صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » جدید  »  پاورپوینت و خلاصه کتاب مدیریت منابع انسانی دکتر اسفندیار سعادت

پاورپوینت و خلاصه کتاب مدیریت منابع انسانی دکتر اسفندیار سعادت

دانلود پاورپوینت و خلاصه کتاب مدیریت منابع انسانی دکتر اسفندیار سعادت PowerPoint ppt 

خلاصه کتاب مدیریت منابع انسانی نوشته دکتر اسفندیار سعادت به همراه پاورپوینت مطالب خلاصه شده که شامل ۱۲۰ اسلاید می شود.

فصل اول
ماهیت مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی به معنی شناسایی، انتخاب، استخدام، تربیت و پرورش نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف سازمان تعریف شده است. امروزه نقش مدیریت انسانی به دلیل تحولات سریع و پیچیده شدن محیط، گسترش قوانین و مقررات، افزایش توقعات نیروی کار، تغییر ترکیب نیروی کار افزایش یافته است.
مدیریت منابع انسانی به معنی شناسایی، انتخاب، استخدام، تربیت و پرورش نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف سازمان تعریف شده است. امروزه نقش مدیریت انسانی به دلیل تحولات سریع و پیچیده شدن محیط، گسترش قوانین و مقررات، افزایش توقعات نیروی کار، تغییر ترکیب نیروی کار افزایش یافته است.
مدیریت منابع انسانی دارای وظایفی شامل: انتخاب و استخدام، آموزش کارکنان، کمک به توسعه سازمان، تجزیه و تحلیل مشاغل، برنامه ریزی نیروی انسانی، طراحی سیستم اطلاعاتی منابع انسانی، تعیین حقوق و مزایا، طراحی سیستم بهداست و ایمنی، و ایجاد روابط با کارگران است. در ضمن وظیفه متخصصان امور پرسنلی ستادی است.
نتیجه عملکرد این واحد تولید و کارایی بیشتر، افزایش کیفیت زندگی کاری، برقراری جوی مساعد در سازمان است. لازم است برای افزایش اثر بخشی بخش منابع انسانی در سازمان این واحد در تصمیمات استراتژیک سازمان دخالت داده شود. در ضمن کارشناسان این واحد نیز باید با مسائل واقعی سازمان بیشتر آشنا شوند و نظرات قابل اجرا برای بخش صف توصیه کنند.
در مجموع بخش منابع انسانی می تواند با کاهش اضافه کاری های غیر ضروری، کاهش غیبت ها، طراحی مشاغل، برقراری سیستم ایمنی و بهداشت در سازمان، انتخاب و استخدام افراد شایسته، طراحی سیستم حقوق و دستمزد و ایجاد جوی برای اظهار نظر کارکنان نقش سودمندی در سازمان ایفا کند.

فصل دوم
تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی طی پنج واقعه تاریخی ایجاد شد:
۱) انقلاب صنعتی: با وقوع انقلاب صنعتی در اروپا تولیدات به شکل انبوه نیاز به نیروی کار را افزایش داد. از ویژگی های انقلاب صنعتی اختلاف طبقات اجتماعی و بی توجهی به جنبه های انسانی و عاطفی انسان بود. در این دوره حتی کودکان مجبور به انجام کارهای سخت تا روزی شانزده ساعت بودند.
۲) نهضت کارگری: به دلیل ستمی که به کارگران در دوره انقلاب صنعتی رفت، انان بارها در طی سالهای ۱۷۹۹ به بعد دست به اعتراضات و اجتماعات و اعتصابات زندند که بارها کارفرمایان با حمایت دولت به سرکوب انان پرداختند تا نهایتا در سال ۱۸۴۲ دادگاه علی ماساچوست رای داد که فعالیتهای کارگری توطئه نیست و سازمان های کارگری حق دارند تا جایی که خلاف قانون نباشد برای دستیابی به اهداف خود تلاش کنند.
۳) نهضت مدیریت علمی: تیلور، پدر مدیریت علمی، در سال ۱۸۸۵ مطالعات خود را در صنعت فولاد انجام داد که به چهار اصل منجر شد: ۱- مدیریت باید علمی باشد ۲- انتخاب کارگران اساس علمی داشته باشد. ۳- آموزش کارگران باید مبنای علمی داشته باشد. ۴- روابط نزدیک و دوستانه باید بین کارگران و کارفرما وجود داشته باشد. نظرات تیلور زمینه طرح مسایلی بود که در مکتب روابط انسانی به آن پرداخته شد. هر چند او نسبت به جنبه های اجتماعی کار نظر منفی داشت.
۴) روانشناسی صنعتی: مانسبرگ در کتاب خود در سال ۱۹۱۳ عنوان کرد برخی کارگران برای انجام کار مناسب تر از دیگران هستند. او در مطالعات خود به دنبال این نتیجه بود که چطور می توان بهترین فرد را برای کار انتخاب کرد و بهترین نتیجه را از او گرفت. او مانند تیلور تا حدودی به آثار روابط اجتماعی در کار آگاه است اما بر خلاف او این روابط را مثبت و در افزایش تولید موثر میداند.
۵) متخصصان امور نیروی انسانی: بین سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۲۰ پذیرفته شد که مدیریت منابع انسانی وظیفه ای تخصصی است که دارای وظایف زیر است: ۱- انتخاب و استخدام ۲- مسایل رفاهی کارکنان ۳- قیمت گذاری کار ۴- ایمنی کار ۵- مسایل آموزشی و بهداشتی. این عوامل پایه گذار ظهور اداره امور پرسنلی به شکا امروزی است.
۶) مکتب روابط انسانی: مطالعات هاثورن در کارخانه جنرال الکتریک که توسط التون مایو انجام شد به پیدایش این مکتب منجر شد. مطالعات مایو نشان داد میزان تولید تابع همکاری های گروهی است. در مقایسه با مدیریت علمی طراحی صحیح شغل، انتخاب مناسب آموزش و ایجاد انگیزه در کارگر را از جمله عوامل مهم در تولید میداند. در مطالعات هاثورن گروه و رفتار گروهی مهم ترین عامل در تقویت روحیه و در نتیجه افزایش تولید است.

فهرست فصل ها
فصل اول: ماهیت مدیریت منابع انسانی
فصل دوم: تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی
فصل سوم: تجزیه و تحلیل شغل
فصل چهارم: فرایند برنامه ریزی نیروی انسانی
فصل پنجم: فرایند کارمندیابی
فصل ششم: فرایند انتخاب
فصل هفتم: فرایند اجتماعی کردن
فصل هشتم: فرایند آموزش کارکنان
فصل نهم: ارزیابی عملکرد
فصل دهم: سیستم پاداش
فصل یازدهم: مدیریت حقوق و دستمزد
فصل دوازدهم: انضباط (اصلاح رفتار نامطلوب کارکنان)


خلاصه کتاب مدیریت منابع انسانی
مؤلف: دکتر اسفندیار سعادت

 


تعداد صفحات : 120 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,