صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT  »  مقاله طراحی و پیاده سازی سایت با زبانهای برنامه سازی تحت وب

مقاله طراحی و پیاده سازی سایت با زبانهای برنامه سازی تحت وب

مقاله طراحی و پیاده سازی سایت با زبانهای برنامه سازی تحت وب

دانلود مقاله طراحی و پیاده سازی سایت با زبانهای برنامه سازی تحت وب

چکیده :
اگر شما کمی با علم کامپیوتر آشنایی داشته باشید در صورت شنیدن کلمه طراحی سایت مطمئنا اولین چیزی که به ذهن می رسد واژه HTML است.این واژه مخفف کلمات Hyper Text Marque Language است.این واژه در اصل نام نوعی زبان برنامه نویسی است که در داخل notepad نوشته می شود.این زبان در واقع پایه ی تمام زبانهای برنامه نویسی طراحی سایت است که دستورات آن به طور ساده بین تگ قرار می گیرد.

حال ما در این مقاله شما را تا حدودی به طراحی سایت توسط زبان برنامه نویسی asp.net آشنا خواهیم کرد.البته در کنار آن با sql و java و html نیز کار خواهیم کرد.امیدوارم تونسته باشم تا نیاز شما را جهت یادگیری بر آورده کنم.شما به راحتی می توانید توسط زبان برنامه نویسی html یک سایت طراحی کنید.اما با امکانات کمتر ولی توسط نرم افزار asp.net شما قادر خواهید بود سایتی به طور پیشرفته طراحی کنید.

تمام این کارها را در ادامه دنبال خواهیم کرد پس بنشینید و ببینید که طراحی سایت با asp.net لذت خاصی دارد.زیرا بسیار جالب و پیچیده است.

فصل اول
مقدمه :
عصر حاضر , عصر اطلاعات , شبکه های کامپیوتری و ارتباطات است.وب به عنوان یک مدل ارتباطی قدرتمند در اینترنت محسوب می شود.به طوری که اغلب سازمان ها , ادارات , شرکت ها و حتی افراد تمایل به داشتن وب سایت در اینترنت دارند تا از طریق آن خودشان را به دنیا معرفی کنند.این موضوع یک اجبار است و همه افراد در آینده نزدیکی به این نتیجه می رسند که بدون حضور در اینترنت , از دنیای ارتباطات غافل خواهند بود.

Asp.Net یک فناوری بسیار مهم است که به ساخت صفحات وب کمک شایانی کرده است,به طوری که در اندک زمان می توان وب سایتهای مناسبی را طراحی و در اینترنت انتشار داد.بر اساس تجربیاتی که در طراحی صفحات وب داشتم , تصمیم گرفتم این مقاله را در مورد ساخت و طراحی سایت به وسیله این نرم افزار انجام بدم.

گرچه قصد دارم در این مقاله به بررسی Asp.Net بپردازم , ولی بدون توجه به چگونگی تکامل ساخت صفحات وب در سال های اخیر , درک این فناوری جدید غیر ممکن خواهد بود.اگر جایی کلمه طراحی سایت به گوشی برسد ذهن خود به خود ما را به طرف Html می برد.

اولین ابزار ساخت صفحات وب Html بود.در این زبان در طی زمان تغییرات زیادی ایجاد شده است.این زبان یک زبان علامت دار است یعنی شیوه ارائه و متن وگرافیک را توصیف می کند.چون هنوز هم از این زبان استفاده می شود و آشنایی با آن برای طراحان صفحات وب یک الزام است.Html برای صفحاتی با محتویات ایستا که به ندرت تغییر می کنند و برای هر بیننده سفارشی نمی شوند بسیار مناسب است.در اوایل دهه ۱۹۹۰ استفاده اشتراکی از اسناد دشوار بود , به طوری که قالب اسناد ایجاد شده در واژه پردازهای مختلف , با هم سازگار نبودند.اسنادی که در یک برنامه ایجاد می شدند , توسط کاربران برنامه های دیگر قابل استفاده نبودند.البته کد اسکی می تواند با صرف هزینه ای محتویات واقعی را از سیستمی به سیستم دیگر حمل کند.

