صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  پاورپوینت ریز ساختار آلومنیوم و آلیاژهای آن

پاورپوینت ریز ساختار آلومنیوم و آلیاژهای آن

دانلود پاورپوینت ریز ساختار آلومنیوم و آلیاژهای آن ppt

دانلود پاورپوینت ریز ساختار آلومنیوم و آلیاژهای آن ppt

مقدمه ای بر فلزآلومینیوم(AL)
آلیاژهای آلومینیوم
عملیات حرارتی و انجماد آلومینیوم
متالوگرافی آلومینیوم

مختصری در مورد فلز آلومینیم
این عنصر دارای ساختارfcc (PF=0/74) می باشد ودارای استحکام کششی ۱۳۰۰۰PSI در حالت خالص می باشد وبا آلیاژ کاری تا ۱۰۰۰۰۰PSI استحکام پیدا می کند. آلومینیوم دارای سه خاصیت ویژه است که باعث شده است مورد توجه صنعتگران بزرگ دنیا قرار بگیرد ودر هر جایگاهی با توجه به خاصیت مورد نیاز استفاده شود این سه خاصیت عبارتند از :
الف – سبکی
ب- مقاومت در برابر خوردگی
ج- کارپذیر وماشین کارپذیری
این فلز را می توان به همه روشهای شناخته شده ریخته گری کرد وتا هر ضخامت مطلوب نورد کرد به هر شکل دلخواه پرس کرد،کشیدمورد ‌پیچش قرار داد،‌چکش خواری ، آهنگری ویا خروج کاری کرد.

مقاومت آلومینیوم وآلیاژهای آن در برابر خوردگی
فلز آلومینیوم به سبب ایجاد لایه نازک وغیرقابل رویت اکسیدی در محیطهای جوی در برابر خوردگی محافظت می شود .در صورت برداشتن این لایه ،‌بلافاصله لایه ی جدیدی تشکیل می شود ولی در برخی محلولهای اسیدی یا قلیایی قوی ویا در تماس با مواد مرطوب وخورنده که از تماس اکسیژن با سطح فلز جلوگیری می کنند این لایه ی اکسیدی به راحتی ایجاد نمی شود. برای برطرف کردن این مشکل فلز را در محلول آبی حاوی ۲۵-۱۵% اسید سولفوریک قرار می دهند این فرآیند که آندی کردن نام دارد باعث ایجاد لایه‌نسبتاً ضخیم AL2O3 بر روی AL وآلیاژهای آن می شود که بصورت پوشش شفاف وروشن حاوی حفره های زیرمیکروسکوپی نمایان می شود که معمولاً برای درزبندی این حفره ها فلز را در آب داغ قرار می دهند

در میان آلیاژهای AL آلیاژهای AL-Zn,AL-cu دارای مقاومت در برابر خوردگی پایین تری هستند وتحت شرایط خورنده خاص دچار خورندگی بین دانه ای می شوند برای برطرف کردن این مشکل آلومینیوم تجارتی (۱۱۰۰) که دارای حداقل ۹۹% آلومینیوم است را بصورت روکش روی شمشهای آلیاژهای مربوط سوار کرده وبا نورد گرم ،‌کار را تکمیل می کنند.
امروزه از آلیاژهای روکش دار AL بدلیل استحکام زیاد ومقاومت در برابر خوردگی خوب بطور گسترده در صنعت هواپیما سازی استفاده می شود.

دسته بندی آلیاژهای AL
به طور کلی آلیاژهای Al به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند.
آلیاژهای ریخته گری
آلیاژهای عمل آمده – کارپذیر –چکش خوار
تقسیم می شوند که تفاوت آنها در نحوه ذوب وقالبهای ریخته گری آنها است. آلیاژهای کارپذیر از طریق ذوب AL اولیه ،‌قراضه ها وافزودنی های آلیاژی که معمولاً بصورت آمیژان های تغلیظ شده هستند در یک کوره تشعشعی سوختی ذوب می شوند.اما آلیاژهای ریخته گری معمولاً با استفاده از ریخته گری در ماسه ،‌قالبهای دائمی وتحت فشار محفظه ی سرد تولید می شوند.قطعات ریختگی آلومینیوم از هر نظر به استثناء خواص خزش ،‌معمولاً دارای خواص مکانیکی ضعیف تر از محصولات کارپذیر هستند.


تعداد صفحات : 47 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,