صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک

گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک


گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک

گیاه مسواک یا چوب اراک(از تیره اراکیها که فقط شامل یک گونه است) بهتربن گیاه تقویت کننده لثه می باشد که در گذشته از گیاه مسواک جهت تمیز کردن دندانها استفاده کرده اند

گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فکآشنایی با گیاه مسواک(چوب اراک):
گیاه مسواک را به اسم طبی SALVADORA PERSICA نوشته‏اند. به آن درخت شوره، درخت مسواک و چوج مى‏گویند.
گیاه مسواک داراى دو نوع است: ۱ دشتى ۲ کوهى.
عصاره، ریشه، گل، چوب، برگ، میوه و پوست گیاه مسواک اثر طبى دارد.
گیاه مسواک، نافع رطوبت بدن، چاقى، سفیدى مو، ضعف لثه‏ها، چرک دندان، بوى بد دهان، جرم دندان، ورم رحم، بواسیر، کرم، سختى ادرار، اسهال، ضعف معده، بلغم‏ صفراوى، روماتیسم، بزرگى طحال، سنگ کلیه، مارگزیدگى، تب و ضعف هنگام قاعدگى مى‏باشد.
گیاه مسواک داراى ماده‏اى به نام سولوادرین و تریمتیل آمین‏TRIMETHYL AMIN است. استفاده گیاه مسواک براى زنهاى حامله مضر است. مسواک کردن زیاد با آن باعث پیدایش جوش در دهان مى‏شود و مصلحش کتیرا است.

روایت:
امیر المومنین علیه السلام فرمود: مسواک کردن به چشم نور مى‏دهد. ثواب مسواک کردن در روایات زیادى است که بیشتر اوقات از درخت اراک مسواک مى‏نمودند. براى تفصیل آن‏ به کتابهاى بحار، سفینه البحار و محاسن برقى مراجعه شود.
گیاه مسواک درختچه‏اى است از تیره اراکیها که فقط شامل یک گونه است. برگهایش روبروى هم و کمى گوشتالو، گلهاى آن سفید رنگ و کوچک و به شکل خوشه است. میوه‏اش مثل هسته و زرد رنگ است که آن را کباث مى‏نامند و در صورتى که نارس باشد، سبز رنگ است که خمط یا جهاض نامیده مى‏شود و خواص دارویى دارد. از برگ این گیاه شتران استفاده مى‏کنند و از ریشه آن که چوبى و ستبر است، در قدیم مسواک تهیه مى‏کرده‏اند.
مزاج گیاه مسواک:
مزاج گیاه مسواک در درجه اول گرم و خشک است. به قول شیخ، مزاج گیاه مسواک خشک و در سردى و گرمى معتدل است به قول بغدادى درخت گیاه مسواک خشک است. در درجه دوم گرم و خشک است.
خواص گیاه مسواک:
گیاه مسواک داراى خواص جمع کردن، باز کردن، تندى، جلا دهنده، هضم کننده و برّنده است و براى رطوبات چسبنده و بادهاى غلیظ مفید است و چون عصاره نوع سیاه آن را هر روز یک مرتبه به مدت هفت روز بنوشند، بدن را ضعیف و لاغر مى‏گرداند و چون از آن به عنوان خضاب استفاده کنند مو را سیاه مى‏کند. از ریشه آن مسواک تهیه مى‏گردد که لثه‏ها را تقویت نموده، دهان را خوشبو و چرک دندان را از بین مى‏برد. خوراک گل گیاه مسواک نافع زخم معده است.
جلا دهنده، محلل، برّنده، باز کننده سدّه و نافع رطوبات چسبنده و بادهاى غلیظ است. پخته شده گیاه مسواک در روغن زیتون جهت تحلیل ورم رحم، بواسیر، شعفه و پخته گیاه مسواک جهت راحتى بول و پاک کننده مثانه و تخم آن جهت تقویت معده و رفع اسهال بى‏نهایت مفید است. مسواک کردن با چوب آن درخشندگى دندانها را موجب مى‏گردد و لثه‏ها را تقویت مى‏کند، ولى استفاده بیش از حد آن، باعث پیدایش خرابى در لثه‏هاست.
محل رویش گیاه مسواک:
محل رویش آن در نواحى جنوبى آسیا، ایران، هند، مصر و حبشه مى‏روید.
در پاکستان، حدود مرز افغانستان و ایران در مناطق خشک مى‏روید. و همچنین در مناطق خشک هند مى‏روید.
مشابه گیاه مسواک:
مشابه گیاه مسواک، صندل سفید است.
منبع:
– گیاهان دارویى، دکتر زرگرى، ج 2.
– المفردات.
– فارماکوگرافیا.
– تحفه حکیم.