Html این امکان را فراهم کرد که کاربران بتوانند اسناد ایجاد شده در واژه پردازهای مختلف وحتی در کامپیوترهای متفاوت را ببینند.این کاربران ممکن است در راه دور واقع باشند.امروزه , یکی از کاربرد های متداول Html انتشار اسناد در اینترنت یا اینترانت محلی است تا کاربران مختلف از آنها استفاده کنند.

Html از قرارداد HTTP استفاده می کند.امتیاز این قرارداد این است که به پهنای باند اندکی نیاز دارد.امروزه می توان با مودم کابلی سریع در وب کار کرد , اما سالها بود که از مودم ۲۸٫۸ یا ۵۶kbps استفاده می شده است.گرچه امروزه از پهنای باند بیشتری استفاده می شود , ولی با مودم های سرعت پایین می توان به اسناد Html دست یافت.

حال می خواهم شما را با معنای واقعی سایت آشنا کنم.

سایت چیست؟
سایت فقط یک سرس اطلاعات است که به زبان برنامه نویسی HTML نوشته شده است.این اطلاعات در روی یک سرور قرار می گیرد و یک آدرس به آن اختصاص داده می شود که به این آدرس Domain یا دامنه یا دامین گفته می شود.و هر کس این نام را در اینترنت در خواست کند کدهایی که به زبان HTML نوشته شده اند برای مشترک مورد نظر فرستاده می شود و برنامه های جستجو گر اینترنت مشترک این کدها را ترجمه کرده و از روی آنها می فهمد که چه چیزی را برای مشترک به نمایش بگذارد.کل مفهوم سایت به زبان ساده همین است.حال در پاسخ به این سوال که ASP چه است باید گفت که این زبان در حقیقت کدهایی هست که در میان کدهای HTML قرار می گیرد و باعث می شود که مشترک بیشتر با سرور در تماس باشد و از امکانات آن راحت تر استفاده کند.برای مثال اگر سایت شما فقط حاوی کدهای HTML باشد برای هر بار به روز کردن آن می بایست کدهای HTML را بنویسید و روی سرور خود قرار دهید.

نگاهی به فصل های آتی :
فصل یک :
که به طور طبیعی شامل مقدمه , اهداف , معایب و مزایای مقاله می باشد.

فصل دوم :
در این فصل در ارتباط با تمام نرم افزارها و زبانهای برنامه نویسی که در ساخت این مقاله دست داشته اند بحث می شود.البته فقط در حدی که شما درکی از آن ها داشته باشید.

فصل سوم :
در این فصل با ترسیم نمودارهای سطح صفر , یک و دو , به تجزیه تحلیل سیستم , که شما را با نقشه و بنای اصلی سایت مبنی بر چگونگی ارتباط قسمتهای مختلف با یکدیگر , آشنا می کند , می پردازیم.

فصل چهارم :
این فصل مهمترین قسمت است زیرا شما با چگونگی طراحی آشنا می شوید.در این فصل طریقه پیاده سازی سایت مبنی بر توضیح خط به خط سایر صفحات آورده شده است.همچنین در مورد تک تک صفحات سایت بحث خواهد شد.

۱-۱-اهداف مقاله :
با توجه به اینکه یکی از دروس دانشجویان رشته نرم افزار , درس برنامه نویسی مبتنی بر وب می باشد اینجانب تصمیم گرفتم اندک اطلاعات خود راجع به این بخش و این درس در اختیار شما علاقه مندان به طراحی سایت قرار دهم.که به همین سبب یکی از اهداف اصلی که در ساخت این مقاله دنبال کرده ام آموزش دادن به دانش پژوهان است.

Asp و Html و Sql سه قسمت اصلی در طراحی سایت است که باید تمام کسانی که به طراحی سایت علاقه دارند آنها را یاد داشته باشند تا بتوانند یک اثر مطلوب و مفید ایجاد کنند.هدف دیگری که دنبال می شود آشنایی با همین سه قسمت است.و هدف آخر کمک کردن به کتابخانه شهید مطهری جاجرم در امر تبلیغات و آموزش است.

۲-۱-مزایای مقاله :
مزیت اول : اولین مزیت این مقاله به کار بردن انواع زبان برنامه نویسی در طراحی این مقاله می باشد.مانند زبان HTML , Asp و Sql و جاوا می باشد.
مزیت دوم : جنبه آموزشی سایت که جدا از آشنایی با Asp با HTML نیز آشنا خواهیم شد.همینطور زبان جاوا و پایگاه داده Sql را می توان نام برد.
مزیت سوم : این سایت به دلیل اینکه جهت استفاده برای کتابخانه ی شهید مطهری جاجرم طراحی شده جنبه خدا و پیغمبری نیز رعایت شده و همین سومین مزیت این سایت است.
مزیت چهارم : این سایت نیز جنبه تبلیغاتی دارد. به دلیل مراجعه کننده زیاد می توان یک نوع Bussness نیز راه انداخت.

۳-۱-معایب مقاله :
عیب اول : در ساخت این مقاله از سه زبان اصلی Html , Asp , Sql و جاوا استفاده شده است.به این دلیل نگفتم چهار تا زیرا کد جاوا به ندرت در این مقاله استفاده شده است.اما عیب این نیست بلکه عیب اول این است که راجع به این سه زبان به طور کامل وقت نشد بحث شود.
عیب دوم : عیب دوم این است که به دلیل همکاری نکردن کتابخانه ی شهید مطهری جاجرم بنده نتوانستم به طور کامل این سایت را برای دید عموم بر روی فضای اینترنت بگذارم تا بقیه بتوانند از آن بهره بگیرند.

حال از شما دانش پژوهان عذر خواهی می کنم اگر نتوانستم بی عیب این مقاله را به آخر برسانم.البته هیچ کاری نمی توان پیدا کرد که به طور کامل عیب نداشته باشد اما بنده در حد توان سعی کردم بی عیب کار را به آخر برسانم.

فصل دوم
نرم افزارهای استفاده شده در طراحی :
آشنایی مقدماتی با Asp.net :
Asp که سر نام واژه های Active Server Page می باشد برنامه ای است که درون IIS اجرا می شود.IIs نیز سر نام واژه های Internet Information Services می باشد و IIS یکی از اجزاء سیستم عامل ویندوز ۲۰۰۰ است و IIs همچنین بخشی از Option pack موجود برای ویندوز ان تی ۴ است.

PWS(Personal web server) یک روایت مختصر تر از IIS می باشد که آن را می توانید بر روی سی دی ویندوز خود بیابید.

چگونگی سازگاری Asp
برای اجرای IIS باید سیستم عامل ویندوز ان تی ۴ یا بالاتر داشته باشید و برای اجرای PWS باید از ویندوز ۹۵ یا بالاتر استفاده کنید.

Chili Asp یک تکنولوژی است جهت اجرای Asp بدون نیاز به سیستم عامل ویندوز.
Instant Asp تکنولوژِی دیگری است برای اجرای Asp بدون ویندوز.

یک فایل Asp چگونه فایلی است ؟
یک فایل Asp می تواند شامل XML , HTML , text و اسکریپتها باشد.
اسکریپتهای موجود در فایل Asp بر روی کامپیوتر سرویس دهنده اجرا می شود.یک فایل Asp دارای پسوند .asp می باشد.

Asp چگونه کار می کند ؟
هنگامی که برنامه مرور گر یک فایل Html را درخواست می کند , Server فایل را بر می گرداند.هنگامی که برنامه مرور گر یک فایل Asp را درخواست می کند , IIS این درخواست را به موتور Asp ارجاع می دهد.
موتور Asp خط به خط فایل Asp را می خواند و اسکریپتهای درون فایل را اجرا می کند , سرانجام فایل Asp به فرم Plain HTML به مرورگر ارسال می شود.

Asp چه کارهایی می تواند انجام دهد ؟
می توانید به شکل پویا هر گونه محتوایی از یک صفحه وب را ویرایش نمایید , تغییر دهید یا اضافه کنید.به درخواست ها و Query کاربران پاسخ دهید.به هر گونه داده و پایگاه داده ای دسترسی داشته باشید و نتایج را به یک مرورگر بازگردانید.یک صفحه وب را جهت استفاده بهینه برای دیگر کاربران به طور دلخواه تنظیم کنید.

سادگی و سرعت از مهم ترین مزایای استفاده از Asp می باشد.
از آن جایی که کد Asp شما از طریق برنامه مرورگر قابل دیدن نیست پس امنیت یکی دیگر از ویژگی های Asp است.
چون فایلهای Asp به صورت Plain HTML بازگرداننده می شوند می توان آنها را از داخل هر مرورگری مشاهده کرد.
یک برنامه نویسی هوشمندانه Asp از ترافیک شبکه می کاهد.

چگونه Asp را بر روی PC خود اجرا کنید ؟
شما میتوانید بدون نیاز به یک سرویس دهنده خارجی جداگانه Asp را بر روی PC خود اجرا کنید.برای این منظور لازم است PWS یا IIS را روی PC خود نصب کنید.اگر برای استفاده از Asp جدی هستید , باید حداقل یک ویندوز ۹۸ نسخه Second Edition داشته باشید.در بخش بعدی چگونگی نصب PWS و Asp در ویندوزهای مختلف توضیح داده خواهد شد.

بخش دوم :
ASP چیست؟
برای اجرای ASP روی این ویندوزها باید Option Pack مربوط به ویندوز ان تی ۴ را از سایت مایکروسافت دریافت کنید. دانستنی های لازم راجع به این Option Pack و محل دریافت آن را در سایت شرکت مایکروسافت ( https://www.microsoft.com ) خواهید یافت.

PWS همراه سیستم عامل ویندوز ۹۵ و ان تی ارائه نمی شود!

چگونگی نصب PWS و اجرای ASP بر روی ویندوز ۹۸
۱-پوشه Add-ons روی CD ویندوز ۹۸ را باز کنید. پوشه PWS را پیدا کرده و فایل Setup.exe را اجرا نمائید.
۲-یک پوشه با نام Intepub روی هارد دیسک تان ایجاد خواهد شد. آن را باز کرده و پوشه wwwroot را پیدا نمائید.
۳-یک پوشه جدید ( New Folder )، مثلا « Myweb » تحت wwwroot ایجاد کنید.
۴-از یک ویرایشگر متن جهت نوشتن مقداری کد ASP استفاده کنید. فایل را با نام Test1.asp درون « Myweb » ذخیره کنید.
۵-اطمینان یابید که سرویس دهنده وب شما در حال اجراست.
۶-برنامه مرورگر خود را اجرا کرده و آدرس :

” https://localhost/Myweb/test1.asp” را تایپ کنید تا اولین صفحه ASP خود را مشاهده کنید.

چگونگی نصب PWS و اجرای ASP بر روی ویندوز ام ای :
PWS همراه ویندوز ام ای ارائه و توسط آن پشتیبانی نمی شود. جهت توضیحات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:
” https://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q266/4/56.ASP “

چگونگی نصب IIS و ASP اجرای بر روی ویندوز ۲۰۰۰
۱٫از طریق دکمه Start به Settings و سپس Control Panel بروید.
۲٫در پنجره Control Panel، Add/Remove Programs را انتخاب کنید.
۳٫حال Add/Remove Windows Components را انتخاب نمائید.
۴٫در پنجره ظاهر شده، گزینه Internet Information Services را علامت بزنید و کلید Ok را بزنید.
۵٫یک پوشه با نام Inetpub روی هارد دیسک ایجاد خواهد شد.
۶٫Inetpub را باز کنید و پوشه با نام wwwroot را بیابید.
۷٫تحت wwwroot دایرکتوری جدیدی مانند ” Myweb ” ایجاد کنید.
۸٫با استفاده از یک ویراشگر متن، مقداری کد Asp نوشته و فایل را با نام ” test1.asp ” ذخیره کنید.
۹٫اطمینان یابید که Web Server شما در حال اجراست.
۱۰٫ مرورگرتان را باز کنید و با تایپ کردن آدرس “https://localhost/Myweb/test1.asp” اولین صفحه خود را مشاهده کنید.

کد ASP چگونه نوشته می شود؟ ( ASP Syntax )
شما نمی توانید کد ASP را در یک مرورگر مشاهده کنید. تنها می توانید خروجی ASP را که به صورت Plain HTML می باشد ببینید. دلیل این امر آن است که پیش از این که نتیجه به مرورگر ارسال شود، اسکریپت ها بر روی Server اجرا می شوند.

فهرست مطالب
پیش گفتار۵
چکیده۶
فصل اول : مقدمه۸
۱-۱- اهداف مقاله۱۰
۲-۱- مزایای سایت۱۰
۳-۱- معایب سایت۱۰
فصل دوم : نرم افزارهای استفاده شده در طراحی
۱-۲- آشنایی مقدماتی با Aspnet12
۲-۲- آشنایی مقدماتی با Sql19
۳-۲- آشنایی مقدماتی با Html 25
۴-۲- ابزار ونکات لازم جهت اجرا ۳۰
فصل سوم : تجزیه و تحلیل سیستم
۱-۳- نمودار سطح صفر : ورودی و خروجی۳۳
۲-۳- نمودار سطح یک : صفحه اصلی Home34
۲-۳- نمودار سطح یک : اتصالات پایگاه۳۵
۳-۳- نمودار سطح دو : رجیستر بهASP36
۴-۳- نمودار سطح دو : رجیستر ASPNET237
۵-۳- نمودار سطح دو : ویرایش و به روز رسانی جداول۳۸
فصل چهارم :پیاده سازی و بررسی
۱-۴- معرفی بخش های مختلف سایت۴۰
۲-۴- جداول و کاربرد آنها۴۱
۳-۴- نمایی از ظاهر صفحات سایت۴۳
۱-۳-۴- صفحه اصلی۴۳
۲-۳-۴- صفحه کتابخانه عمومی۴۴
۳-۳-۴- صفحه دانلود۴۵
۴-۳-۴- صفحه لینکستان۴۶
۵-۳-۴- صفحه کتابهای الکترونیکی۴۷
۶-۳-۴- صفحه ارتباط با مدیران۴۸
۷-۳-۴- صفحه درباره ما۴۹
۸-۳-۴- صفحه ورود به مدیریت۵۰
۹-۳-۴-صفحه مشاهده آمار بازدید کنندگان(بخش مدیریت)۵۱
۱۰-۳-۴ صفحه مشاهده نظرات بازدید کنندگان (بخش مدیریت)۵۲
۴-۴- بخشی از سورس برنامه۵۳
منابع و مآخذ۵۷


منابع و مآخذ :
۱ – آموزش گام به گام ASP.Net  جعفر نژاد قمی{کد نویسی برنامه}
۲ – آموزش گام به گام HTML جعفر نژاد قمی{کد نویسی برنامه}
۳ – آموزش پایگاه داده ها SQL عباس کلیدری{آمار بازدیدکنندگان و پیشنهادها}
۴ – طراحی و ساخت صفحات وب احمد شیدا{ارتباط پایه بین صفحات}
۵- ویژوال استودیو ۲۰۰۸{شکل ظاهری و کدنویسی}
۶– اینترنت {وب گذر , دیبا رایانه , آموزش اچ تی ام ال , آموزش ای اس پی }


تعداد صفحات : 57 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,