گزارش کار بازدید از یک کارگاه ساختمانی

دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان گزارش کار بازدید از یک کارگاه ساختمانی

مقدمه:
اصولا كارگاه هاي ساختماني، عمراني بسته به نوع عمليات موضوع پيمان كه بايد در آن اجرا شود. مجهز به انواع مصالح و تجهيزات كارگاهي، ماشين آلات و ابزار، وسايل، تاسيسات و ساختمانهاي موقت و همچنين نيروي انساني ثابت و متغيري مي باشد كه در اين ارتباط مكان هاي كه در خارج از زمين هاي تحويلي كارفرما به پيمانكار مي باشد مانند كارخانه هاي توليد قطعات پيش ساخته و تجهيزاتي كه بعدا در كار نصب وجز مصالح و تجهيزات پاي كار محسوب مي شوند، جز كارگاه به شمار نمي آيند.

از عواملي كه در يك كارگاه ساختماني مي توانند تعيين كننده باشند مي توان به
– كنترل ورودي و خروجي مصالح به كارگاه
– مصالح پاي كار
– كنترل عمليات كارگاه و عملكرد ماشين آلات

موضوع مقاله:
اين مقاله در خيابان امام جمعه خيابان ويلا نبش كوچه هشتم قرار دارد كارفرماي اين مقاله شركت چارواتا و پيمانكار آن مهندس كشگر است تاريخ تحويل زمين در قرارداد 1/8/86 و شروع به كار پيمانكار در تاريخ 15/10/86 بوده است كه طبق مفاد اين قرارداد بايد ساختمان تا تاريخ 10/12/87 به اتمام برسد. البته تاريخ اتمام سفت كاري ساختمان 15/11/86 بوده است.

در متن قرارداد، مدت تجهيز كارگاه 26 روز و سفت كاري آن به مدت يكسال و دو ماه و انجام كارهاي متفرقه و برچيدن كارگاه به مدت 15 روز تعيين شده است. مساحت زمين اين مقاله 350 متر مربع و زير بناي ساختمان 2000 متر مربع كه معادل 60% زمين مي باشد و ساختماني مسكوني است كه سه قسمت دارد. يك قسمت مياني و دو قسمت كناري كه به صورت قرنيه هستند ساختمان 5 طبقه است كل ساختمان 10 واحد است. واحدها از 90 تا 140 متر هستند و ساختمان داراي پاركينگ است. رامپ آن بتني است. فونداسيون آن 4 نوع تيپ دارد از نظر ابعاد و آرماتور. همچنين اين كارگاه از نظر نيروي انساني داراي 6 كارگر دائم بوده كه اين تعداد تا روي 12 نفر نيز افزايش مي يابد.

كنترل ورودي و خروجي مصالح به كارگاه:
در اين كارگاه كنترل ورودي مصالح و تحويل گرفتن آن به عهده سرپرست كارگاه كه آقاي حاج عزيزي مي باشند است كه ايشان يك پيمانكار تجربي با سابقه كار 25 ساله در زمينه هاي اجراي مي باشند.

ايشان ضمن كنترل مصالح وارد شده از نظر مقدار سفارش داده شده مقدار تحويل داده شده در كارگاه، تاريخ سفارش، تاريخ حمل بار، قيمت واحد آن و قيمت كل، نام شركت يا كارگاه سفارش گيرنده، تاريخ و ساعت ورود مصالح به كارگاه، تفاوت كيفيت مصالح سفارش داده شده با مصالح بارگيري شده و حمل شده به كارگاه و براي برخي مصالح چك كردن آنها از نظر سالم بودن قبض يا رسيد دو برگ سفارش مصالح را دريافت و در صورت تاييد موارد بالا برگ دوم را امضا به حمل كننده مصالح باز پس داده و برگ اول را نزد خود نگه داري مي كند تا ضمن وارد كردن مشخصات مصالح تحويل گرفته شده در دفتر روزنامه مصالح وارد شده از قبيل شماره قبض، تاريخ و مقدار مواد، جنس يا كالاي سفارش داده شده و … آن را بايگاني مي كند.

كه پس از اين اقدامات تخليه مصالح در جانمائي كه قبلا در كارگاه انجام گرفته صورت مي پذيرد كه بسته به نوع مصالح آنها را در مكان هاي از كارگاه كه مسقف هستند و يا اگر عوامل جوي تاثيري در كيفيت و تخريب مصالح ندارد در فضاي باز نگهداري مي كنند در ضمن اگر در مواردي مصالح آورده شده به كارگاه با مصالح سفارش داده شده از نظر مواردي كه توسط سرپرست كارگاه مورد كنترل قرار مي گرفت همخواني نداشت مصالح مرجوع و مراتب به پيمانكار ابلاغ مي شود.

مصالح پاي كار:
با توجه به مرحله اي از مقاله كه در آن قرار گرفته ايم مصالح پاي كار در اين كارگاه شامل بتن، ماسه و سيمان بمنظور بتن ريزي و ميلگرد، سيم نرم براي عمليات آرماتوربندي و بلوك كه در ديوار چيني مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنين تجهيزات كارگاهي اين مجموعه شامل: دستگاه برش، ترانس جوش، بالابر، ويبراتور، بيكور و داربست فلزي است.

مصالح بكار برده شده تا اين مرحله از كار بدين شرح است

بتن (شن، ماسه و سيمان) 400 متر مكعب

به دليل اينكه عمليات بتن ريزي توسط يك شركت خصوصي انجام مي شود مصالحي مانند شن، ماسه و سيمان نيز توسط همين شركت تامين شده و فقط بتن وارد كارگاه مي شود

ميلگرد 18 ، 70 تن

ميلگرد 10، خامت 15 تن

سيم نرم 200 كيلوگرم

براي 4 هزار متر ديوار بلوكي

– بلوك 16*16 ، 20 هزار عدد

– بلوك 20*20*8 15 هزار عدد

– بلوك 20*14*14 10 هزار عدد

– توري براي روي ديوار 5 هزار متر

كنترل عمليات كارگاه و عملكرد ماشين آلات

كنترل عمليات در اين كارگاه بر عهده سرپرست كارگاه است كه وظيفه نظارت بر حسن انجام كارها، اجراي دقيق جزئيات نقشه ها، رفع معايب و نقايص كار، سرپرستي پرسنل، خريد وسايل و دريافت و پرداخت ها را برعهده دارد.

در مورد عملكرد ماشين آلات در اين مرحله از اجراي عمليات تنها ماشين آلات مورد استفاده ميكراست كه جهت بتن ريزي تحت نظارت شركتي است كه اين بخش از عمليات را بر عهده گرفته است.

كنترل نتايج آزمايش مصالح در كارگاه:

در مورد كنترل نتايج آزمايش مصالح در اين فاز از كار تنها بتن مورد آزمايش قرار گرتفه از نظر قدرت و استحكام كه با نمونه گيري و فرستادن به آزمايشگاه نتايج آن اعلام مي شود.

كارگاه: محل يا محل هايي كه علميات موضوع پيمان در آن اجرا مي شود يا به منظور اجراي پيمان با اجازه كارفرما از آن استفاده مي كنند

تجهيز كارگاه: شامل عمليات و اقدام هاي است كه بايد به صورت موقت براي دوره اجرا انجام شود تا آغاز كردن و انجام دادن عمليات موضوع پيمان در كارگاه ميسر شود

برچيدن كارگاه: شامل جمع آوري مصالح تجهيزات تاسيسات و ساختمان هاي موقت خارج كرده مواد زائد مصالح تجهيزات ماشين آلات و ديگر تداركات پيمانكار از كارگاه، تسطيح و تميز كردن محل تحويل كار فرما است.

مصالح: عبارت است از مواد اجناس و كالاهايي است كه در عمليات موضوع پيمان مصرف يا نصب شده و در كار باقي مانده

مصالح پاي كار: مصالحي است كه پيمانكار با توجه به اسناد و مدارك پيمان براي اجراي موضوع پيمان تهيه كرده و درمحل يا محل هايي از كارگاه كه قبلا جانمائي شده به عنوان انبار كارگاه يا محل انباشت مصالح نگهداري و حفاظت مي كند.

موضوع تحقيق:
بازيد از يك كارگاه ساختماني

مدرس و استاد راهنما:
جناب مهندس مولائي

ارائه دهنده:
فرشيد عامري
بهار 87

فهرست مطالب
مقدمه
موضوع مقاله
كنترل ورودي و خروجي مصالح
مصالح پاي كار
كنترل عمليات كارگاهي و عملكرد ماشين آلات
كنترل نتايج آزمايش مصالح در كارگاه
تعاريف
عكس هاي از يك كارگاه



مطالب مرتبط