صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  گزارش کارآموزی دفتر فنی سد و نیروگاه دز

گزارش کارآموزی دفتر فنی سد و نیروگاه دز

دانلود مقاله کارورزی با عنوان دانلود گزارش کارآموزی دفتر فنی سد و نیروگاه دز در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۲ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


بسمه تعالی
قبل از هر مطلبی از همکاری صمیمانه مرکز آموزش و مسئولین دفتر فنی سد و نیروگاه دز تشکر می کنیم .
استان خوزستان همیشه به استان زرخیز معروف بود . و حوزه آبگیر پنج رودخانه کرخه ، دز ، کارون ، جراحی و هندیجان است که از سلسله جبال زاگرس سرچشمه می گیرند و جریان آب آنها به ۵/۳ میلیون متر مکعب در سال می رسد که قسمت اعظم آن بدون استفاده پس از عبور از دشت پهناور خوزستان به خلیج فارس می ریزد بیش از پنج هزار سال پیش به علت استفاده صحیح وسنتی ازاین رودخانه ها خوزستان به اوج عظمت و آبادانی رسیده وانبار غله دنیا نام گرفته بود .
و همین فراوانی نعمت موجب تسلط و اقتدار امپراتوری ایران گردیده بود .
البته هجومهای پی در پی سلطه گران بر این استان سر ترقی و اعظمت آن را متوقف ساخت و به نیروهای خلاقه این سرزمین چنان لطمه ای وارد کرد که آن را تبدیل به بیابانی خشک و سوزان نمود .
اقداماتی که برای مهارکردن قدرتهای طبیعی و بهبود وضع اراضی این استان صورت گرفته چنانچه به طور هیچ مورد بهربرداری قرار گیرد می توان آینده روشنی را برای آن پیش- بینی کرد و امیدوار بود روزی خواهد رسید که خوزستان رونق و اعظمت گذشته خود را بازیابد دو سد بزرگ دز و کارون و سد اعظیم کرخه علاوه بر تأمین برق مورد نیاز صنایع کشور قسمت مهمی از اراضی حاصلخیز خوزستان را آبیاری می کنند .

تعریف سد :
سد دیواره ای است بتونی، خاکی ، چوبی یا فلزی که به منظور جلوگیری از سیلاب و ذخیره کردن آب جهت آبیاری وانحراف آب و یا تولید برق برروی رودخانه ساخته می شود . برای ساختن سد به هر منظور شرایطی از نظر طبیعی لازم است که به طور خلاصه به شرح زیر می باشد.
۱- وجودیک رودخانه پرآب و دائمی
۲- عبور از یک دره تنگ و مرتفع
۳- داشتن حوضچه آبگیر به منظور نگهداری آب
۴- مناسب بودن دیواره های دره و حوضچه از نظر زمین شناسی

با در نظر گرفتن موارد فوق برای ساختن سد برسیهای مقدماتی صورت می گیرد شامل :
۱- تهیه عکس های هوائی از مسیر رودخانه و دره محل ساختمان سد و حوضچه آبگیر
۲ – تهیه نقشه های توپوگرافی با استفاده از عکس های هوائی
۳– برسیهای زمین شناسی و نمونه برداری از قسمتهای حوضچه آبگیر و مسیر رودخانه و دیوارهای دره
۴ – اندازه گیری میزان آبدهی رودخانه مورد نظر در فصول مختلف سال با در نظر گرفتن بیلان سالیانه
۵ – تعیین محل مناسب برای ساختمان سد و نمونه برداری از اعماق مناسب مختلف دیواره دره و مشخص نمودن وضعیت زمین شناسی پی و تکیه گاه سد
۶ – تعیین ارتفاع مناسب برای سد با در نظر گرفتن وضعیت حوضچه آبگیر دریاچه
۷ – ساختن راه ارتباتی مناسب به محل ساختمان سد

پس ازانجام برسیهای مقدماتی فوق اقدام به منحرف نمودن آب رودخانه از محل سد حفر

تونل انحرافی و پی کنی وتراشیدن قسمتهای فرسوده تکیه گاههای سد می گردد و تا سر
حدمکان پی و تکیه گاهها رادرمقابل نفوذ وفشار آب دریاچه با تزیقات سیمان استحکام می بخشد ۰ سپس ساختمان سد وقسمتهای مختلف آن با مصالح مورد نظر شروع می- گردد.

سد دز:
سد دز از انواع سدهای جدارنازک بتنی دو قوسی است که برروی رودخانه دز در ۲۵
کیلومتری شمال شرقی دزفول و به فاصله ۲۲ کیلومتری از اندیمشک ساخته شده وتکیه گاههای آن کنگلومرای بختیاری است که از نظر استکام وعدم نفوذ پذیری از مرغوبیت زمین شناسی خاصی برخوردار است .
بنده دراولین قدم ازکار آموزی خود فیلمی از خلاصه فعالیتهای سازندگان سد را تماشا کردم و صادقانه اعتراف می کنم که باعث شد ‏نسیت به غریبه هایی که به این جدیت برای آبادانی سرزمین تلاش کرده اند به دیده اقرام بنگرم .

(( کار این کره خاکی به سامان نخواهد رسید مگراینکه همه ما به این باور برسیم که در این سیاره معلق در فضا دارای سرنوشت واحدی هستیم )) .
در مرحله بعد با راهنمایی برادر عزیزم جناب آقای مهندس صفاری نسب به مطالعه نقشه –
های مختلف پرداخته و اطلاعات کلی از مو قعیت سد ، نیروگاه ، تونلهای انحرافی و راهای دسترسی به دست آورده و با مکانیزم کلی آن آشنایی پیدا کردم .

ازتفاع سد دز ۲۰۳ متر و طول تاج آن ۲۱۲ متر است ، عرض سد در پی ۲۲ متر و تاج آن ۵/۴ متر میباشد . مخزن دریاجه گنجایش ۳/۳ میلیون متر مکعب آب دارد و سطح آن بالغ بر ۶۳۰۰ هکتار و طول مخزن آن به ۶۰ کیلومتر می رسد ، حداقل آبدهی رودخانه قبل از ساختمان سد به ۵۰ متر مکعب در ثانیه می رسیده و حداکثر آن با طغیانهای خسارت بار سالیانه توام بوده ولی بعد از ساختن سد آبدهی آن به حد ثابتی رسیده و در تمام طول سال به طور متوسط به ۱۸۷ متر مکعب در ثانیه میرسد و از طغیان رودخانه جلوگیری می کند . نیروگاه سد از نوع نیروگاههای زیر زمینی است که در تکیه گاه سمت چپ قرار دارد و دارای ۸ واحد مولد برق با قدرت مجموع ۵۲۰ مگاوات می- باشد .
دو تونل اصلی به نام پاور تونل شماره ۱ و ۲ هر کدام به قطر دو متر و طول ۲۳۰ متر آب را از ارتفاع ۲۸۵ متری ( از سطح دریای آزاد ) از دریاچه گرفته و تو سط ۸ مجرای آب بر به توربین ها هدایت می کند که قطر هر کدام از آنها ۴ متر و طول آن ۱۱۷ مترمی- ‎باشد و آب را از ارتفاع ۲۷۳ متری با شیب ۲۵% به ارتفاع ۱۶۹ متری از سطر دریا به توربین ها هدایت می کند . فاصله مجراهای آب براز یگدیگر ۵/۱۲ متر می باشد و در انتهای هر یک شیر پروانهای بزرگ به قطر ۲/۳ متر وجود دارد که در مواقع ضروری جهت مسدود کردن مجرای آب و جلوگیری از ورود آب به توربین استفاده می شود .

یک تونل انحرافی برای تغییر مسیر رودخانه و شروع ساختمان سد حفر شده و طول آن ۶۷۰ متر و قطر آن ۱۵ متراست که بعد از اتمام کارها ساختمان وسط آن به ضخامت ۴۰ متر بتن ریزی و مسدود شده و دو تونل مجزا از یکدیگر به نام سرریز در تکیه گاه سمت چپ سد یکی به قطر ۱۴ متر و طول ۴۰۰ متر و دیگری به قطر ۶/۱۲ متر و طول ۴۰ در ارتفاع ۳۵۵ متر از سطر دریا حفر شده که برای تنظیم ارتفاع آب دریاچه و سرریز نمودن آبهای اضافی از آنها استفاده می شود .

دهانه ورودی این سرریزها توسط درهای آهنی قوسی باز و بسته می شود و حداکثر توان  خروجی آنها جمعاً ۶۰۰۰ متر مکعب در ثانیه می باشد .
سه عدد شیر مخروطی بزرگ بقطر ۵/۱ متر دهانه های آبیاری را که در ارتفاع ۲۲۲ از سطر دریا در بدنه سد قرار دارند باز و بسته می کنند آبدهی این دریچه ها ۱۸۰ متر مکعب در ثانیه می باشد . که از آنها بیشتر برای تنظیم آب در کانالهای کشاورزی استفاده می شود .


تعداد صفحات : 22 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود