صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  مقاله احداث کانال اصلی و ابنیه فنی اراضی پایاب سد خدا آفرین

مقاله احداث کانال اصلی و ابنیه فنی اراضی پایاب سد خدا آفرین

مقاله کارآموزی احداث کانال اصلی و ابنیه فنی اراضی پایاب سد خدا آفرین
تکنولوژی اجرای کار کانال اصلی خداآفرین
۱-عملیات تجهیز کارگاه :
تجهیز کارگاه عبارت از عملیات ،اقدامات و تداکارتی است که باید به صورت موقت برای دوره اجرای کار انجام شود تا آغاز و انجام عملیات موضوع پیمان مطابق اسناد و مدارک موجود میسر گردد.اولین قدم در راستای تجهیز کارگاه انتخاب محل کارگاه است که بسته به اسناد و مدارک پیمان تامین آن میتواند بر عهده کارفرما و یا پیمانکار باشد. برای انتخاب محل کارگاه موارد ذیل بایستی مد نظر قرار گیرد :

الف)از آنجایی که مقاله احداث کانال مقاله ای خطی و گسترده است و پشتیبانی ماشین آلات و نیروی انسانی از طریق کارگاه انجام می گیرد لذا محل تجهیز کارگاه میبایست در مرکز ثقل کار قرار گیرد که در صورت وسعت بیش از حد کار می توان نسبت به تجهیز کارگاه در بیش از یک محل اقدام نمود.

ب)دسترسی به امکاناتی نظیر جاده های اصلی و ارتباطی ،انشعاب آب ،برق و تلفن ،عدم قرار گیری در مسیلها و ایمن بودن در برابر خطرات سیلاب احتمالی و… از دیگر معیارهای مهم در انتخاب محل تجهیز کارگاه بشمار میرود.پس از انتخاب محل زمین تجهیزکارگاه و حل مشکلات حقوقی و تملک آن ،نقشه جانمایی پیشنهادی با ملحوظ نمودن فهرست تعیین شده در مشخصات فنی خصوصی و نیازهای مقاله و پس از تأیید مشاور طرح ملاک عمل قرار گرفته و کارهای زیر انجام می گیرد:

۱- عملیات تسطیح ، زهکشی ، محوطه سازی و حصارکشی کارگاه.

۲- احداث ساختمانهای موقت و دائم نظیر دفاتر کار پیمانکار ،مشاور،کارفرما و آزمایشگاه ،محل سکونت کارکنان پیمانکار ،مشاور،کارفرما و آزمایشگاه ،ساختمانهای پشتیبانی نظیر انبارهای روباز و سرپوشیده ،آزمایشگاه ،تعمیرگاه،ساختمان نمازخانه،آشپزخانه و سالن غذاخوری ،سرویسهای بهداشتی و سایر ساختمانهای عمومی و تجهیز آنها.

۳- تأمین پی و سکو جهت نصب ماشین آلات و تجهیزات ،سیستم تولید مصالح ،سیستم تولید بتن ژنراتورها و … .

۴- تأمین ماشین آلات موردنیاز جهت اجرای عملیات موضوع پیمان به تعداد مکفی.

۵- تأمین نیروی انسانی مطابق موارد خواسته شده در اسناد پیمان.

۶- تأمین منابع پیش بینی شده در برنامه زمان بندی اولیه.

۷- تأمین آب، برق،سوخت ومخابرات داخل کارگاه.

۸- احداث سیستم جمع آوری فاضلاب ودفع زباله با در نظر گرفتن موضوعات مربوط به حفاظت از محیط زیست.

۹- تأمین فضای سبز.

۱۰- احداث راههای ارتباطی ،دسترسی و سرویس.

۱۱- تأمین ایاب و ذهاب کارگاه.

۱۲- تأمین آب شرب و غذای کارکنان پیمانکار ،مشاور،کارفرما و آزمایشگاه.

۱۳- تهیه و تأمین لباس کار ،کفش و کلاه حفاظتی کارکنان.

۱۴- بیمه نمودن تأسیسات و ساختمانهای موقت تجهیز کارگاه .

۱۵- فراهم آوردن تأسیسات و تسهیلات لازم در خصوص رعایت موارد ایمنی و بهداشتی و تشکیل کمیته ایمنی و بهداشت کارگاه .

در خصوص احداث ساختمانهای موقت و دائم ،ذکر این نکته ضروری است که استقرار کامل و تمام وقت کارکنان پیمانکار ،مشاور ،کارفرما و آزمایشگاه اولین قدم در راستای آغاز عملیات اجرایی مقاله بوده و تسریع در این امر در واقع تسریع در زمان آغاز مقاله و موجب تقلیل هزینه های مقاله خواهد بود. از اینرو بایستی سعی شود با انتخاب مستحدثات قابل مونتاژ و دمونتاز و سریع الاجرا در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به تجهیز کارگاه اقدام نمود که برای این منظور به جای استفاده از مصالح بنایی ، استفاده از سوله های فلزی(خرپایی) با پوشش ساندویچ پانل توصیه می گردد.

۲- عملیات نقشه برداری اولیه و بازگشایی مسیر اجرای کانال :

اولین گام اجرایی در راستای شروع عملیات مقاله ،نقشه برداری اولیه می باشد . بدین ترتیب که ابتدا نقاط نشانه و سیستم مختصات نقشه ها توسط مشاور طرح به پیمانکار ابلاغ و پیمانکارنسبت به ایجاد و احیاء سایر نقاط مورد نیاز مقاله اقدام می نماید که دراین صورت با پیاده کردن مسیر توسط اکیپ نقشه برداری مجرب و کارآزموده با استفاده از گریدر نسبت به بازگشایی حریم اجرای کانال در بالادست و پایین دست و احداث دیچ (کانال های V شکل) در طرفین حریم اقدام می گردد.

۳-شناسایی معادن قرضه:

همزمان با عملیات تجهیز کارگاه بایستی عملیات شناسایی معادن قرضه در حوالی کارگاه و در نزدیکترین نقطه ممکن به محل اجرای عملیات صورت گیرد. معادن قرضه عبارتند از :

۳-۱ – معادن مخلوط رودخانه ای یا کوهی جهت استفاده در تولید مصالح سنگی دانه بندی شده برای ساخت بتن.

۳-۲- معادن ریزدانه و درشت دانه جهت استفاده در عملیات خاکریزی.

عملیات شناسایی معادن قرضه شامل مراجعه به معادن مورد نظر ،نمونه برداری و انجام آزمایشات مورد نیاز جهت حصول اطمینان از کیفیت مصالح استخراجی توسط واحد کنترل کیفیت مصالح می باشد که در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایشات و تأیید مشاور طرح ،پیمانکار با بکارگرفتن ماشین آلات مربوطه نظیر بلدوزر ،لودر ،کمپرسی،تانکر آبپاش و گریدر پس از رویه برداری دپوزنی و ایجاد راههای ارتباطی و دسترسی نسبت به استخراج ،بارگیری،حمل و باراندازی مصالح مخلوط به پایکار اقدام مینماید .

ذکر این نکته در خصوص معادن قرضه ضروری است که قبل از انجام هرگونه عملیات در معادن مذکور، ابتدا نسبت به تملک محل معادن و اخذ مجوزهای لازم جهت برداشت مصالح و صورتجلسه نمودن با مشاور طرح ، نماینده حقوقی کارفرما و سایر ارگانهای ذیربط نظیر اداره منابع طبیعی ، محیط زیست و … اقدام گردد .

۴- عملیات خاکی :
بطور کلی عملیات خاکی جهت اجرای کانال و ابنیه فنی مربوطه ،شامل موارد زیر است :

۴-۱-عملیات خاکبرداری :
عملیات خاکبرداری شامل استخراج خاک، بارگیری ، حمل و ریختن خاکهای استخراج شده در محلهای مناسب و رگلاژ و پروفیله کردن سطوح خاکبرداری شده می باشد .

هرگاه کد(رقوم) مقاله کانال پایینتر از سطح زمین طبیعی باشد ابتدا نسبت به برداشتن خاکهای نباتی که اصطلاحاً دکاپاژ نامیده می شود اقدام و سپس با استفاده از دستگاه بلدوزر با قدرت مناسب عملیات خاکبرداری مطابق کدهای مندرج در نقشه ها تا تراز فوقانی کانال موسوم به برم(BERM)انجام می شود.نحوه تهیه نقشه های مربوط به خاکبرداری یا همان پروفیلهای طولی و عرضی بدین ترتیب است که پس از میخ کوبی و پیاده نمودن مسیر و برداشت مشترک اولیه در معیتنقشه بردار مشاور، کروکی یا نقشه توپوگرافی محلهای مورد نظر باتوجه به اطلاعات ارائه شده از طرف نقشه بردار ،توسط دفترفنی تهیه و به همراه مقاطع و پروفیلهای مورد نیاز جهت تأیید به مشاور طرح ارسال و پس از تأیید مشاور،پیاده کردن و مشخص کردن محل خاکبرداری توسط نقشه بردار و صدور مجوز خاکبرداری از سوی مشاور ،نسبت به شروع عملیات خاکبرداری اقدام می گردد . ازجمله موارد مهم در عملیات خاکبرداری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:


تعداد صفحات : 43 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود