیت قرار گیری سر مصدوم ، بسته شود.
۲- برای ایجاد یک وضعیت مناسب برای سر با یک دست پیشانی را به سمت پایین فشار دهیدو با دست دیگرتان گردن مصدوم را بالا بیاورید.
۳- دستتان را از زیر گردن بیرون آورده و چانه مصدوم را بالا بکشید
این عمل باعث می شود که زبان فرد آسیب دیده جلوی راه تنفس را نگیرد
اگر هنوز تنفس ایجاد نشده است ممکن است راه تنفسی بیمار بسته شده باشد.

پاک کردن راه تنفسی
۱- سر را به یک سمت بچرخانید بطوریکه چانه بطرف جلو بوده و بالای سر بطرف عقب باشد.
۲- با دو انگشت خود که بصورت قلاب درآورده اید دهان بیمار را پاک کنید و هر گونه شیئی خارجی را بیرون بیاورید این کار را سریع انجام دهید و وقت را تلف نکنید
۳- وضعیت تنفسی را کنترل نمایید.
۴- نبض را کنترل کنید.
اگر هنوز هم تنفس برقرار نشده شروع به تنفس مصنوعی نمایید
اگر تنفس و نبض هیچکدام وجود ندارند، فورا شروع به تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی نمایید.

گردش خون
وضعیت گردش خوت توسط نبض مشخص می شود نبض بر اثر انقباض قلب و خروج خون از بطن چپ به سرخرگها ایجاد می شود. تعداد و کیفیت نبض می تواند بسیار متنوع باشد (سریع یا کند – ضعیف یا قوی ) در هنگام شوک ، نبض بصورت ضعیف اما سریع دیده می شود در این موارد نبض می تواند بقدری ضعیف باشد که بزحمت بتوان آن را لمس کرد. به همین دلیل گرفتن نبض فرد مصدوم در محل همیشگی (یعنی مچ دست) مشکل می باشد .
بنابراین شما همیشه باید نبض کاروتید بیمار را در گردن لمس نمایید . کاروتیدها، شریانهای بزرگی هیتند که در هر دو طرف گردن در پشت سیب آدم (حنجره) قرار دارند.
(کنترل نبض)
۱- از نوک دو انگشت خود استفاده کنید و آنها را بدون فشار آوردن در کنار سیب آدم قرار دهید.
۲- نوک انگشتان را به سمت عقب و در طول سیب آدم محکم بلغزانید بطوریکه در شیار عمودی بین سیب آدم و عضله کنار آن قرار گیرد.
تنفس مصنوعی
هدف از انجام ایجاد تنفس مصنوعی رساندن هوا به بیمار است . هوایی که شما از دهان خارج می کنید (بازدم) هنوز دارای مقادیر کافی اکسیژن هست که شخص دیگری هم از آن استفاده کند. در انجام تنفس مصنوعی نباید تاخیر نمود و شما باید مطمئن که تنفس مصنوعی را به درستی انجام می دهید.

طریقه انجام تنفس مصنوعی
۱- نبض را کنترل کنید. ۲- اگر نبض وجود ندارد، شروع به ماساژ قلبی نمایید. ۳- اگر نبض وجود دارد دهان مصدوم را از اجسام خارجی پاک نمایید. ۴- چانه مصدوم را با یک دست بکشید و سر را به عقب ببرید ۵- با یک دسته ، بینی مصدوم را ببندید ۶- یک نفس عمیق بکشید ، دهانتان را کاملا باز کنید و بر روی دهان بیمار قرار دهید. ۷- در حالیکه با قدرت نفستان را خارج می کنید بلند شدن سینه بیمار را نگاه کنید. ۸- همینکه سینه بیمار بلند شد، سر خو را بچرخانید تا پایین آمدن سینه را ببینید چهار نفس اولیه را بسرعت انجام دهید. ۹- نبض را کنترل کنید ۱۰- اقدامات شماره ۵ تا ۹ را تا هنگامیکه بیمار شروع به نفس کشیدن کند ادامه دهید.
به غیر از تنفس دهان به دهان، می توان از تنفس دهان به بینی نیز در مواردی که تنفس دهان به دهان مشکل می باشد. استفاده نمود برای اینکار دهان بیمار را محکم بسته و به بینی او بدمید.
اگر سینه بیمار بالا نمی آید ، موارد زیر را کنترل کنید
۱- مطمئن شوید که بینی او محکم بسته شده است. ۲- مطمئن ش.ید که دهان خود را محکم به دهان او چسبانیده اید. ۳- مطمئن شوید که نفس خود را با شدت می دمید.
اگر با وجود تمام این اقدامات باز هم موفق نشدید ، احتمالا در راه تنفسی یک انسداد وجود دارد.


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود